Debatt
Pensjonskostnader i private selskaper
Det har i det siste versert en del usikkerhet rundt kommunenes pensjonskostnader for år 2002, sett i lys av den negative utviklingen i finansmarkedene så langt i år.
Gjensidige NOR Spareforsikring ønsker med dette å klargjøre en del forhold, slik at kommunenes beslutning er basert på mest mulig korrekt informasjon.
Usikkerheten har bakgrunn i misforståelser av forskjellene på premiefastsettelsen i KLP og i Gjensidige NOR. KLP har et solidarisk utjevningssystem med rett til etterinnkalling av premie, mens Gjensidige NOR Spareforsikring og andre private livselskaper praktiserer premievarsling og tilbakeføring av faktisk overskudd.
Premiefastsettelse KLP
I KLP sendes det faktura som er basert på en nettobetraktning. Utgangspunktet er det kommende årets pensjonskostnad etter forutsetninger om en gitt økning i lønn og G, samt uttak av AFP pensjoner osv. Fra dette bruttobeløpet trekker KLP fra det kommende årets forventede regnskapsmessige resultat innenfor områdene finans, risiko og administrasjon. Dersom de faktiske pensjonskostnadene blir høyere, eller de faktiske resultatene svakere enn forutsatt, må de sluttregningen tas fra et sted. Dette må gjøres for at selskapet skal ha avsatt beløp som står i forhold til de påløpte forpliktelsene i henhold til forsikringsvirksomhetsloven.
KLP har i en slik situasjon to muligheter for innhenting av et dette beløp:
1) Trekke på tidligere års overskudd avsatt som buffere.
2) Etterinnkalling av premie fra kommunene.
Ettersom bufferne i KLP allerede er benyttet, var det kun mulig å finansiere bortfallet av de forventede finansinntekter i år 2001 gjennom å sende en ekstraregning.
Premiefastsettelse Gjensidige NOR
I Gjensidige NOR sendes alltid faktura ut fra den enkelte kommunes pensjonskostnad. I tillegg kommer regninger gjennom året på merkostnaden som følge av endringer i medlemsopplysninger. Det gjøres ikke fradrag for forventet overskudd i det kommende år. Derimot vil våre kunder ved årets slutt få beregnet sin andel av selskapets faktiske resultat. Dette overskuddet godskrives pensjonsordningens premiefond og kan benyttes til å betale senere fakturerte beløp. Det er med andre ord opp til den enkelte kommune hvorvidt de ønsker å benytte overskuddet til premiebetaling eller ikke.
I alle tilfelle vil Gjensidige NOR aldri sende en ekstraregning med begrunnelse i svak finansavkastning. Overskuddstildelingen som blir gjort for våre kunder skjer i etterkant og er endelig, KLP opererer med estimater på framtidige overskudd.
Gjensidige NOR har i tilbudet til kommuner for 2002 aldri har lagt til grunn at det skal gjøres fradrag for overskudd som er oppstått i 2001. Vi kan ikke tilbakeføre et overskudd for en periode hvor kommunen ikke har vært kunde hos oss. De kommunene som velger å gå ut av KLP i år, vil med andre ord starte med blanke ark.
Til tross for bruttomåten å regne premie på, er Gjensidige NORs tilbud konkurransedyktige allerede for 2002. I 2003 vil kommunens netto pensjonsutgifter kunne reduseres, dersom selskapet har generert overskudd og kommunen velger å benytte dette til premiebetaling.
Vi håper med dette å ha gjort rede for at systemene for overskuddstilbakeføring er forskjellig mellom KLP og Gjensidige NOR, og at kommunen ikke løper noen som helst risiko for ekstraregning på slutten av året eller senere ved flytting til oss. Regningen kommer én gang og utgjør den totale kostnaden for tjenestepensjonsordningen.