Debatt

Økt skutertrafikk – mer ulovlig kjøring
Regjeringen legger til rette for en voldsom øking av skutertrafikken, og det er ønsket og villet politikk.
All lovlig kjøring følges av ulovlig kjøring, unntak finnes ikke.
Regjeringens ulykksalige og sannsynligvis ulovlige forsøksordning med fornøyelseskjøring for snøskutere skal rulles ut over hele landet. I løpet av neste vintersesong vil regjeringen ha sørget for at et utall skutere kan utfolde seg i nyanlagte traseer på kryss og tvers over store deler av Norgeskartet.
Regjeringen gir uttrykk for at målet «ikke er mer snøskuterkjøring i norsk natur». Men når effekten av forsøket knuser et slikt «ikke-mål», blir slike utsagn rene sidespor, fullstendig uten relevans. Det mildt sagt overdimensjonerte forsøket, som Turistforeningen kaller snikinnføring av en praksis som gjeldende lov ikke tillater, vil selvsagt medføre trafikkøkning. I forkant av påska 2014 er det registrert ca. 80.000 doninger, og av disse er det mange som ennå ikke kan brukes til fornøyelseskjøring.
Ser vi til Sverige og overfører til norske forhold, vil vi snart kunne møte anslagsvis 300.000 doninger i full vigør, langt de fleste av dem i områder der vi så langt har vært forskånet for brølende og hurtiggående motorkjøretøyer.
Snikksnakk til side: Regjeringen legger til rette for en voldsom øking av trafikken, og det er ønsket og villet politikk.
Med trafikkøkningen vil også problemet med ulovlig kjøring mangedobles i forhold til dagens omfang. All lovlig kjøring følges av ulovlig kjøring, unntak finnes ikke. Der fornøyelseskjøring tillates, er det alltid en andel av trafikantene som ikke er fornøyd med opptrukne linjer. For dem er bajaskjøring mer givende, og de gir blaffen i om det går ut over områder som skulle skjermes av hensyn til naturmangfold og helsebringende friluftsliv.
Der det i det hele tatt foregår oppsyn i dag, melder både Statens Naturoppsyn (SNO) og politiet at ulovlig kjøring tar overhånd, at kontrollen blir nesten symbolsk, og at noen steder er ulovlig kjøring blitt mer omfattende enn den lovlige kjøringen. Så hva gjør regjeringen med det?
Fra statssekretærhold i Klima- og miljødepartementet innrømmes det at ulovlig kjøring foregår allerede, og det sendes ut klare signaler om at dette ønsker de å få bukt med ved hjelp av tilstrekkelig oppsyn og kontroll.
Men heller ikke dette henger på greip, satt opp mot regjeringens håndtering i praksis: Samtidig med at det legges til rette for trafikkvekst, har regjeringens bidrag så langt vært å kutte 5 millioner kroner til overvåking fra politiets side, og i samme svingen redusert SNOs begrensete midler til slik virksomhet med 1 million. Da blir det vanskelig å se annet enn at bajaskjørerne kan se fram til mye moro når regjeringen inn mot neste påske slipper tøylene for alvor.
Nyt påska i 2014! Den kan bli et vemodig minne om få år.