Debatt

Økt offentlighet

Selv om forslaget til ny offentlighetslov langt fra tilfredsstiller alle de krav det er naturlig å stille til meroffentlighet i offentlig sektor, bør vi si oss meget godt tilfreds på ett punkt: Nå åpnes det for innsyn i selskaper der stat eller kommune har en eierandel på over 50 prosent, eller peker ut minst halvparten av styremedlemmene.

For noen år siden ble statlige forvaltningsbedrifter gjort om til statlige aksjeselskaper eller de ble organisert etter foretaksmodellen. Samtidig fikk vi de første kommunale bedrifter i form av ASer. Økt konkurranse var et av motivene. Samtidig ga organiseringen beskyttelse mot offentlig innsyn.

Det er vanskelig å si om selskapene som ble omdannet har drevet mer effektivt, og om det lukkete rom har gitt dem den beskyttelse i konkurransesammenheng som de mente var nødvendig for å konkurrere blant om kommunale anbud. Men konsekvensen ble imidlertid at allmenne samfunnshensyn ble skjøvet i bakgrunnen til fordel for kravet om lønnsomhet.

Forslaget om åpenhet i denne sammenheng er fornuftig.

Vårt krav er at Stortinget nå følger opp denne positive innstillingen fra regjeringen. Vi krever også at her ikke settes inn forbehold som gjør at bestemmelsen utvannes. Skjer det viser erfaringene at de berørte er mer opptatt av å unnta, enn å ha åpenhet først i pannen.

Her, som i så mange sammenhenger i offentlig forvaltning, handler det om kultur. Altfor mange kommuner har gjort alt for meget gjennom mange år for å holde offentligheten unna innsyn.

Når lovteksten foreligger som vedtak fra Stortinget, må operasjon “kulturendring” settes i gang. Justisminister Odd Einar Dørum (V), som skal ha all honnør for sin innsats, understreker hvor viktig det er med en holdningsendring.

Det skal disse bedriftene og kommunene legge seg på minnet. Det er nemlig innbyggerne som til sjuende og sist er oppdragsgivere. Det forplikter.

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS