Debatt

Nye Kommunal Rapport skal være tydeligere

Denne uka stiller vi i ny drakt. Det viktigste med god avisdesign, er å nå fram til dere lesere.

Publisert Sist oppdatert

Det er liten vits i å drive god og vesentlig journalistikk hvis vi ikke samtidig formidler den godt.

Som abonnementsavis har vi ikke det samme behovet som løssalgsavisene for å selge på førstesiden, men også for Kommunal Rapport gjelder det å vinne konkurransen om lesernes dyrebare tid. Vi vil fange oppmerksomheten med prioriterte saker i tillegg til å være viktig, ryddig og nyttig over tid.

Målet er ei tydeligere avis. Dette er også nødvendig i ei tid hvor inntektene fra annonser og abonnement er under press. Det er dette også vi lever av, med den vesentlige uavhengigheten det gir Kommunal Rapport i forhold til vår eier, KS. Med stram prioritering og smart jobbing kan vi gi ut 40 papirutgaver i året med god kvalitet, samt et stadig bedre tilbud av kritisk journalistikk på digitale plattformer.

Avisa skal være enkel å finne fram i, og stoffet skal være fristende å ta fatt på. Det skal fremdeles være lettere saker, som alle snakker om – à la kåringen av landets fineste rådhus og kåringen av Årets kommuneprofil, som nå er i gang. I tillegg kommer de nyttige og mer krevende nyhetssakene og analysene, som gir større sammenhenger og innsikt.

Men ordførernes vitsestafett er kommet i mål. For å ha større fleksibilitet for grundig satsing på nyheter, kommentarer og mangfold av notiser, vil vi bruke mindre plass på faste spalter.

Sistesida vil fra nå ha en annen tyngde når cand.polit., bedriftsøkonom, tidligere Kommunal Rapport-journalist og konsulent Bjørn Brox hver uke skal gi sine vurderinger av kommunebudsjetter og årsmeldinger her.

På side 2, som du nå leser, vil vi slippe til stemmer utenfra på en ny og mer mangfoldig måte. I stedet for lederklipp og sitater, vil vi her gi plass for gode replikker vekselvis med spørsmål til en aktuell sak, som i denne utgaven. Debatt er grunnleggende viktig for lokaldemokratiet. Vi vil styrke avisa som debattorgan.

I årets siste kvartal ser vi at 2010 tegner til å bli bra, målt mot budsjett. Men vi har det viktige målet at også den journalistiske innsatsen skal gå med overskudd.

Vi har høye ambisjoner. Visjonen er å være uunnværlig for Kommune-Norge. Vi skal engasjere. Og mange av de kommunale sakene vi setter på dagsordenen, når også ut gjennom andre medier. Også i kommunesektoren vil det være slik at det er de sakene som stiller de mektige til ansvar, som alle snakker om, og som vi bør rette innsatsen mot.

Produktutvikling er avgjørende enten det gjelder fjellstøvler, fiskeboller eller fagpresseaviser. Vi tror du vil legge mer merke til vinklingene, bildene, grafikken og detaljene, og samlet få en god leseropplevelse. Men det er du som leser som best kan vurdere i hvilken grad vi lykkes. Det kan skje gjennom leserpanel og direkte.

Send meg dine tilbakemeldinger!

Powered by Labrador CMS