Debatt
Ny teknologi gir bedre omsorg
En av de største truslene mot gode omsorgs- og velferdstjenester i framtida, er at lokalpolitikere abdiserer fra sitt ansvar for å ta i bruk ny omsorgsteknologi.
Kommunene har ansvaret for våre primære helse- og omsorgstjenester. De berører svært manges hverdag og er svært viktige tjenester. Jeg tror tjenestene kunne vært bedre om lokalpolitikere satte seg mer inn i hvilke muligheter ny teknologi gir innenfor helse- og omsorgssektoren. Utviklingen på feltet er stor og mulighetene mange. Man må få kunnskap om teknologiens muligheter og begrensninger.
Jeg opplever at interessen for omsorgsteknologi og telemedisin er lav blant lokalpolitikerne. Inntrykket er at for mange henger fast i myten om fremmedgjøring, i stedet for å se mulighetene. Kan det også være sånn at ny teknologi for eldre og rusavhengige er mindre prioritert enn for personer med akutte tilstander? Manglende kunnskaper gjør at mange syke og pleietrengende i dag ikke får så god behandling som de kunne fått.
Jeg tok selv initiativ til en egen teknologiplan i Kristiansand kommune. Dette ble avvist som for omfattende, og jeg fikk liten støtte. Motargumentene var at mer teknologi ville føre til et kaldere samfunn. Jeg er helt uenig og mener slike holdninger bunner i mangel på kunnskap og forståelse.
Teknologi skal selvfølgelig ikke erstatte menneskelig varme og omsorg. Kvalitet og pasientsikkerhet skal stå i fokus.
Et eksempel på slik teknologi kan være sensorer som registrerer om en pleietrengende blir liggende på et badegulv. Jeg opplevde at min egen tante ble liggende i to dager før noen oppdaget henne, dehydrert og forslått. Med riktig teknologi kunne dette vært unngått. Et annet eksempel kan være automatiske medisindosetter som hjelper eldre pasienter til å få rett medisin til rett tid.
Hvor mange lokalpolitikere kjemper for budsjettmidler til mobile røntgenapparater, eller slåss for at kommunens kols-pasienter skal kunne sitte hjemme og ha kontakt med lege/sykepleier via skjerm, i stedet for å måtte reise langt og sitte på poliklinikken og vente på å få møte legen? Eller at rusavhengige bare behøver å møte på ett fast kontor for å møte alle som deltar i oppfølginga? Det ligger mange muligheter i å gjennomføre klientsamtaler elektronisk. Da kan brukeren, enten hjemme eller på et kontor i lokalmiljøet, få kontakt med behandlere på sykehus og sosialkonsulenter i kommunen, samtidig og uten å måtte bruke en hel dag på å oppsøke de forskjellige instanser.
Før neste valg bør alle partier lokalt sette seg inn i mulighetene teknologien gir brukerne og være klare på at dette er noe de vil prioritere.