Debatt

Nå ligger ballen hos lærerorganisasjonene
Hver gang KS presenterer et nytt forslag til løsning, viser Utdanningsforbundet til at medlemmene har stemt nei. Men det som nå ligger på bordet, er noe helt annet enn det lærerne stemte nei til.
Den mest vidtgående løsning går ut på 3 timer mer ukentlig tilstedeværelse på skolen.
Utdanningsforbundets samlete ledelse, sentralt og regionalt, anbefalte meklerens forslag til løsning. Deretter ble avtalen sendt til uravstemning blant både Utdanningsforbundets og KS’ medlemmer. Et stort flertall av Utdanningsforbundets medlemmer stemte nei, mens i KS var oppslutningen om avtalen så godt som enstemmig.
At et så stort flertall i et forbund går imot en anbefaling fra egen ledelse, betyr selvsagt at alle parter, også KS som har fått solid oppslutning fra egne medlemmer om den anbefalte avtalen, må gjøre alt for å finne nye løsninger. Det har vi gjort, og forslaget som sist søndag ble avvist av lærerorganisasjonene, ligger meget langt fra det som lærerne stemte ned.
Den anbefalte avtalen innebar at lærerne «i utgangspunktet» skulle være til stede på skolen i 7,5 timer pr. dag. I og med at det ikke ble gjort noe med lengden på lærernes arbeidsår, skal de fortsatt ha en arbeidstid på i overkant av 43 timer pr. uke.
Det er heller ikke foreslått noen økning i undervisningstiden. Partene er enige om at arbeidstiden skal avtales lokalt, etter gode prosesser og godt samarbeid mellom ledelse og tillitsvalgte på den enkelte skole. Uenigheten gjelder de skolene der man ikke klarer å komme til enighet lokalt.
KS har etter at det anbefalte forslaget ble nedstemt blant annet foreslått følgende:
• Gjennomsnittlig ukentlig tilstedeværelse på 37,5 timer, men fleksibilitet fra dag til dag og fra uke til uke.
• Gjennomsnittlig ukentlig tilstedeværelse på 35 timer, men fleksibilitet fra dag til dag og fra uke til uke.
• Frivillig rikslønnsnemnd.
• Ytterligere redusert tilstedeværelse på skolen, og differensiering mellom skoleslagene som tilfellet er i dag.
• Tre alternativer med utgangspunkt i dagens tilstedeværelse (29 – 31 – 33 timer i hhv. videregående skole, ungdomstrinn og barnetrinn):
1) 29 – 31 – 33 timer pr. uke (som i dag), men med fire dager ekstra pr. år til samarbeid og skoleutvikling,
2) 30 – 32 – 34 timer pr. uke, men med to dager ekstra pr. år til samarbeid og skoleutvikling,
3) 32 – 34 – 36 timer pr. uke.
Den mest vidtgående løsning går altså ut på 3 timer mer ukentlig tilstedeværelse på skolen, sammen med kolleger og elever, uten at arbeidstid eller undervisningstid skal økes. Og dette gjelder altså bare på skoler der man ikke har klart å bli enige om en god løsning.
I tillegg har KS meddelt organisasjonene at vi skal være imøtekommende i øvrige omstridte deler av avtalen, for eksempel overtidsbetaling ved vikartimer innenfor arbeidstiden.
Svaret hver eneste gang er absolutt avvisende, med henvisning til at lærerne har stemt nei. Enhver vil se at det forslaget vi sist la på bordet, er noe helt annet enn det lærerne stemte nei til.
Vi beklager så sterkt vi kan at elever, foreldre og lærere rammes av denne streiken, og vil igjen understreke at vi har gjort og fortsatt gjør alt vi kan på vår kant for at streiken skal avsluttes. Men nå må motparten også bidra.