Debatt

Tiltak for riktig legemiddelbruk har vist seg å gi gode resultater i sykehjem og hjemmetjenester over hele landet, skriver Anne-Grete Skjellanger. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge, NTB scanpix
Tiltak for riktig legemiddelbruk har vist seg å gi gode resultater i sykehjem og hjemmetjenester over hele landet, skriver Anne-Grete Skjellanger. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge, NTB scanpix

Mye å vinne på riktig legemiddelbruk

Tiltak for riktig legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenester gir økt livskvalitet hos pasientene, bedre tverrfaglig samarbeid og lavere medisinutgifter.

Publisert Sist oppdatert

En vanlig tilbakemelding fra helsepersonell er at de savner lederstøtte for pasientsikkerhetstiltakene.

Regjeringen varsler i stortingsmeldingen om legemidler at de vil pålegge kommunene å sørge for legemiddelgjennomgang på sykehjem. Det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet er en ressurs kommunene vil kunne dra nytte av for å lykkes med implementeringen.

Feilmedisinering er et omfattende problem i helse- og omsorgstjenesten. Hvert år skades mange av feil legemiddelbruk, og eldre er spesielt utsatt. Undersøkelser viser at sykehjemsbeboere i snitt bruker sju legemidler hver, og at hele én av tre bruker minst ett overflødig legemiddel.

Erfaringer fra norske kommuner viser at medisinbruken vil bedres betydelig ved å etablere faste strukturer for gjennomgang av pasientenes legemidler.

Legemiddelgjennomgang optimaliserer medisinbruken

Riktig legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjeneste er to av satsingsområdene i det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet, I trygge hender 24–7.

Tiltakene i programmet er kunnskapsbaserte og valgt i samarbeid med helse- og omsorgstjenesten. Legemiddelgjennomgang er ett av programmets fire tiltak som skal bidra til å forebygge feilmedisinering i sykehjem.

Legemiddelgjennomgangen innebærer at et tverrfaglig team, bestående av lege og for eksempel sykepleier, hjelpepleier og/eller farmasøyt, gjennomgår medisinbruken til den enkelte på en systematisk måte. Hensikten er å sikre god effekt av legemidlene og redusere risiko for uheldige bivirkninger.

De øvrige tiltakene for riktig legemiddelbruk i programmet går ut på å etablere faste strukturer for å sikre dokumentasjon, at legemiddelendringer observeres i etterkant, og at man sikrer kompetanseheving hos personalet. Pasienter og brukere bør naturligvis også involveres i arbeidet med å optimalisere egen medisinbruk.

Forebygger pasientskader, øker tverrfaglig kompetanse

Tiltakene har vist seg å gi gode resultater i sykehjem og hjemmetjenester over hele landet. Sykehjemmene melder om økt livskvalitet hos sykehjemsbeboere; mange blir kvikkere og mer deltakende i det sosiale. De spiser bedre og sover bedre.

Noen steder har gjennomgangen ført til så store forbedringer for den enkelte at beboeren har flyttet hjem.

De ansatte forteller videre om bedre tverrfaglig samarbeid, økt kompetanse blant personellet og flere faglige diskusjoner. Ledere melder om færre legemiddelavvik og mer strukturert behandling.

Kommunal Rapport viser i en artikkel 28. mai til at sykehjemsetaten i Oslo har gjennomgått medisinbrukene til nær 2.500 langtidspasienter i sykehjem, og redusert sine utgifter til medisiner. Flere sykehjem i andre kommuner kan vise til liknende erfaringer.

Halvparten av kommunene i gang med legemiddelgjennomgang

Én av hovedoppgavene til pasientsikkerhetsprogrammet er å styrke forbedringskompetansen og støtte implementeringen av forbedringstiltak i helse- og omsorgstjenesten. Programmet og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i fylkene har siden 2012 arrangert nærmere 40 læringsnettverk for å implementere pasientsikkerhetsprogrammets tiltak for riktig legemiddelbruk i kommunene.

Engasjementet er stort: Sykehjem og hjemmetjenester i over halvparten av kommunene har til nå deltatt, og Utviklingssentrene arrangerer og planlegger stadig nye læringsnettverk.

Likevel mangler det en systematisk satsing på riktig legemiddelbruk og pasientsikkerhetsarbeid i kommunene generelt. For å oppnå bedre pasientsikkerhet og færre pasientskader, er det avgjørende at ledere på alle nivåer i kommunen prioriterer forbedringsarbeid og etterspør innsats og resultater. En vanlig tilbakemelding fra helsepersonell er at de savner lederstøtte for pasientsikkerhetstiltakene.

Ett gledelig unntak er Tønsberg kommune. I disse dager foregår det et pilotprosjekt der kommuneledelsen har tatt initiativ til en storstilt satsing på pasientsikkerhet i kommunen. I samarbeid med det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet skal en systematisk innføring av pasientsikkerhetstiltak, blant annet riktig legemiddelbruk, testes i hele kommunen.

Erfaringer og anbefalinger fra dette pilotprosjektet vil etter hvert deles med landets øvrige kommuner.

Bruk oss!

Det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet tilbyr konkrete tiltak, målinger, forbedringsmetoder og lederverktøy. Programmet kan bidra med gode eksempler, faglige nettverk, implementeringskompetanse, arrangementer og kurs.

Vi anbefaler at kommuner som er interessert i å starte med riktig legemiddelbruk tar kontakt med sitt utviklingssenter for sykehjem/ hjemmetjenester i fylkene, eller med sekretariatet for pasientsikkerhetsprogrammet, www.pasientsikkerhetsprogrammet.no.

Powered by Labrador CMS