Debatt

Motorferdselsforbud - et svik mot folket i nord

Direktoratet for naturforvaltning har sendt på høring et nytt forslag til regelverk for motorisert ferdsel i utmark og vassdrag. Der fremkommer det at motorferdselsloven skal bli mye strengere enn dagens fra før altfor strenge lov.

En skulle nesten trodd at enkelte av forslagsstillerne er født i en handlekurv inne på et stort kjøpesenter i en storby i Norge, som tror at multebæra og andre utmarksdelikatesser blir laget der. De er nok ikke født der, men holdningene deres er likevel skremmende lesning.

Her er ett par utklipp fra det nye regelverket deres:

Motorferdsel i utmark kan godtas når kjøringen har samfunnsnytte, men vi sier nei til fritidskjøring. Det sier direktør Janne Sollie i Direktoratet for naturforvaltning. DN har nå sendt sitt forslag til nytt regelverk for motorferdsel i utmark og vassdrag på høring.

Mest mulig av den motoriserte transporten på snødekt utmark skal skje ved leiekjøring. For eksempel skal hytteeiere kunne leie en registrert leiekjører til å transportere varer til hytta si. Målet er mindre kjøring, men uten å begrense folks mulighet til å få utført nødvendig transport. Leiekjøring kan bli en ny inntektskilde i mange kommuner.

Såkalt rekreasjonskjøring blir ikke tillatt. Det vil si at det ikke blir lov å bruke snøskuter i utmark når målet kun er rekreasjon. All erfaring tilsier at det å tillate slik kjøring vil føre til en stor økning i presset på naturen. Finnmark og Nord-Troms får inntil videre beholde særordningene de har, men på sikt er målet å redusere denne typen kjøring i disse fylkene. Dette skal skje ved at man gjennom dialog finner fram til ordninger som bedre etterlever lovens hensikt.

Det blir svært restriktive regler når det gjelder motorferdsel på barmark. Dette var det bred enighet om i det rådgivende utvalget i MoSa.

I dagens Finnmark er det nå lov for andre å plukke multer. Det er lov for utlendinger å fiske på alle fjellvannene i Finnmark. Dette er nytt av året. Samtidig foreslår direktoratet at det skal strammes mer inn på motorferdselsloven. Forstå det den som kan. Samtidig som det blir flere multeplukkere, skal befolkningen i Finnmark stenges inne på riks- og fylkesveier. Det er helt klart at presset på områdene i gangavstand fra veiene blir større. Skulle det nye forslaget bli vedtatt, vil alle som har høstet av naturens spiskammers bli fratatt en selvskreven rett til å høste. Multebærdispene blir gitt etter tidligere kjørespor. Det samme gjelder dispensasjoner til elgjakt og annet på barmark. Når det gjelder snøscooterkjøringen, så er dagens praksis uproblematisk. Selvfølgelig skal det være en menneskerett for oss i nord å kunne tillate rekreasjonskjøring etter tidligere praksis. Noe annet vil være uhørt.

I tillegg bør loven åpne for mer kjøring med snøscooter i reiselivssammenheng. Dette vil gi muligheter til tilleggsinntekter innen blant annet reindriftsnæringen. Det fins også lokale reiselivsbedrifter som ønsker å kunne frakte sine gjester til de nærmeste fiskevannene. Dette må også kunne tillates.

For mange av oss som ikke bruker motoriserte kjøretøyer ofte, er det godt å kunne gå etter sporene til firehjulingene. Klimaendringene som vil komme, vil medføre enda mer vekst av skogarealene våre. Det vil snart ikke være fremkommelig annet enn langs kjøresporene.

Det nye forslaget til regelverk er en distriktsfiendtlig handling. Forslaget er verre enn om det hadde blitt foreslått å forby fritidsbåtbruken i Oslofjorden. Vi kan ikke akseptere mer innskrenkninger når det gjelder motorferdsel i utmark.

Holdningsskapende tiltak ønskes velkomment. I tillegg kan revegetering av enkelte løypetraseer og bygging av bruer over enkelte bekker være tiltak som vil hindre unødige skader langs løypetraseene. Stopp overformynderiet av oss som bor i distriktene.

Powered by Labrador CMS