Debatt
Mer tilsyn på energikrav til bygninger
Nye energikrav til nybygg kom på plass 1. februar 2007, med en overgangsperiode fram til 1. august 2009, der nye og gamle bestemmelser gjelder side om side. De nye kravene skal redusere energibehovet til nye bygninger med gjennomsnittlig 25 prosent.
En forutsetning for å nå et slikt mål, er at tilsyn på energiområdet prioriteres sterkere i kommunenes byggesaksavdelinger.
Fremtidens bygninger skal isoleres bedre i yttervegg, tak og gulv og utstyres med langt bedre vinduer enn i dag. Å unngå kuldebruer og å oppnå god lufttetthet blir viktige energitiltak og vil fordre stor nøyaktighet ved utførelse. De nye reglene tar utgangspunkt i at 70 prosent av varmen i ventilasjonsluften kan gjenvinnes og brukes til oppvarming.
En viktig del av forskriften er krav om at nye bygninger i utgangspunktet skal prosjekteres og oppføres slik at cirka halvparten, og minimum 40 prosent, av varmebehovet kan dekkes av annen energiforsyning enn elektrisitet og fossile brensler. Typiske løsninger for å oppfylle kravet kan være varmepumper, nær- og fjernvarme, solfangere, biokjel, pelletskaminer og vedovner.
Med de nye kravene er det innført regler som etter ti år gir like store energibesparelser som den energimengden som kan produseres i ett av de planlagte gasskraftverkene, det vil si om lag 4 TWh. Etter hvert som bygningsmassen fornyes, øker energibesparelsene - år for år.
Kommunene er pålagt å føre tilsyn med at bygningsregelverket overholdes. Dette følger av plan- og bygningsloven § 10-1. Tilsyn er en viktig forvaltningsoppgave blant annet for å bidra til at ansvarsrettssystemet i plan- og bygningsloven fungerer etter intensjonen, og at byggverkene som oppføres har de kvaliteter og egenskaper som kreves.
Hvert år gjennomfører Statens bygningstekniske etat (BE) en undersøkelse om byggesaksbehandlingen i kommunene og praktisering av plan- og bygningslovgivningen i bygg- og anleggsnæringen (brukerundersøkelsen). Den viser blant annet at tilsynsaktiviteten varierer både i omfang, organisering, og bruk av metoder og tilnærming.
Enkelte fagområder prioriteres fremfor andre. Det er neppe en underdrivelse å si at energiområdet så langt har vært lite prioritert i kommunenes tilsynsaktivitet. Dette må endres, dersom energikravene i byggeforskriften skal få den effekten vi ønsker.
Fra sentrale myndigheter er det varslet økt tilsyn med at energikravene i byggeforskriftene følges av næringen. Brukerundersøkelsen viser imidlertid at kun 7 prosent av de 188 kommuner som har bidratt i undersøkelsen, har ført tilsyn med energikravene i bygningslovgivningen i 2007. Dette er svært lite generelt, men også sett i forhold til andre fagområder som brann, tekniske installasjoner og brukbarhet.
Hva kan være årsaken til at så få av landets kommuner fører tilsyn med at energikravene følges for bygningene som oppføres innenfor kommunegrensene?
Tilsyn blir av mange oppfattet som både krevende og komplisert. Som begrunnelse for at tilsynsaktiviteten ikke er høyere, anføres blant annet mangel på ressurser og fagkompetanse. Dette har ført til at terskelen for å komme i gang med tilsyn har virket høy, særlig på fagområder som tradisjonelt ikke har hatt særlig fokus i kommunene. Fagkompetanse på energiområdet kan være en viktig forutsetning, dersom graden av tilsyn skal økes fremover.
Tilsyn på energiområdet skal trappes opp. Erfaring og kompetanse på fagområdet er gjerne en forutsetning. Samtidig er det er kjensgjerning at erfaring og kompetanse er noe som tilegnes ved å utføre tilsyn. Svaret på spørsmålet «hvordan komme i gang», er enkelt: Sett i gang!
Det er viktig å øke tilsynet på energiområdet for å kunne høste og dele erfaringer. Nettverksgruppene i Forum for byggesak er et glimrende sted å lære mer om felles problemstillinger, også knyttet til tilsyn med energikrav. Forutsetningen er at det finnes problemstillinger og erfaringer å dele.
BE har utarbeidet veiledningsmateriell om de nye energikravene. Det lages nå også, i samarbeid med Norsk kommunalteknisk forening, veiledningsmateriell spesielt designet forkommunale byggesaksbehandlere. Vi oppfordrer til å ta veiledningsmateriell i bruk, samarbeide innad og på tvers av kommunegrensene, for å lære av hverandres erfaringer og starte et langsiktig arbeid med å øke tilsynet på energiområdet.