Debatt

Mer egenmelding – lavere fravær?
Fra 1. mai 2008 fikk de ansatte i Mandal kommune rett til å bruke egenmelding i 365 dager. Forsøket er nå evaluert av to ulike forskingsmiljøer, men uten entydige svar.
I vår evaluering fant vi at det lange fraværet økte noe når ansatte tok i bruk egenmelding, mens i en ny evaluering fra Uni Rokkansenteret finner forskerne at det lange fraværet er «kraftig redusert» som følge av Tillitsprosjektet.
I denne kronikken viser vi hvorfor det er vanskelig å sammenlikne tallanalysene fra disse to evalueringene, og tilbakeviser ett av de mest sentrale funnene i den nye evalueringen, nemlig at det kraftige fallet i 2008 kan tilskrives Tillitsprosjektet.
I Mandal kommune kan de ansatte egenmelde seg ved egen sykdom i 365 dager. Målet er å flytte fokuset fra lege – pasient til arbeidsleder – ansatt, slik at arbeidsevne kan vies mer plass, og fokuset på sykdom og diagnose kommer mer i bakgrunn.
I tillegg har tidligere forsking stilt spørsmål ved om legene bidrar til å holde sykefraværet kunstig høyt ved å bruke for standardisert meldelengde.
Raskere tilbake i jobb?
Ideen bak utvidet rett til egenmelding i Tillitsprosjektet til Mandal kommune er at ansatte vil komme raskere tilbake til arbeid når de selv kan bestemme når de er friske nok til å jobbe: Er man frisk nok til å arbeide på en torsdag, møter man på arbeid på torsdag, man venter ikke til påfølgende mandag, slik man trolig hadde gjort med en legemelding. Forventet effekt av dette er både kortere fraværslengder og en jevnere fordeling av friskmeldingsdag på ukedagene.
Opprinnelig var vårt mandat å evaluere Tillitsprosjektets betydning for de ansattes holdninger og praksis, hvor begrepene nærvær, tillit, ansvar og dialog skulle stå sentralt. Det var vi som presset på for å få tilgang til registerdata for å kartlegge hvordan egenmeldingene ble brukt. Etter hvert har suksessfaktoren til Tillitsprosjektet mer og mer blitt snevret inn til et spørsmål om fraværet og om en eventuell reduksjon kan tilskrives utvidet rett til egenmelding.
I vår evaluering valgte vi bort bruk av kontrollkommuner fordi det ikke var mulig å finne sammenliknbare kommuner som følge av Mandal kommunes forutgående Nærværsprosjekt (2003–2007).
Totalt fravær økte
Nærværsprosjektet fokuserte på rutiner og holdninger til fravær og nærvær på arbeidsplassen, og i løpet av dette prosjektet gikk fraværet ned med 26 prosent, ifølge kommunens egne tall.
Selv om vi ikke har kontrollkommuner, kan vi likevel si noe om hvorvidt fraværslengden har avtatt og om friskmeldingsdag er jevnere fordelt på ukedagene etter hvert som de ansatte tok i bruk egenmelding, noe som er indikatorer på om egenmelding har hatt ønsket effekt. Analysen er basert på lik målemetode for tre sammenliknbare år.
Våre data viser at det korte fraværet (inntil 16 dager) ble kortere, det lange fraværet (mer enn 16 dager) ble lengre, og det totale fraværet økte i løpet av prosjektets tre første år.
Vi fant også at friskmeldingsdag for det korte egenmeldte fraværet ble jevnere fordelt på ukedagene, mens det ikke var tilfelle for det legemeldte korte fraværet.
Når det gjelder det lange fraværet fant vi ingen forskjell mellom det egen- og legemeldte fraværet med tanke på friskmeldingsdag: Søndag er dagen man oftest friskmeldes! Dette betyr at arbeidshypotesen om raskere tilbake og en mer jevn fordeling på ukedagene, bekreftes for det korte fraværet, men ikke for det lange.
«Stupte» fraværet?
I en omtale av evalueringen til forskerne ved Uni Rokkansenteret (Mykletun m.fl. 2014) i Aftenposten 28. april kunne vi lese at fraværet i Mandal kommune stupte da de ansatte fikk sykmelde seg selv.
Oppslaget må kommenteres fordi den redaksjonelle vinklingen kan gi inntrykk av at det er egenmeldingsordningen som fikk fraværet i Mandal til å «stupe». Vi ønsker å presisere enkelte forhold, samt supplere med data som kan bidra til å belyse debatten.
Det overordnete bildet er at det er mye likt i den nye evalueringen og våre funn, spesielt med tanke på hva de ansatte uttaler i intervjuer og fokusgrupper. Det er imidlertid vanskelig å sammenlikne tallanalysene til Mykletun m.fl. med våre, fordi de har benyttet et mer begrenset datagrunnlag, andre måletidspunkt og et annet sammenlikningsgrunnlag.
Rent teknisk går forskjellene ut på at Mykletun m.fl. har hentet data fra 3. kvartal i Navs register for 2003–2012, mens vi har data fra Mandal kommunes eget register over alle egen- og legemeldinger i perioden 1.5.2008–30.6.2011 (Tillitsprosjektet tre første år). Dette betyr at Mykletun m.fl. har kun data om langtidsfraværet, men begrenset til maksimal fraværslengde på 13 uker (91 kalenderdager). Vi har data om alt lege- og egenmeldt fravær i tre sammenhengende år, uten begrensninger av fraværslengde. Eksempelvis, i 3. kvartal 2008 var det 15 påbegynte fravær som hadde betydelig lengre varighet enn 13 uker, noe som øker gjennomsnittslengden på fraværet betraktelig.
Når Mykletun m.fl. sammenlikner Mandal med 29 andre kommuner, finner de at langtidsfraværet i Mandal er redusert med 1,59 prosentpoeng etter forsøket (2008–2012), sammenliknet med før (2003–2007). Dette beskrives som en kraftig reduksjon og at effekten er sterkest det første året (2008).
Tar vi utgangspunkt i hva Mykletun m.fl. beskriver, blir 3. kvartal 2008 sentralt for å forstå det sterkeste fallet. 3. kvartal 2008 er relativ tidlig i Tillitsprosjektet (prosjektets tredje til femte måned), og våre data viser at bruk av egenmelding ikke er etablert som dominerende praksis ved det lange fraværet: I dette kvartalet var 46 prosent av de lange fraværstilfellene kun legemeldt, mens 27 prosent kun var egenmeldt. De øvrige fraværstilfellene var både egen- og legemeldt.
Det er også interessant å merke seg at fraværet som kun var legemeldt hadde betydelig kortere fraværslengde (gj.sn. 70 kalenderdager), sammenliknet med fraværet som kun var egenmeldt (gj.sn. 116 kalenderdager). Fra dette kan vi si at 3. kvartal 2008 kjennetegnes av at legene fortsatt spilte en aktiv rolle i å legitimere og definere det lange fraværet. Det vil igjen si at en eventuell nedgang i fraværet fra 3. kvartal 2007 til tredje kvartal 2008 i liten grad kan tilskrives Tillitsprosjektet, men snarere legenes praksis.
Bruk av egenmelding i lange fravær tok seg imidlertid opp i løpet av prosjektperioden (se figuren. Innlegget fortsetter under grafikken).
I det første prosjektåret (mai 2008–april 2009) var 53 prosent av lange fravær kun egenmeldt. Dette økte til henholdsvis 71 og 75 prosent i prosjektets andre og tredje år. Dersom egenmelding gir raskere tilbakekomst til arbeid, skulle denne økningen i bruk av egenmelding ved lange fravær kommet til uttrykk i en reduksjon i fraværslengden fra år én til år to og år tre, men det fant vi ikke.
Perioden 2011 til 2012
Ifølge Mykletun m.fl. kommer det en ny markant reduksjon i fraværet fra 2011 til 2012. Denne perioden ligger utenfor vår evalueringsperiode, slik at vi har ikke supplerende data. Vi undres likevel over at det går så lang tid før en eventuell effekt av forsøket viser seg i fraværet.
Som Mykletun m.fl., sitter også vi igjen med en rekke spørsmål om hva denne reduksjonen kan forklares med. Mykletun m.fl. peker på det strenge oppfølgings- og kontrollregimet som viktigste årsak til nedgangen. Det samme gjør dagens personalsjef i Mandal, mange ansatte, verneombud og tillitsvalgte.
Vi kan langt på vei slutte oss til det, men det er også viktig å huske på at Mandal hadde en svært anstrengt kommuneøkonomi i 2011, og signaler om nedbemanning ble gitt. Dette er noe de ansatte fikk med seg, noe Mykletun m.fl. selv refererer til på siste side i sin rapport.
Vi hilser mer forsking på effektene av utvidet egenmelding velkommen.