Debatt
Men Zero vet alt?
Miljøorganisasjonen Zero slår i Kommunal Rapport nr. 6 fast at «kommunene er naive og kunnskapsløse» når det gjelder innkjøp av biler og drivstoff.
Etter en slik salve skulle man tro at en miljøorganisasjon hadde en rekke gode råd til de samme kommunene, slik at de kunne erverve seg de manglende kunnskapene? Ja da, de gir råd, to stk. faktisk: Kjøp elbiler og biologisk drivstoff.
Nå kan selvfølgelig Zero gi råd uavhengig av kommuneøkonomi og budsjettsituasjon. Det kan ikke innkjøperne, som også må ta hensyn til totaløkonomien i innkjøpet. Da må kvalitet, service, garantier, annenhåndsverdi og lignende med i regnestykket. Kvalitet er for eksempel en klar miljøfaktor, ettersom det å produsere en bil er en miljøbelastning i seg selv. En bils levetid bør derfor inn i det totale miljøregnskapet for produktet, samtidig som det også ivaretar innkjøperens krav til totaløkonomi.
Videre kommer Zero med den merkelige påstanden at «det holder ikke å snakke om at de bilene de kjøper, bruker lite bensin». Men det er jo det det dreier seg om. Hvis man velger en bil som går på biodrivstoff, men øker forbruket med 10 prosent eller mer i forhold til en annen bil, har man ikke oppnådd noen ting. Biodrivstoff (etylen) er jo en 5-10 prosents tilsetting til vanlig drivstoff, både bensin og diesel.
Like merkelig er det at Zero ikke ber innkjøperne se på produktkjeden. Har fabrikken, importøren eller forhandler/verksted noen form for miljøsertifisering, for eksempel? Hvis man mener at man ut fra kriteriene bør velge en elbil, så må også kommunen kjøpe grønne sertifikater (vind, bølge og vannkraft) for sin strømleveranse for at elbilen skal være helt utslippsfri. Dette er noe av årsaken til at de store bilfabrikkene ikke har satset på elbiler, de lades på de fleste markedene med strøm fra kull, olje og atomkraftverk.
Jeg kjenner ikke Stockholm kommunes regelverk, men for interesserte innkjøpere kan det nevnes at Oslo kommune har et regelverk for «miljøtilpassede biler», som de sikkert deler med andre. Der satser de blant annet på hybridbiler som halverer utslippet i utgangspunktet, er billige i bruk, og som blir enda mer miljøvennlig hvis man kjører dem på biodrivstoff. Dette er i tillegg biler som har alle normale bilers brukeregenskaper og krav til infrastruktur og komfort. Hybridbilene er tilgjengelige på markedet og Toyota, som var først ute, har allerede solgt over en million slike biler.
Det er nok en merkelighet fra Zeros side at de overhodet ikke nevner verdens mest solgte og anerkjente miljøbilkonsept. Hybridbiler hadde tidligere ikke vektavgift ved import for «miljødelen», dvs. elmotoren, batteripakka og deler av drivverket etc., stipulert til 25 prosent av totalvekta. Dette er nå redusert til bare 10 prosent. Uforståelig og sørgelig nok, med mitt eget parti både i Finansdepartementet og Miljøverndepartementet. Her burde Zero se en oppgave til fordel for miljøet.
Bevissthetsnivået (hos kommunene) er veldig lavt, ifølge Zero, men deres egen anbefaling til de samme kommunene er faktisk zero imponerende.