Debatt
Medienes ansvar
De som stiller til valg i høst, vil være utsatt for en mer omfattende mediedekning enn noen gang. Land og strand rundt jobber region- og lokalaviser med både tekst, lyd og bilde. Ordførerne har hatt besøk av videojournalister som har filmet kandidatene i 60 sekunder.
Varaordføreren i Søgne synger, KrFs ordførerkandidat i Skiptvet rekker både å klappe sauer og å bli bitt av gris. Det er artige innslag som sannsynligvis sikrer noen ekstra klikk på medienes nettsider og dermed flere reklameinntekter.
Lokalvalgkampen kan ha godt av nye virkemidler. Men vil korte videosnutter øke valgdeltakelsen, for eksempel blant førstegangsvelgerne? Sannsynligvis ikke. Video på nett er et avsenderstyrt medium som ikke i seg selv skaper kommunikasjon og engasjement. Det hjelper ikke med en ny måte å formidle budskapet på, hvis ikke budskapet i seg selv er viktig eller engasjerende.
Alle dere som stiller til valg denne høsten, har et ansvar for å presentere vyer og ideer på en måte som engasjerer. På samme måte har mediene ansvar for å dekke valgkampen slik at velgerne forstår hva sakene handler om og hvor skillelinjene går. Vi har ikke spesielt store forhåpninger til rammen for de TV-debattene som skal finne sted fram til 10. september, og som igjen gjerne er grunnlaget for mye av riksavisenes dekning. Eller til riksavisenes overforenklede bruk av tilfeldige enkeltpersoners skjebne som uttrykk for velferdskommunens tilstand.
I lokalvalget er likevel lokalmediene viktigst. En rekke leserundersøkelser viser at jo mer lokale mediene blir, jo større er tilliten. Her følger det med et stort ansvar for å gjøre en solid, kritisk og god journalistisk jobb i de neste ukene. Det spørs nemlig hvor lav valgdeltakelse lokaldemokratiet faktisk kan leve med.
opp