Debatt
Lekser en del av skoleeiers handlingsrom
Utdanningsdirektør Kjellbjørg Lunde i Hordaland uttaler at det er i strid med opplæringsloven å gi lekser, og at elever slik kan nekte å gjøre lekser. KS mener dette er en uriktig forståelse av regelverket.
Den type uttalelser bidrar til å skape unødvendig uro rundt drift av skole i en tid da det nettopp er viktig å arbeide for å skape arbeidsro og trygghet for lærer og skoleledere i forhold til undervisningen. Den rettsforståelsen som Kjellbjørg Lunde gir uttrykk for, er etter KS´ oppfatning uriktig av følgende grunner:
1. Kommunen er etter opplæringsloven skoleeier. Det innebærer at kommunen og de enkelte skoler i skoletiden har handlefrihet til å treffe tiltak, iverksette aktiviteter mv. for å fremme opplæring så lenge annet ikke følger av lov eller forskrift. Forutsetningen er at de tiltak mv. som iverksettes lar seg henføre til formålsbestemmelser i opplæringsloven og for øvrig ikke er i strid med loven, forskriften eller ulovfestet rett. Kommunen og skolen har herunder rett til å gi uttrykk for hvilke forventninger mv. man har til elev og foresatt. Det å gi lekser, og kreve at elever slik forbereder seg til skoledagen, faller inn under det skoleeier har adgang til.
2. Det følger av den alminnelig forvaltningsrettslig lære at det er adgang til å sette vilkår til vedtak så lenge de krav/vilkår som stilles, har saklig sammenheng og ikke er uforholdsmessig i forhold til vedtaket. Vedtaket er her den senere karakterfastsettelse for eleven i de enkelte fag, herunder i orden og atferd. Kommunen og skolen kan stille saklige og forholdsmessige krav til eleven i forhold til karakterfastsettelse, slik som å gjøre lekser. Karakterfastsettelsen skal skje i henhold til de regler som gjelder, hvor det faglige nivå en elev oppnår, normalt også vil reflekteres av hvorvidt eleven har gjort leksene.
3. Det følger ytterligere av lang praksis og slik også sedvane at skolen kan gi lekser.
Det er med andre ord - spissformulert - ikke det å gi lekser som må ha hjemmel i loven, men det er et forbud mot å gi lekser som må ha hjemmel i loven eller forskrift. Et slikt forbud er - vi vil si - heldigvis ikke gitt. Det er ikke noe grunnlag for å anføre at Stortinget som lovgiver i forbindelse med de lover som opp gjennom tidene er vedtatt for utdanningssektoren, har ønsket et forbud mot å gi lekser.
KS tar ikke stilling til hvorvidt det er prisverdig at Kjellbjørg Lunde reiser debatt om det er ønskelig eller ikke ønskelig å gi lekser. KS hadde imidlertid satt pris på at debatten var reist uten å stemple skoleeiere som lovbrytere, og at den hadde fått en form som ikke er egnet til skape uro i skolen. Kommunene, skoleledere og lærere er på trygg rettslig grunn ved å fortsette å gi lekser til elever.