Debatt
Kredittilsynet, uavhengig kontrollinstans?
Vi må forvente å ha et tilsyn sikrer at det er kvalitet som kontrolleres og ikke hvordan revisor har organisert sin virksomhet.
Pensjonskasseinfo nr. 6/07, utgitt av Norsk pensjon informerer om at revisjonsordningen av kommunale pensjonskasser skal legges om fra 01.01.2008. Artikkelen refererer til enkelte vurderinger og betraktning som Kredittilsynet har kommet med rundt kommunerevisjonens kompetanse i forhold til ikke å kunne revidere kommunale pensjonskasser fra og med neste år.
Det finnes i dag flere revisjonsmiljøer i Norge, som Den norske revisorforening (DNR), som favner medlemmer blant registrerte og statsautoriserte revisorer. I offentlig sektor har vi blant annet Riksrevisjonen, kommunerevisorer og skatterevisorer.
Revisjon er kvalitetssikring av informasjon. All revisjon i Norge i dag er basert på rammeverk i lov, forskrift og revisjonsstandard. De forskjellige revisjonsmiljøene forholder seg i hovedtrekk til de samme revisjonsstandardene, men revisjonsmandatene er regulert i forskjellige lover og forskrifter. Kvaliteten på revisjonen er kanskje forskjellig, men forskjellene ligger trolig mer mellom den enkelte virksomhets kompetanse og organisering, enn mellom miljøene.
Så til utgangspunktet. Informasjonsskrivet refereres Kredittilsynet. De hevder at “kommunal revisjon i utgangspunktet ikke kan forventes å ha den kompetanse som er nødvendig.” I dette tilfellet til å kunne revidere en kommunal pensjonskasse.
Ingen har i utgangspunktet kompetanse! På samme måte som privat revisjon i utgangspunktet ikke har kompetanse til å revidere en kommune. Kompetansen må opparbeides! Kommunal revisjon har i en årrekke revidert kommunale pensjonskasser. Dersom Kredittilsynet mener at kommunal revisjon ikke har tilstrekkelig kompetanse, må de kunne begrunne sin påstand i statistikk fra gjennomførte tilsyn i pensjonskassene.
Kredittilsynet fører tilsyn med de kommunale pensjonskassene. Står det så dårlig til med kompetansen til kommunal revisjon slik Kredittilsynet ifølge Pensjonskasseinfo nr. 6/07 hevder, går jeg ut ifra at dette kan dokumenteres skriftlig og at det har kommet til uttrykk gjennom Kredittilsynets tilsyn med pensjonskassene. Videre må en gå ut fra at de revisorene dette måtte gjelde har fått melding om dette. En slik tilbakemelding burde da ha sikret at de som ikke er kvalifisert til å revidere en kommunal pensjonskasse allerede er luket ut av systemet.
Gjennom Norges kommunerevisorforbund er jeg ikke kjent med slik kritikk. Slik sett kan ikke Kredittilsynet ha gjort den tilsynsjobben de er satt.
Pensjonskasseinfoen skriver videre om Kredittilsynets syn på revisjon av kommunale pensjonskasser: “Det er imidlertid ikke noe i veien for at registrert eller statsautorisert revisor ansatt i kommunerevisjonen påtar seg revisjon av pensjonskassen som særlig oppdrag. Forutsetningen er at han/hun utfører oppdraget som selvstendig næringsdrivende.” Altså mener Kredittilsynet at det allikevel finnes tilstrekkelig kompetanse innenfor kommunal revisjon til å revidere kommunale pensjonskasser, men de må gjøre dette utenfor sitt ansettelsesforhold. Dette viser etter det jeg kan se, at det ikke er kompetansen som er hinderet, men organiseringen!
Kredittilsynet har i forbindelse med endringene i revisjonsordningen for kommuner i 2004 signaliserte at de ikke ønsker å føre tilsyn med revisorer i kommunale sektor.
Det er viktig at Kredittilsynets tilsyn med revisjon forestås av kompetente personer. Vi må da forvente å ha et tilsyn sikrer at det er kvalitet som kontrolleres og ikke hvordan revisor har organisert sin virksomhet.
Å sikre kvalitet i informasjon, er å sikre bredde og kompetanse. Konkurranse mellom miljøer i samme bransje er etter min vurdering sunt, men har vi i dag ett regelverk og holdninger som sikrer dette? Jeg er ikke sikker på det, siden Kredittilsynets holdning til om kommunerevisjonen skal kunne revidere kommunale pensjonskasser i framtiden indikerer at detstikk motsatte er tilfelle. Finnes det kanskje andre skjulte agendaer her? Er fagkompetansen i Kredittilsynet hentet fra fagmiljø som ønsker å avgrense utøvelsen av profesjonen? Revisjon og kontroll av kommunal virksomhet er viktig for tillit til politikerne og det demokratiske system. Vi er derfor tjent med en åpen drøfting av rammevilkår for slik virksomhet.