Debatt

Kommunevåpen merkevare eller varemerke?

Hva assosierer innbyggerne med kommunevåpenet: Et varemerke som synliggjør at tjenesten er levert av kommunen, eller en merkevare de er stolt av og gjerne selv vil profilere?

De aller fleste kommuner har i dag vedtatt et slagord som skal uttrykke det de helst ønsker at kommunen skal kjennetegnes ved. Gjennom dette ønsker en å drive merkevarebygging – skape et godt omdømme for egen kommune.

Lyngdal kommune vedtok i 2007 slagordet «Vi vil – vi våger» som overbygning for kommunens verdigrunnlag. I prosessen fram til slagordet deltok både lag og organisasjoner, kommunalt ansatte og lokalt næringsliv. Gjennom dette arbeidet fikk innbyggerne større innsikt i og bedre forståelse av den kommunale organisasjon; som noe mer enn en nøytral leverandør av offentlig tjenester. Flere ble oppmerksom på egen rolle og muligheter til å bidra til en positiv utvikling av eget lokalsamfunn.

Gjennom deltakelse i Lokaldemokratiundersøkelsen har nå mange innbyggere og politikere fått anledning til å si noe om hvor de setter standarden for godt lokaldemokrati. Noen kommuner har fått gode resultater, mens andre har kommet dårlig ut. Har kommunen en lokal strategi for merkevarebygging, eller er det tilfeldigheter som gjør om en får et godt eller dårlig skussmål fra innbyggerne?

Lyngdal kommune feirer i år ti år som by. Bygda med Lyngdalskua i kommunevåpenet fikk bystatus; byen som skal ha rom både for de bymessige kvaliteter og samtidig ta vare på og videreutvikle det verdigrunnlaget primærnæringene representerer.

I Lyngdal bærer befolkningen sitt kommunevåpen med stolthet. En variant av dette er Lyngdalslua; den grønne strikkelua med hvit ku. Strikkelua med Lyngdalskua ble først laget som en gave til Olav Thon da han besøkte kommunen. Lua slo godt an. Nå har Arne Hjeltnes brukt sin lue på TV, og biskop Skjevesland, og mange flere celebriteter, har fått sin. Strikkeoppskriften er distribuert til lokale garnforhandlere, og lua med kommunevåpenet på bæres med glede og stolthet av kommunens innbyggere.

I mange år har politikerne i Lyngdal hatt en bevisst strategi knyttet til en familievennlig samfunnsutvikling. Nytt kulturhus ble innviet i 2004, og i 2007 åpnet Sørlandsbadet. Begge bygg representerer et flott tilbud til befolkningen både i egen by og i omkringliggende region og er blitt bygg som kan betegnes som «fyrtårn». Positive driftsresultater for begge virksomheter viser at investeringene har svart på et behov.

Ordførerrollen er viktig i kommunens merkevarebygging. Når ordføreren stiller på lokale arrangementer, høytidelig og med ordførerkjedet på, er dette noe deltakerne både verdsetter og husker. Om hun i tillegg tar utfordringen i å delta i konkurransen (skating, klatring i nytt klatrestativ på barneskolen, fotball m.m.) er det enda mer populært. Ordførerkjedet får stor oppmerksomhet når ordføreren viser det fram og forklarer dets symbolikk og historie. Og utdeling av kommunevåpenet til å ha på jakkeslaget skaper stor glede.

I den kommunale administrasjon vektlegges utviklingsarbeid med fokus på de muligheter som ligger i prosjekter og deltakelse i ulike pilotprosjekter som måtte passe inn mot våre satsingsområder. Dette gir oss tilgang til ny kompetanse, ofte også tilførsel av ressurser vi ikke har tilgang til i ordinær drift. Vi knytter nyttige kontakter og bygger faglige nettverk.

Prosjektene følges opp gjennom prosjektplan med særlig fokus på overgangen fra prosjekt til drift. Ansattes muligheter til å påvirke egen arbeidssituasjon og delta i utviklingsarbeid påvirker også rekrutteringssituasjonen. Ved siste lokale forhandlingerbeklaget en av fagforeningene at de ikke lenger kunne benytte argumentet «rekruttere og beholde» i lønnsspørsmål, da det alt var så mange søkere til fagstillingene.

Hvem er i dag kommunens ambassadører? I Lyngdal får alle som vinner et NM besøk av ordføreren med en symbolsk gavesjekk. Bildet av å kunne «heie» fram hverandre er godt og bør synliggjøres i mange sammenhenger.

Hvordan oppleves kommunestyrets debatt i mediene, og hvordan fremstår samspillet mellom politisk og administrativ ledelse? Som rådmann har jeg stor glede av å se hvordan ansatte verdsetter ros og anerkjennelse. Dette gir virkelig både arbeidsglede og stolthet. Hvilken flott effekt har det ikke dersom alle ansatte i kommunens største bedrift kan snakke godt om sin arbeidsplass?

Henning Kvitnes sang sier: «Evig eies kun et dårlig rykte». Det skal lite til for å bryte ned et godt rykte – og det krever målrettet og godt arbeid for å bygge opp og bevare et godt. Dette bør være viktige signaler til de politikere som nå har sagt ja til en ny valgperiode. Hvordan vil man fremstå som ambassadør for eget lokalsamfunn? La oss håpe at valgåret kan bidra til at varemerket kommune blir merkevare.

Powered by Labrador CMS