Debatt

Kommunene frykter nye leverandører
Sammenslåtte kommuner har en unik mulighet til å både tenke og skape noe nytt, gjerne sammen med nye leverandører.
Norske kommuner må våge å gi slipp på favorittene. Konkurranse virker.
Når våre kommuner nå har mulighet til å slå seg sammen til større enheter, kan de oppnå stordriftsfordeler og etter hvert tilby innbyggerne et bedre tjenestetilbud. Å få mer for pengene er en vesentlig faktor for å realisere potensialet. Bedre og mer effektive offentlige anskaffelser er avgjørende.
Gang på gang viser det seg at konkurranse om kontrakter både gir bedre og rimeligere leveranser. Viktige og store avtaler må konkurranseutsettes på nytt. Den største utfordringen kan vise seg å være frykten for å bryte opp eksisterende leverandørrelasjoner.
Bryt opp etablerte relasjoner
Det er krevende å gjennomføre gode offentlige innkjøp. De skal både oppfylle krav til effektiv ressursbruk og være i samsvar med et til dels rigid regelverk. Grunnleggende prinsipper i loven om offentlige anskaffelser er konkurranse, likebehandling og forutberegnelighet.
Større kommuner kan oppnå gevinster i form av bedre kapasitetsutnyttelse, mer robuste tjenester og muligens reduksjon av administrasjonen. Gode bedriftsøkonomiske grunner taler for å inngå nye kontrakter for å få bedre og rimeligere tjenester. Dessuten vil det i en rekke tilfeller være brudd på regelverket om offentlige anskaffelser dersom kommunene velger å unngå nye konkurranser. Selv mindre endringer av omfang, pris og andre vilkår vil innebære plikt til ny konkurranse.
Regelverket om offentlige anskaffelser har ingen bestemmelser som tar høyde for eller premierer gode og etablerte relasjoner. Tvert imot innebærer prinsippene om konkurranse og likebehandling at etablerte relasjoner skal brytes opp med jevne mellomrom, og at behovet må settes ut på konkurranse.
Loven foreskriver at utvelgelse av kvalifiserte tilbydere og tildeling av kontrakter skal skje på grunnlag av objektive og ikke-diskriminerende kriterier. Kravene skal ikke utelukke konkurranse. Kvalitet og pris må være avgjørende. Vinneren skal ha det økonomisk mest fordelaktige tilbudet. Tidligere investeringer, for eksempel i infrastruktur, bevares ganske enkelt ved å legge byttekostnadene inn i vurdering av totalpris.
På med lyskasterne
Min bekymring er at alle aktivitetene som må gjennomføres i forbindelse med en sammenslåing fører til at det ikke blir brukt tilstrekkelige ressurser på å sikre at de nye storkommunene inngår økonomisk fordelaktige avtaler.
Min erfaring er at flere kommunale oppdragsgivere ignorerer kravet om å benytte objektive og ikke-diskriminerende kriterier. Dessuten ser jeg både flittig og feil bruk av unntaksbestemmelser, noe som hindrer at konkurranser i det hele tatt blir avholdt.
Det er en nokså godt bevart hemmelighet at innkjøpere tidvis utsettes for et visst press om å lage konkurransegrunnlag som går i retning av en forhåndsfavoritt. I flere konkurranser har jeg sett at krav og tildelingskriterier er formulert slik at de går tydelig i retning av visse aktørers tilbud i markedet.
Dette blir ekstra ille når kravene ikke kan begrunnes i oppdragsgiverens behov og samtidig er til hinder for en god konkurranse. Fenomenet er vanskelig å avdekke, og det må ofte leses mellom linjene i konkurransegrunnlag. Det er vanskelig å angripe slike konkurranser og konstatere klare regelbrudd.
Ingenting ville være bedre enn om jeg tar feil i mine påstander, men kommunal ledelse, revisjon, innbyggere og presse må slå på lyskasterne og finne ut om våre felles midler blir forvaltet på beste mulige vis.
Gi favorittene en utfordring
Det er vanskelig å gi slipp på det velkjente som fungerer ganske bra. Likevel er min klare anbefaling at norske kommuner må våge å gi slipp på favorittene. Konkurranse virker. Til og med favorittene kommer til å strekke seg lengre når de skjønner at de må kjempe for å få en kontrakt. Med gjennomtenkte tildelingskriterier vil resultatet bli høyere kvalitet og lavere pris.
Kontrakter som skal dekke behovet for fellesfunksjoner, må åpenbart stå høyest på listen for konkurranser som skal gjennomføres. Dette gjelder blant annet systemer for regnskap, dokumenthåndtering og HR, herunder lønns- og personalsystem. Disse systemene er viktige og bidrar til effektiv styring og administrasjon.
Min anbefaling er å skape noe nytt og bedre. Anskaffelsesprosessene må startes allerede nå for å rekke ferdigstilling innen 01.01.2017, da den første puljen av sammenslåtte kommuner ser dagens lys.