Debatt

Kommunal smidighet i NAV

I de siste dager har vi igjen fått innblikk i den uholdbare situasjonen brukere som trenger inntektssikring gjennom NAV er i. De som trenger dagpenger må vente på utbetaling i lang tid. Noen blir henvist til kommunens sosialtjeneste. Åpenbart mener NAV-lederne at du får sosialhjelp umiddelbart. Hvorfor kan ikke den statlige etaten i NAV lære av den kommunale sosialtjenesten i NAV slik at dagpengene blir utbetalt med en gang?

NAV-reformen skulle hindre at folk ble kasteballer i systemet. Det nytter ikke med en dør, hvis du ikke får det du skal ha etter at du har gått over dørstokken. Ved å få én dør og én kontaktperson å forholde seg til, skulle flere komme i arbeid og ut av fattigdom. Fellesorganisasjonen (FO) støtter målsettingen med NAV, men for at målsettingen skal lykkes må det settes inn umiddelbare tiltak.

FO utfordrer ledelsen i NAV til å gå igjennom statens saksbehandlingsregler, beslutningsstrukturer og effektuering av vedtak. Vi er bekymret for byråkratiseringen som skjer i NAV. Beslutningsmyndighet og effektueringsmyndighet må legges nær brukeren i hele NAV ikke bare i kommunens sosialtjeneste.Vi anbefaler også at staten ser til annen statlig virksomhet som f.eks. skatteetaten. Her sikter vi til at den skattepliktige selv sier ifra -elektronisk - om endringer i inntekt og systemet effektuerer endringene. Kontroll utøves i ettertid.

Brukerne av NAV opplever altfor ofte at NAV ikke er «på deres side». Alle kontrollrutiner oppleves av mange som krenkende fordi de får inntrykk av at de mistenkes for å utnytte systemet. NAV-ledelsen må bestemme seg for om de vil bygge sine systemer på mistillit eller på tillit med nødvendig etterkontroll.

Møtet med NAV skal preges av tillit, profesjonalitet, godhet og verdighet. En forutsetning for å oppnå dette er at mottak og samtalerom i NAV-kontorene fullt ut ivaretar taushetsplikt og personvern. For å møte brukere med sammensatte behov må sosialarbeideren ikke bare møte brukeren på kontoret, men også på andre arenaer utenfor kontoret som er hensiktsmessige. Dette er ressurskrevende arbeid og det må legges til rette for at sosialarbeideren kan være tilgjengelig, fleksibel, har et begrenset antall brukere å følge opp og kan tilby skreddersydde tiltak ut fra den enkeltes behov. Dette krever styrket bemanning.

Medarbeidere i NAV sitter med forskjellig kompetanse som må benyttes til det beste for brukerne. Ved å jobbe godt sammen vil man utvikle gode arbeidsmiljø hvor man har respekt og kan lære av hverandre. Det betyr ikke at ansatte i NAV skal jobbe med alt, men at man blir flinkere til å jobbe sammen.

I NAV skal hver enkelt bruker ha sin egen kontaktperson som er tilgjengelig og kan gi veiledning ut fra den enkeltes behov. Det fordrer tilstrekkelig med ansatte som har rammebetingelser som gjør det mulig å følge opp den enkelte. I tillegg har en del brukere av NAV sammensatte behov som trenger bistand fra flere nivåer forvaltning og fra ulike deler av hjelpeapparatet. De må få tilbud om en fast sosialfaglig kontaktperson

NAV arbeider i motvind. Vi utfordrer arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen og kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa til å vise handlekraft. Våg å endre praksis som åpenbart ikke fungerer for verken brukere eller ansatte. Flere ansatte med sosialfaglig kompetanse, trygdefaglig kompetanse og arbeidsmarkedskompetanse må tilsettes.

Skrevet av: Randi Reese

Powered by Labrador CMS