Debatt

Hva kan NAV lære av Drillo?

Problemene med dagpengeutbetaling har fått mange til å nederlagsdømme hele NAV-reformen. Kanskje kan myndighetene lære av Drillo som overtok et synkende landslag og på rekordtid skapte ny tro mot alle odds?

Da handler det i NAV som i fotball om dyp kunnskap om fagfeltet, enkle beskjeder til de ansatte og ikke minst tro på at det nytter. Omdømmet til NAV synker ufortjent mye etter alt snakket om NAV-krise og NAV-kaos.

Arbeidsledige skal ha dagpengene i tide, men kritikken mot NAV og NAV-reformen er altfor unyansert. Vi ser et skjevfokus hvor jobben til NAV med å øke tilknytningen til arbeidslivet for de mange som lenge har stått utenfor glemmes. Det er ikke NAV-elendighet når stadig flere yrkeshemmede de siste årene har kommet i arbeid bl.a. etter målrettet samarbeid mellom NAV-kontorene og attføringsbedriftene. Det er heller ikke krise når stadig flere sykemeldte gjennom NAV sin innsats får tilbud om å komme raskere tilbake i jobb. Ei heller er det kaos når man er tett opp mot å nå målene i forhold til å få sosialhjelpsmottakere inn i et kvalifiseringsprogram med sikte på å komme i jobb.

Finanskrisen går over. Det gjør derimot ikke behovet for arbeidskraft i årene fremover med NAV-reformen og attføringsapparatet som nøkkelfaktorer for å lykkes. Tiltaksinnsatsen for personer med nedsatt arbeidsevne går så langt i 2009 betydelig ned sammenlignet med 2008. Dette er en viktigere og vanskeligere samfunnsmessig utfordring å løse enn økende arbeidsledighet. NAV-reformen må derfor også gjøres til en kompetansereform. Ansatte gis dermed muligheter til å veilede brukere ansikt til ansikt med formål å finne riktige tiltak for individene istedenfor å tilpasse individene til paragrafene som i det gamle systemet. Dette vil NAV-ansatte lykkes med hvis de slipper å bli tutet ørene fulle med at de tilhører et tapende lag.

Skrevet av: Johan-Martin Leikvoll

Powered by Labrador CMS