Debatt

Halden kommune ønsker åpenhet

Høsten 2010 har vært preget av medias elendighetsbeskrivelse av hvordan det står til med administrasjon og politiske prosesser i Halden kommune.

Som rådmann ser jeg positivt på at det fremsettes konstruktiv kritikk og at det hersker åpenhet i alle ledd av den kommunale forvaltningen. Det blir mer problematisk når man må forholde seg til uidentifiserbare og anonyme kilder som beskriver en svikt i saksbehandlingen uten å dokumentere dette nærmere.

Utgangspunktet for de fleste av medias oppslag har vært rådet som sivilombudsmannen ga da han foreslo en granskning av de fremsatte påstandene. Det presiseres derimot fra Sivilombudsmannens side at det ikke er holdepunkter for å iverksette undersøkelser når det gjelder ordinære feil eller svakheter i saksbehandlingen.

I enhver organisasjon eller virksomhet gjøres det feil. Så er sikkert også tilfelle i Halden kommune, men vi ønsker å ta lærdom av dette, justere våre arbeidsprosedyrer og klargjøre hvordan arbeidsoppgavene skal løses slik at våre avgjørelser ikke kan trekkes i tvil. Den pågående mediestorm har i særlig grad vært rettet mot måten saksbehandling har skjedd ved kommunens byggesaksavdeling. Det er hevdet at vi i enkelte saker har hatt en politisk styring av saksbehandlingsprosessen. Vi har tatt denne problemstillingen opp med byggebransjen i Halden og de oppnevnte på fritt grunnlag representanter til et kontaktutvalg. I ettertid verser det påstander om at dette kontaktutvalget framstår som «gisler» for rådmannen. En slik påstand er ikke i samsvar med de faktiske forhold. Kommunen har nå en tett og konstruktiv dialog med byggebransjen som uttrykker at de er tilfreds med prosessen og hva som har kommet ut av denne.

Jeg vil også understreke at jeg i direkte samtaler med Kommunal Rapports journalist klart har uttalt at jeg ikke finner noe konkret bevis for politisk/administrativt samrøre i behandlingen av konkrete byggesaker. Etter å ha undersøkt de fremsatte påstandene grundig med de ansvarlige saksbehandlerne er det min oppfatning at administrasjonens saksbehandling har skjedd på en helt ut forsvarlig måte.

På den annen side har så vel byens ordfører og alle hovedutvalgslederne en jevnlig dialog og kontakt med administrasjonen når det gjelder å forberede dagsorden til møter, endre på disse og ikke minst når det gjelder å følge opp de beslutninger som flertallet fatter i hovedutvalg, formannskap og kommunestyre. Dette er en normal prosedyre som gjelder i alle norske kommuner og kan på ingen måte forveksles med politisk/administrativt samrøre. Opposisjonen er også i denne kommunestyreperioden blitt tilbudt jevnlige kontaktmøter med rådmannen.

Det er utvilsomt at alle prosesser kan forbedres. Dette gjelder også for den interne kommunikasjonen i systemet og eksternt mot ulike politiske grupperinger, samt allmennheten generelt. Desto mer åpenhet vi bestreber oss på å ha, desto bedre vil hele kommuneorganisasjonen fungere. Som øverste administrative leder vil jeg, dersom det avdekkes klanderverdige forhold, øyeblikkelig ta tak i dette og sørge for de nødvendige korreksjoner. Om noen har klager å framføre, garanterer jeg personlig for at disse skal bli mottatt og behandlet uten at klageren behøver å føle frykt for kommunale represalier av noen art. Vi ønsker åpenhet i vår administrasjon og en klar grenseoppgang mellom hva som administrasjonens ansvar og oppgaver sett i relasjon til politikernes rolle.

Powered by Labrador CMS