Debatt

Etableringen av null- eller nærnullutslippssoner i byer med store lokale luftforurensningsproblemer kan bidra til at flere velger ladbare biler, skriver Ingvild Kilen Rørholt og Lene Westgaard-Halle i miljøstiftelsen Zero. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe, NTB scanpix
Etableringen av null- eller nærnullutslippssoner i byer med store lokale luftforurensningsproblemer kan bidra til at flere velger ladbare biler, skriver Ingvild Kilen Rørholt og Lene Westgaard-Halle i miljøstiftelsen Zero. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Grønt skifte i kommunene

Mange kommuner går foran på klima. Når vi nå står foran en ny kommunereform, må den adressere oppgavefordelingen for klimatiltak mellom stat og kommune.

Publisert Sist oppdatert

Effektiv og klimaorientert arealplanlegging framover blir kritisk for at den videre veksten i byene ikke kveler oss.

I byene, som har størst transport- og arealutfordringer, er det særlig viktig at kommunereformen legger til rette for en grønn omstilling i kommunene med et klimaperspektiv til grunn for oppgavefordelingen.

Kommunereformen er anledningen til å sette det grønne skiftet ut i lokal praksis. Kommunene og byene er de som hver dag må forholde seg til sektorer som står for en stor del av klimagassutslippene, særlig transport, men også innenfor bygg og annen energibruk. Derfor må kommunene få klare krav til klimakutt og bruk av klimaløsninger, men samtidig handlefrihet til å finne gode praktiske og politiske løsninger på ulike lokale utfordringer.

Transportutfordringer

Transportsektoren står i Norge for rundt en tredel av klimagassutslippene, og i byene er også lokal luftforurensning, kø og plassproblemer i økende grad utfordringer. Stortingets nylige vedtak om lavutslippssoner er viktig i så måte. Her må nødvendige lovreguleringer på plass så fort som mulig, helst før vinteren setter inn.

Etableringen av null- eller nærnullutslippssoner i byer med store lokale luftforurensningsproblemer kan både bidra til at flere velger ladbare biler, og til at etterspørselen etter nullutslippsløsninger for varetransport kommer på plass.

Helt konkret kunne dette bidra til å øke etterspørselen etter utslippsfrie varebiler nok til at det blir interessant for distributører og ta i bruk slike biler i stor skala. Kommunene må naturligvis sørge for at egne kjøretøyer av ulike slag er utslippsfrie – også dette kan styrke etterspørselen etter nye typer nullutslippskjøretøy.

Med veksten i ladbare biler må ladeinfrastrukturen følge etter. Vi må få på plass den nødvendige infrastrukturen for grønn mobilitet i byene ved å bygge opp hydrogenfylleinfrastruktur og lademuligheter på kommunale plasser og i borettslag. Her må Enova få tydelige signaler om og finansielle muskler til å bidra.

Videre har Stortinget vedtatt å gi fylkene mulighet til å stille krav til den lokale taxinæringen, gjennom å gi fylkeskommunene en hjemmel til å stille miljøkrav i taxiløyver. Dette må iverksettes.

I tillegg bør kommunene og fylkeskommunene selv sette ambisiøse mål for innfasing av utslippsfri kollektivtrafikk, men staten bør ta ekstraregningen for investeringen, gitt målet om nær utslippsfri kollektivtransport i 2025.

Arealplanlegging blir kritisk

Effektiv og klimaorientert arealplanlegging framover blir kritisk for at den videre veksten i byene ikke kveler oss. Et viktig verktøy for å sikre grønn og klimavennlig byutvikling, er å innføre en hjemmel i plan- og bygningsloven som gir kommunen mulighet til å stille strengere krav til energi- og materialbruk i områdereguleringer enn det som ligger i gjeldende tekniske forskrift. Sånn kan kommunene sikre at det investeres riktig når nye områder utvikles.

Når staten skal kjøpe inn varer, tjenester og oppføre bygg må de ikke bidra til at kommunen de bygger i, får økte utslipp, men nettopp bidra til mindre utslipp gjennom å gå like langt eller lenger enn vertskommunen i sine krav til klimagassutslipp fra statlige innkjøp. Det offentlige skal allerede stille krav om nullutslipp fra kjøretøy, og passivhus eller bedre på bygg, samt ta klimahensyn i innkjøp.

Gjennom å strekke seg etter de beste kommunene og samarbeide om effektive og forenklete klimainnkjøp, kan kommunen og staten sammen være med å bygge opp et marked for nullutslippsteknologi i byene, slik at norsk næringsliv kan bygge grønn konkurransekraft og grønne arbeidsplasser.

Nullutslippsbiler er allerede nevnt, men også innenfor plusshus, bioplast, tre, utslippskrav til leveranser og andre områder kan statlig og kommunal innkjøpsmakt og anbudskrav bidra til å bygge nye markeder.

Fornybar oppvarming – lavthengende frukt

Sist, men ikke minst bør kommunene få frihet til å fremme fornybar oppvarming, gjennom å gi dem lov til å forby fossil oppvarming i hele eller deler av byen. Dette er en lavthengende frukt, både klimamessig og byluftmessig, som vi bør høste en gang for alle.

Vi ser at mange kommuner går foran i det grønne skiftet, både fordi framsynte kommunepolitikere forstår alvoret i klimautfordringen, og fordi stadig flere merker på kroppen at befolkningsveksten må møtes med fornuftig areal- og transportplanlegging. Gjennom kommunereformen kan kommunene få større frihet under ansvar til å gjøre sitt i det grønne skiftet.

Powered by Labrador CMS