Debatt

God kommunikasjon en viktig utfordring

I Kommunal Rapport nr. 38 er Erik Hansen lett undrende etter å ha lest KS debatthefte om kommunesektorens utfordringer. Årsaken er, tydeligvis, at informasjon burde vært et mer tydelig og selvstendig tema.

KS ser på informasjon, og ikke minst gode kommunikasjonsløsninger, som viktige utfordringer. Godt omdømme både som arbeidsgiver og folkevalgt myndighet og god samhandling med ansatte og innbyggere, er vanskelig å få til uten god og tilrettelagt kommunikasjon. Derfor prioriterer KS dette. Noen eksempler:

I «Arbeidsgiverstrategi mot 2020», som KS har utgitt, er åpenhet og gode prosesser både internt og med innbyggerne en rød tråd. Det samme ser en i «Lokaldemokratiplattformen» fra KS.

Det arbeides også med ulike elektroniske kommunikasjonsløsninger som for eksempel elektroniske søknadsskjema og automatisering av saksbehandling, for å vise et par eksempler på teknologi og innhold.

Det er ikke bare teknologien som utvikler seg. Det gjør også informasjons- og kommunikasjonsfaget, som flytter seg fra informasjonsproduksjon og språkkonsulenter til strategisk rådgiving for toppledelsen.

Samtidig er vi blitt mye mer bevisst på at alle ansatte bidrar til virksomhetens kommunikasjon, både internt og eksternt. Derfor må kompetanse og gode prosedyrer integreres i hele organisasjonen. Denne tenkningen er noe av årsaken til at det ikke er et selvstendig kapittel om informasjon i debattheftet.

Kommunikasjonsforeningen, med Fagrådet for offentlig informasjon som Erik Hansen leder, har mye kompetanse som KS benytter seg av. Samtidig er KS bevisst på at dette er en interesseorganisasjon med sine profesjonsinteresser.

KS må først og fremst forholde seg til sine medlemmer og møte ulike profesjoner gjennom det mandat de har fra sine kommuners toppledelse. Derfor benytter vi aktivt den gode kompetansen til kommunenes (KIK) og fylkeskommunenes (FIK) informasjonskollegier, både når strategier skal utvikles og ulike veivalg tas. Et samarbeid som vi opplever som nyttig og lærerikt for alle parter.

I tillegg til å være leder for fagrådet for offentlig informasjon, er Erik Hansen informasjonssjef i Oslo kommune. KS vil bli glad hvis også storbyene ville delta mer aktivt i det nyttige medlemsarbeidet som KIK og FIK ivaretar. Herved er invitasjonen oversendt.

Powered by Labrador CMS