Debatt
Gi gass!
En undersøkelse i denne utgaven av Kommunal Rapport viser at fire av fem kommuner ikke stiller konkrete miljøkrav når de kjøper eller leier inn biler til sine ansatte. Norske kommuner besitter en formidabel markedsmakt - dersom de benytter den, men kommunale innkjøpere bruker i liten grad sin innflytelse i markedet.
Norske kommuner eier og benytter et stort antall kjøretøy som i dag drives på fossilt brennstoff. Målet må være å få offentlig eide kjøretøy som ikke forurenser. I temabilaget denne uken tar for oss den nye innkjøpsordning. Trass strenge formkrav; kommunen kan spesifisere innholdet på handlelista omtrent som den vil, men de gjør det altså ikke.
En enkel installasjon gjør et kjøretøy i stand til å benytte propangass. Dette er fossilt drivstoff, men med lavt klimagassutslipp. Konvertering av en firesylindret bil til gass koster nå rundt 15.000 kroner, og bilregnskapet går i pluss allerede etter 2.500 kjørte mil. Problemet er påfyllingsstasjoner, for slike fins bare i en håndfull norske kommuner. Å klargjøre en stasjon for levering av gass koster rundt en million kroner per stasjon. En slik investering innebærer at stasjonseieren må kjenne seg trygg på at det fins kunder der ute. Det er her kommunene bør gå foran som den første kunden. Hvem skal ellers lede an i utviklingen?
Norges første fabrikk for biodiesel produsert av raps starter akkurat nå opp produksjon på Sætre i Hurum. Kommunene Røyken og Hurum har nå en gylden sjanse til å bli fakkelbærere ved å gå sammen om å vri sitt drivstofforbruk over på biodiesel. Ved å bli den første og største kunden vil de åpne opp markedet for biodiesel i området.
Biogass og biodiesel bør bli et foretrukket drivstoff i Kommune-Norge. Kommunene kan åpne opp dette markedet ved å sørge for etterspørselen som gjør at det blir satt opp gass- og biodieselpumper ved de lokale energistasjonene.
onj