Debatt

«Hvordan kan rektorene ha resultatansvar for hele skolen når en tredel av arbeidstiden til lærerne er utenfor rektors styringsrett?», spør Marlen Faannessen, og provoserer mange. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke
«Hvordan kan rektorene ha resultatansvar for hele skolen når en tredel av arbeidstiden til lærerne er utenfor rektors styringsrett?», spør Marlen Faannessen, og provoserer mange. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke

Frisk debatt om arbeidstid

Skolesjef Marlen Faannessens innlegg om lærernes arbeidstid har skapt stor debatt på Kommunal-Rapport.no. Over 50 har kommentert innlegget til nå.

Publisert Sist oppdatert

«Som skolesjef ønsker jeg å ha retten til å bestemme hvor lenge og hvordan mine ansatte jobber», skriver Faannessen i innlegget, og knytter dette til arbeidet med å gjøre kvaliteten i undervisningen bedre.

Dette har provosert. Mange beskylder Faannessen for ikke å ha tillit til lærerne. «Detaljstyring basert på mistillit fører sjelden til noe godt», skriver for eksempel Inger Blomberg i Fredrikstad. «Jeg er sikker på at nivået i norsk skole vil heve seg med tiden, men dette har lite med arbeidstid å gjøre», skriver Øystein Risan i Molde.

En høyskolelektor spør om hvordan hun selv ville likt å få undersøkt hvordan hun bruker egen arbeidstid, mens andre klager over at lærene er blitt nedvurdert over lang tid. Og mange er bekymret for at lærerne vil få mindre tid til å forberede undervisningen med en ny arbeidsavtale.

For en drøy uke siden åpnet Kommunal Rapport egne debattsider. Debatten finner du på debatt.kommunal-rapport.no eller under fanen “meninger” på kommunal-rapport.no.

Debattsiden er åpen også for dem som ikke har digitalt abonnement på Kommunal-Rapport.no, slik at de som ikke leser avisa til daglig skal kunne bidra i debatten – som innbyggere, velgere eller arbeidstakere i kommunen. 

Les flere debattinnlegg om lærernes arbeidstid:

Åpent brev til Per Kristian Sundnes

Regjeringen må engasjere seg i lærernes arbeidstid

Ikke bli lærer!

Powered by Labrador CMS