Debatt

Fra dør til dør via sjø

Taper sjøtransporten konkurransen mot veitransport? Prognosene viser at sjøtransporten vil øke fremover, men tape andeler sammenlignet med gods som går på landeveien.

Spørsmålet blir da hvordan denne utviklinga henger sammen med ambisjonene om å overføre mer gods fra vei til sjø. Er det slik at politikken ikke virker, og har vi ikke de virkemidlene som må til? Jo, jeg mener at vi både har vilje og virkemidler som vil styrke sjøtransporten. Her har også kommunene og havnene viktige oppgaver.

Mer transport på sjø vil kunne bidra til å nå målene om bedre miljø, bedre framkommelighet og færre ulykker. De aller fleste havnene er kommunale. Kommunene og lokalpolitikerne må tilrettelegge for effektiv havnedrift, og har derfor en svært viktig rolle i å sikre gode rammevilkår for samspill mellom transportformene. Dette vil være med på å styrke sjøtransporten.

Den økonomiske rammen for NTP 2010–2019 er økt med 100 milliarder kroner sammenlignet med forrige planperiode. Den årlige rammen til sjøtransportområdet har med dette økt 77 prosent. Det tilsvarer en årlig økning i Kystverkets budsjett på rundt 470 mill kroner. Økningen i de årlige rammene og de konkrete prosjektene i NTP er fulgt opp i regjeringas påfølgende budsjettforslag for 2010 og 2011.

Regjeringen kan imidlertid ikke alene styrke sjøtransporten og overføre gods fra vei til sjø, eller bestemme hvordan bedriftene skal frakte varene til eller fra markedene. Havnene må på sin side tilby kostnadseffektive omlastninger mellom sjø- og veitransport, og de må samarbeide med andre aktører.

Havnene er godsknutepunkt og logistikksentra som kan bidra svært positivt til næringsutviklingen – både lokalt, regionalt og nasjonalt. Kommunene og lokalpolitikerne har derfor gjennom sitt eierskap og ansvar for arealplanlegging en svært viktig rolle i å sikre gode rammevilkår for effektiv havnedrift, slik at industri og næringsliv kan dra full nytte av nærhet til maritim infrastruktur i sine logistikkløsninger. Dette vil i sin tur kunne bidra til vekst og utvikling i vertskommunene.

For norsk næringsliv er transportkostnadene en utfordring. Skal vi få en økning i sjøtransporten, må den være konkurransedyktig med transporten på landeveien når det gjelder pris. Regjeringen tar dette på alvor og har i forbindelse med statsbudsjettene for 2010 og 2011 lettet gebyr- og avgiftsbelastningen. Regjeringen har fjernet årsavgift for havnesikkerhet. I tillegg er kystavgiften i 2010 og 2011 redusert fra 34 til 20 prosent. Samlet er disse avgiftene redusert med om lag 55 millioner kroner de siste to årene. Parallelt med dette har vi også gjennomført et loseffektiviseringsprosjekt, og endrede forskrifter om losplikt og losavgifter trådte i kraft 1. januar i år. Gevinsten vil være lavere kostnader for skipsfartsnæringa – en reduksjon anslått til rundt 29 mill. kroner.

For at vi skal kunne tilby et transportsystem som er effektivt, tilgjengelig, sikkert og miljøvennlig, er vi avhengige av en fornuftig og bærekraftig arbeidsdeling mellom transportformene. Utfordringen blir å få etablert kombinerte transportkjeder fra dør til dør, med effektiv omlasting mellom transportformene. Regjeringen vil derfor også i neste NTP legge vekt på konkrete tiltak som vil gi effektive havner og integrere sjøtransporten i logistikkjeden dør-til-dør. Som en del av forberedelsene til dette arbeidet skal transportetatene blant annet se nærmere på utvikling av godsknutepunkt.

Jeg er overbevist om at det er mulig å tenke nytt. Både staten og kommunene måfortsette å se på rammebetingelsene for sjøtransporten og havnene. Jeg legger også hele tiden vekt på å effektivisere Kystverkets tjenesteproduksjon. Samtidig er det viktig at transportører, rederier og vareeiere på sin side vurderer nye tiltak og virkemidler for å benytte sjøtransport i sine logistikkløsninger. Med dette som bakgrunn holdt jeg nylig et møte der jeg sammen med aktører i transportnæringa diskuterte problemstillinger og mulige løsninger for at vi skal nå målet om mer gods på kjøl. Flere forslag fra møtet vil jeg ta med meg inn i arbeidet med NTP 2014–2023.

For næringslivet kan en ny innfallsvinkel til transport fort vise seg på bunnlinjen, og mer sjøtransport vil bidra positivt til samfunnsutviklinga. Jeg skal fortsatt jobbe for at alle gode krefter drar i samme retning. Målet er å få mer gods over fra vei til sjøvei, fra dør til dør via sjø.

Skrevet av: Lisbeth Berg-Hansen (Ap) fiskeri- og kystminister

Powered by Labrador CMS