Debatt

Flytt de minste fremst i køen
Det er bred enighet om at vi må heve kvaliteten i norske barnehager. Da kan ikke kommunene straffes økonomisk når de gjør nettopp det.
Vi vet at økt lærertetthet i barnehager gir kvalitets-utvikling.
«Vi så det allerede i barnehagen.» Dette er et klassisk utsagn når ungdom dropper ut av videregående skole eller faller utenfor samfunnet på andre måter.
Barnehagen er kanskje samfunnets viktigste arena for å utjevne sosiale forskjeller og forebygge «utenforskap». Når kvaliteten i barnehagen taper i kampen mot andre gode formål i en stram kommuneøkonomi, har det størst konsekvenser for de mest sårbare barna. En god barndom varer livet ut. Det gjør også en dårlig.
Begrepet «tidlig innsats» knyttes ofte til skolen, men forsking viser at vi må starte allerede i barnehagen. En krone investert i barnehagen gir langt høyere avkastning enn reparasjon senere i livet.
Tidlig innsats er som å putte penger i banken og få mer tilbake – som renters rente. Jo mer du kan i tidlig alder, jo mer har du å bygge videre på. Derfor trenger vi et finansieringssystem som belønner kvalitet og utvikling i barnehagene framfor økonomisk effektivitet for kommunene.
Ny norsk forsking fra GoBan-prosjektet viser at kvaliteten i barnehagen øker med antall barnehagelærere som er til stede sammen med barna. En studie fra Høgskolen i Oslo og Akershus viser at en andel på 50 prosent barnehagelærere hever kvaliteten i det pedagogiske tilbudet, samtidig som kompetanse og trivsel i hele personalgruppen styrkes.
Dette fører til økt motivasjon, høyere nærvær og lavere turnover. Derfor er det flott at byråd Tone Tellevik Dahl i sin nye bemanningsavtale går inn for flere pedagoger, med minst 50 prosent barnehagelærere i de kommunale barnehagene i Oslo.
Statped har vist at kommuner som har høy andel barnehagelærere, også er best til å få faglig hjelp innen språk og tale (SPRT). Kommuner som ikke fanger opp og benytter SPRT-tilbud for barnehagebarn, er også overrepresentert hos fagavdelingene for sammensatte lærevansker (SLV) for barn i skolealder.
Når man ikke tar tak i språkvansker i barnehagealder, vil det ofte utvikle seg til lærevansker i skolen. Har man kompetanse til virkelig å se det enkelte barn, vil man også kunne sette i gang relevante tiltak når det er behov for det.
Sikker og stabil voksenkontakt er av stor betydning for barns opplevelse av stabilitet, trygghet og tillit. Derfor oppfordrer vi til å satse på det som gir et reelt kvalitetsløft: Høyere lærertetthet per barn i barnehagen.
I stortingsmeldingen om kvalitet i barnehagen ønskes det en betydelig kvalitetsheving i form av kompetansehevende tiltak de neste årene. Det er vel og bra, men kompetanseutvikling alene er ikke en tilstrekkelig løsning. Hvis ansatte tas ut av jobben for å gå på kurs, må de kjøre med redusert bemanning, og dermed synker kvaliteten.
Barnehagen bygger grunnmuren for Unescos fire søyler for livslang læring: «Barn må lære å kunne, å gjøre, å være og å leve sammen». Den tidlige innsatsen må starte i barnehagen, og vi vet at økt lærertetthet i barnehager gir kvalitetsutvikling. Vi etterlyser mot til å flytte de minste barna lenger fram i køen, og å sørge for å gi våre minste innbyggere de beste forutsetninger for vekst.