Debatt

Flyktningstrømmen og norsktrenere
Regjeringen «satser» med å gi 10 millioner til «norsktrenere», i stedet for å gi ressurser til de kommunale voksenopplæringer, så de kan ansette flere lærere. Dette er ikke kvalitet i undervisninga.
En kan få inntrykk av at nybegynneropplæring er enkle greier, men det er faktisk noe av det mest kompliserte å lykkes med.
Den store flyktningstrømmen til Norge setter på mange måter systemet vårt på prøve. Vi har i dette landet en god tradisjon for å være opptatt av at alle, uansett kjønn, etnisitet, alder eller religion, skal møtes på en profesjonell og god måte, og møte et skole- og barnehagesystem som kan få fram den beste versjonen av oss selv.
I dette arbeidet er en av bærebjelkene et system som bygger på kvalitet, der barn, unge og voksne møter profesjonelle lærere og barnehagelærere som vet hva de gjør, og som legger til rette for god opplæring i et godt miljø.
Voksne som kommer til Norge møter et unikt system hos oss, bestående av profesjonelle lærere, som i tillegg til å ha godkjent lærerutdanning, ofte også har tatt tilleggsutdanning i norsk som andrespråk, spesialisering i å undervise voksne analfabeter eller videreutdanning i migrasjonspedagogikk osv.
Det er et system vi skal være stolte av. Mange av de voksne flyktningene kommer med lange utdanninger fra hjemlandet, mange har mastergrader og noen har doktorgrader. På den andre siden har vi mange elever med liten eller ingen skolebakgrunn.
Alle kommer med bekymringer for familien som er igjen i hjemlandet, og for eventuelle barn de har med seg til Norge. Mange har opplevelser å bære på som preger både konsentrasjon og muligheten til å komme raskt på beina. Da er det viktig at Norge tar imot på en profesjonell måte.
Frivillige organisasjoner er, og har alltid vært, et viktig supplement til integreringsprosessen. De bidrar med det som skolen ikke i samme grad kan bidra med, for eksempel turer i skog og fjell, badeturer, ferietilbud, eller hyggelige kvelder med musikk og samtale. De bidrar med leksehjelp og flyktningguider, med fester og andre sosiale aktiviteter.
Voksenopplæringene rundt om mener at dette er et samarbeid som er svært viktig for den integreringsprosessen vi alle ønsker at Norge skal lykkes med, og samarbeidet mellom skolene og frivillige organisasjoner er mange steder veldig bra.
Kompetanse for mangfold er regjeringens satsing 2013–2017. Her blir nettopp betydningen av kvalitet i undervisningen understreket, også i voksenopplæringen. Derfor er det med stor undring og skuffelse vi ser at regjeringen parallelt har en storsatsing på at ufaglærte kan undervise voksne. Det blir kalt «norsktrenere», men opplegg, materiell og annet som nå er lagt ut på nettsidene til VOX er mye av det som voksenopplæringene bruker i sitt pedagogiske arbeid. Det oppfordres til at frivillige kan samle flyktninger i grupper og drive «norskopplæring».
En kan få inntrykk av at nybegynneropplæring er enkle greier, men det er faktisk noe av det mest kompliserte å lykkes med. At elevene først skal utsettes for tilfeldig og uprofesjonell opplæring, for så å sendes til voksenopplæringen til avlæring, er dårlig pedagogikk. Elevene våre er veldig motiverte og ser rask framgang i begynnelsen. Det å klare å holde motivasjonen oppe, og å bygge og vise tilbake til det første de lærte, er svært vesentlig i opplæringa.
Man kan også se at regjeringen ønsker å utvide ordningen til også å gjelde ordinær norskopplæring. Regjeringen «satser» med å gi 10 millioner til «norsktrenere», i stedet for å gi ressurser til de kommunale voksenopplæringer, så de kan ansette flere lærere.
Dette er ikke kvalitet i undervisninga. Det er å undergrave et kvalitativt godt skolesystem, med et billig opplegg der regjeringen kan gjemme seg bak at voksne i alle fall får noen norsktimer, uvisst av hvilken kvalitet.
Det er ikke vanskelig å se at tilbudet elevene får med godkjente lærere med spesialkompetanse på voksne i voksenopplæringene er truet av en slik utvikling. Er det hit vi vil?
Les tilsvar fra Gina Lund:Misforstått om norsktrening