Debatt

Et mindretall kan ikke forplikte en kommune!

Oslo bystyre behandlet den 13. mai en meget spesiell og prinsipiell sak. Med et mindretall av stemmene utvidet bystyret antallet valgdager med en ekstra dag og påførte dermed kommunen en ekstra utgift på 9 millioner kroner.

Forslaget fikk «tilslutning» til tross for at et flertall i bystyret stemte mot det. Det må være første gang i bystyrets historie at et forslag som har budsjettvirkninger er tiltrådt mot et flertall.

Bakgrunnen for dette er den lovendring flertallsregjeringen har fått Stortinget med på som gir et mindretall i norske kommunestyrer adgang til å utvide antallet valgdager med kun støtte fra en tredel av representantene. Dette har flere betenkelige sider.

Lovendringen viser den rødgrønne regjeringens sitt sanne syn på det kommunale selvstyret. Gjennom flere år har Ap og SV i Oslo ikke klart å levere en overbevisende nok argumentasjon for sitt forslag om en utvidelse med ekstra valgdag med den konsekvens at forslaget er blitt nedstemt i Oslo bystyre.

I stedet for å la dette være opp til demokratiet og kjempe for flere mandater ved kommende kommunestyrevalg, har deres partifeller i regjering nå gitt en håndsrekning for å overkjøre det demokratisk valgte flertallet. Det er lite annet enn svært betenkelig oppførsel fra partier man skulle tro hadde lange demokratiske tradisjoner. I et demokrati er mindretallsrettigheter viktige, derfor kan et mindretall være tilstrekkelig i saker om innsyn, tilsyn, kontroll. Men aldri til å forplikte kommunen.

Skal midler bevilges, er hovedregelen i norsk forvaltning at det skal foreligge både vedtak og inndekning. Begge deler mangler i denne saken. Bevilgninger skal ha flertallet av kommunens folkevalgte bak seg for å være gyldige, da er det uhørt at 1/3 kan påføre kommunen utgifter.

Forslaget blir ikke noe bedre ved at det ikke finnes noen dokumentasjon om at en ekstra dag med åpne valglokaler vil gi en økt valgdeltakelse. Oslo har allerede gode utbygde ordninger for forhåndsstemmer i hver eneste bydel. Kommunens eget valgsekretariat mente derfor at en utvidelse av antallet valgdager ikke vil ha en innvirkning på valgdeltakelsen. At Ap og SV ikke har all verdens tillit til Høyres vurderinger lever vi godt med, men neglisjeringen av valgsekretariatets faglige råd vitner om dårlig vurderingsevne og useriøs omgang med skattepenger.

Økt valgdeltakelse ønsker vi alle, og Oslo har derfor allerede en offensiv valgordning og informasjonsarbeid for å bidra til dette. Neppe noe annet sted er tilgjengeligheten og muligheten for stemmegivning bedre enn i Oslo. Avstandene er små, og fra 10. august til 11. september vil det ved omtrent 25 steder rundt om i byen være mulig å forhåndsstemme. Med andre ord er det galt og villedende å hevde dette er et spørsmål om en eller to dagers valg. I realiteten dreier forslaget seg om det skal arrangeres 30. eller 31. dagers valg i hovedstaden.

Valgordningen er for meg noe av det helligste vi har i demokratiet. Derfor er det viktig at valgordningen har legitimitet hos alle og at den oppfattes som rettferdig. Jeg blir derfor opprørt når jeg hører Oslo Aps leder, Jan Bøhler, begrunne forslaget om to valgdager med at han mener eget parti vil tjene på det. Jeg tror han tar feil, men mer alvorlig, det sier ikke så rent lite om et parti at de begrunner endringer i valgordningen med at de selv forventer å tjene på det - i andel av stemmene.

Powered by Labrador CMS