Debatt

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Et ingeniørblikk på kommunevalget 2015

Selv om det er et år igjen til kommunevalget, er det i disse dager lokalpolitikken for kommende år utformes. Hvilke muligheter har kommunene for å sikre nødvendig kompetanse? Som Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer vil NITO gjerne bidra til å inspirere de folkevalgte.

Publisert Sist oppdatert

Teknologi- og ingeniørkompetanse er avgjørende for velferd, verdiskaping og innovasjon i så vel kommuner som i resten av økonomien. Ifølge Nav mangler Norge i dag 2.750 ingeniører, og det er kommunene som sliter mest med å tiltrekke seg denne kompetansen. Kommune-Norge trenger gode fagmiljøer og nok kompetanse til å ivareta innbyggernes behov.

Kommunene er attraktive arbeidsgivere og bør synliggjøre det bedre. NITO anbefaler kommuner å satse mer på rekruttering, blant annet gjennom synlighet ved utdanningsstedene. Tilbud om praksisplass, sommerjobb og prosjektoppgaver for studenter er gode rekrutteringstiltak.

Kommunene har en rekke spennende oppgaver som krever teknologisk kompetanse og investeringer. Vann, bygg og velferd er tre stikkord. Med dagens fornyelsestakt tar det rundt 200 år å skifte ut vann- og avløpsnettet. Kommunale bygg må vedlikeholdes og miljøtilpasses i stort omfang. All infrastruktur skal dimensjoneres for endret klima og økte nedbørsmengder. Teknologi er dessuten en del av løsningen med en aldrende befolkning. Velferdsteknologi kan tilrettelegge for at flere kan arbeide og gjør det tryggere og enklere å kunne bo hjemme.

Unge i Norge må stimuleres til å velge ingeniørfag, teknologi og realfag. Det konkluderer OECD med i en fersk rapport. NITO er enig og vil framheve kommunenes mulighet og ansvar for realfagskunnskap og rekruttering. Det handler om å skape interesse for realfag og gi barna en god kunnskapsplattform. Her er kommunens tilbud viktige og noe som partiene bør prioritere.

Barn bør møte teknologi gjennom lek og læring allerede i barnehagen. I skolen er lærernes kompetanse, faglige oppdatering og engasjement for teknologi og realfag en avgjørende faktor. NITO mener at teknologifag bør bli obligatorisk i grunnskolen.

Ulike lærings- og opplevelsesaktiviteter gjør den teoretiske kunnskapen mer interessant. Vitensentrene er et viktig supplement til skolene og de fungerer i tillegg som en ressurs for lærere. Vitensentrene bør få økt økonomisk støtte slik at de kan utvide tilbudene til skoleelever og nå nye brukergrupper. Samarbeidet mellom næringsliv og skoler bør også styrkes. Aktiv bruk av gjestelærere gjennom Lektor 2-ordningen anbefales. Det gir elevene innblikk i mangfoldet av teknologiyrker og gjør undervisningen relevant. Nylig ble Ringstabekk skole i Bærum og Sweco hedret for vellykket partnerskap.

Kongsberg kommune har satset på et helhetlig tilbud. Kongsbergskolen motiverer elever til å bli nysgjerrige og fascinert av alle mulighetene realfagene gir. Samarbeidet med næringslivet i byen gir innblikk i en spennende, høyteknologisk verden. Kongsbergskolen omfatter læring på tvers av alle nivåer fra barnehagen til studentene på høyskolenivå og til de som etter- og videreutdanner seg. Denne tilnærmingen kan flere kommuner la seg inspirere av.

NITOs 75.000 ingeniører i hele Norge ønsker de folkevalgte lykke til med prioriteringene ved kommunevalget 2015.

Powered by Labrador CMS