Debatt

OECD-rapporten ser ut til å være basert på feil informasjon om kvalifikasjonene til de ulike yrkesgruppene i barnehagene, mener lederne i Fagforbundet. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke
OECD-rapporten ser ut til å være basert på feil informasjon om kvalifikasjonene til de ulike yrkesgruppene i barnehagene, mener lederne i Fagforbundet. Illustrasjonsfoto: Magnus K. Bjørke

Er OECD dårlig informert?

OECD-rapporten om norske barnehager gir en negativ framstilling av kompetanse og kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Vi mener at det er arrogant å kalle assistentene for ukvalifisert arbeidskraft, slik OECD gjør.

22. juni skriver Kommunal Rapport om OECD-rapporten om norske barnehager hvor hovedbudskapet er at det er for få ansatte med god nok kompetanse. OECD mener at dette truer kvaliteten på tilbudet.

Fagforbundet mener at rapporten gir en unyansert og negativ framstilling av situasjonen.

Arrogant påstand

Kommunal Rapport siterer videre: Kun 38 prosent av arbeidsstokken i barnehager var kvalifisert for å jobbe i barnehage i 2012. Dette truer med å undergrave målene om kvalitet som er essensielt for barns utvikling.

Det er pedagogiske ledere og barnehagelærere som er regnet med her.

Fagforbundet er overrasket over at OECD ikke synes å ha blitt informert om utdanninga som barne- og ungdomsarbeiderne har, og som gjør at det blir feil å putte dem i sekken ukvalifisert arbeidskraft.

I fjor var det 10.800 barne- og ungdomsarbeiderårsverk i barnehagene (Utdanningsspeilet 2014). Det tilsvarer i underkant 15 prosent av de ansatte. I beskrivelsen av utdanningen på Kunnskapsdepartementets egen nettside, utdanning.no, kan vi lese: En barne- og ungdomsarbeider jobber med pedagogiske tilbud for barn og unge.

Vi mener også at det er arrogant å kalle assistentene for ukvalifisert arbeidskraft, slik OECD gjør.

Antallet assistentårsverk var 26.900 i 2014. Den realkompetansen, erfaringen og praktiske bredden som assistentene har opparbeidet seg, er utvilsomt til stor nytte i barnehagehverdagen. Kan det være en glipp av de norske miljøene som har bidratt til rapporten, at de ikke har informert godt nok om disse to yrkesgruppenes kompetanse?

Bemanningsnorm

Vi har tilnærmet full barnehagedekning, noe OECD roser oss for. Oppmerksomheten må nå flyttes fra antall barnehager til kompetanse og kvalitet. Fagforbundet foreslår at kunnskapsministeren må ta i bruk følgende verktøy for å gjennomføre kompetanseløftet i barnehagene:

  • Regjeringa bør fremme en bemanningsnorm i barnehagene. Vi foreslår en voksen per to barn under tre år. Og en voksen per fem barn over tre år.

  • Fagforbundet mener at minimum 25 prosent av bemanningen skal være barne- og ungdomsarbeidere, slik Øie-utvalget har foreslått.

  • Det bør bevilges mer penger til kommunene slik at de kan gjennomføre kompetanseplaner.

Finansiering og tilsyn

OECD-rapporten mener at det norske finansieringssystemet er komplisert og tar til orde for at det skal forenkles. Ifølge organisasjonen skal dette fremme kvalitet og likt tilbud landet rundt.

Vi tror ikke dette er riktig og frykter isteden at dette i neste omgang vil følges opp av forslag om mindre kommunal innblanding, lavere statlig tilskudd, høyere barnehagepriser og privatisering. Slik det er i flere av landene som OECD viser til som gode eksempler.

OECD bekymrer seg videre for at det er for dårlige målsystemer, at det er kommunene som fører tilsyn med barnehagene og foreslår et eget tilsyn.

Fagforbundet mener at dette ikke vil være en god løsning. Vi støtter derimot lovforslaget til Øie-utvalget: Kommunen skal føre tilsyn med at barnehagene drives i samsvar etter barnehageloven.

Norske kvaliteter

Både kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og mediene har vært svært opptatt av OECDs påstand om at mangel på kvalifisert arbeidskraft er det største problemet for barnehagene. Det er en påstand som Fagforbundet mener er unyansert, og ser ut til å være basert på feil informasjon om kvalifikasjonene til de ulike yrkesgruppene i barnehagene.

Vi mener at den største utfordringen er å anerkjenne kvalitetene til alle yrkesgruppene og å få tatt den totale kompetansen i bruk. I motsetning til flere av landene som OECD mener har lyktes med ulike tiltak, har Norge lykkes med kanskje det aller viktigste, å tilby gode barnehageplasser til alle barn som er fylt ett år og til en pris som er overkommelig for de fleste. Vi kan selvsagt alltid bli bedre, også med hensyn til kvalitet og innhold i barnehagene. Men vi må være enige om veien og verktøyene. OECD-rapporten gir oss ikke mye ny og nyttig informasjon i så måte.

Powered by Labrador CMS