Debatt

Direktorat tar nye, viktige grep

Heldigvis har direktøren i Direktoratet for naturforvaltning kommet med nytt lovforslag som skal begrense motorisert ferdsel i utmark. Det var på tide. Og det er positivt.

Ole M. Rønning (H) i Hammerfest skriver i Kommunal Rapport nr. 8 at «helikopter ikke skader naturen på noen måte og er den mest naturvennlige transportformen man kan tenke seg».

Det må vel være å påstå noe man ikke har dekning for i beste fall og viser en total uvitenhet for det andre. CO2-utslippene, både ved produksjon av helikopteret og bruken av det, er store. Det er dessuten et særdeles forstyrrende element i naturen med mye støy og har en negativ påvirkning på faunaen på flere måter.

At man ikke evner å forstå dette, sier mer om en egoistisk tankemåte som savner enhver innsikt i miljøproblemer. Norge har nå 60.000 snøskutere, og de skaper allerede et problem. Vi kan jo tenke oss 60.000 helikoptre i tillegg - med landingstillatelse overalt.

Rønning sier at direktoratet prøver å begrense vanlige (!!!!) menneskers bruk av helikopter og er tydeligvis irritert over at det forfattes et diktat av skrivebordsentusiaster med liten naturkontakt.

Disse urbane mennesker ferdes mye ute i norske natur, etter det jeg har brakt på det rene. Urbane ansatte skal bestemme over lokaldemokratiet, sier innsenderen. Ja, det er nødvendig.

Høyre ved Erna Solberg etterlyser at regjeringen skal ta hensyn til mindretallet. Men Høyre selv har en rekke ganger tvunget gjennom store saker på tvers av lokaldemokratiets syn på utbyggingssaker (jf. RV23). Slik må det være, enten vi liker det eller ikke.

Eller mener innsenderen at E6 gjennom Østfold/Vestfold skal stanses av én kommune som sier nei? Eller skulle Gardermoen ha blitt stanset av den lokale kommunens standpunkt? Dette er et dilemma, men ofte må noen ta avgjørelser der lokaldemokratiet må vike. Så også når det gjelder naturvern.

Vi kan ikke ha forskjellige lover gjeldende for Hammerfest, Risør eller Bergen. Jeg antar at grove, kriminelle forhold ønskes straffet etter samme lovverk, uansett i hvilken kommune de er begått.

Å påstå at her skal man gjøre som man vil - uten hensyn til natur- og friluftsinteresser, uten hensyn til sårbar flora og fauna, uten hensyn til andre enn seg selv, blir rimelige snevert. Vi har også sett at motorisert ferdsel i utmark medfører smugling over landegrensene og ulykker. Dette stiller nye krav til ressurser fra politi/tollvesen og redningspersonell. Dette koster penger og mannskap fra ellers sterkt overbelastede etater.

At de lokale Høyre-partiene ikke tar gode nok naturvernhensyn, er vi vant til, men dette var skivebom.

Utspillet er derfor ikke annet enn et egoistisk soloutspill som ikke partiet Høyre stiller seg bak, og som viser en særdeles mangelfull innsikt og forståelse for hva som er bærekraftig utvikling og naturvern til beste for alle og ikke minst naturen selv.

Skrevet av: Ivar Ruud Eide

Powered by Labrador CMS