Debatt

Dårlig planlagt, begrunnet og utredet
Innstillingen fra Vabo-utvalget demonstrerer at utvalget fikk en for stor oppgave som medlemmene ikke burde tatt på seg. Vabo-utvalget er historien om berget som fødte en mus!
Hele kommunereformen er preget av hastverk og mangel på helhet og grundighet.
Utvalget foreslo i sin første innstilling at alle kommuner burde ha minst 15–20.000 innbyggere. Det gir Norge Europas største kommuner i areal.
I sin andre og endelig innstilling har utvalget ikke lyktes i å finne fram til noen nye, vesentlige oppgaver som kan overføres til kommunene. Utvalget sier rett ut at de ikke har kommet til noen konklusjon i avveiningen mellom generalistkommuneprinsippet og en oppgavedifferensiering mellom store og enda større kommuner.
Dersom nye store oppgaver skal overføres til kommunene, så må innbyggertallet opp i over 100.000 innbyggere. Det innebærer at de tettest befolkete områdene i landet får en helt annen kommunestruktur med helt andre oppgaver enn resten av landet. Vabo-utvalget later da også til å innse at dette vil skape en uoversiktlig og kostbar kommuneforvaltning.
Utvalgslederen sier at det ikke er noen forutsetning for et styrket lokaldemokrati at kommunene får nye oppgaver. Kommunalministeren hevder i sin kommentar at begrunnelsen for kommunereformen ikke er at kommunene skal få nye oppgaver.
Det vil være mange i Kommune-Norge som blir overrasket over dette budskapet. Hele ideen om en kommunereform er blitt hausset opp med vage løfter om nye og viktige oppgaver. I dag står disse tilbake med budskapet om at kommunene må slå seg sammen for å få større fagmiljøer og mindre interkommunalt samarbeid. Det er meningsløst. Interkommunalt samarbeid vil alltid være en del av oppgaveløsningen til kommunene – det bidrar til større fagmiljøer der det er fordelaktig og til å ta ut stordriftsfordeler der det er mulig.
Stortinget har sagt at regionnivået, altså fylkeskommunene, skal bestå. Vabo-utvalget drøfter ikke konsekvensene av dette. Det er en oppgave de ikke har fått seg tildelt, og det er åpenbart en stor svakhet.
Oppgavene til det regionale nivået bør bli flere, og de kan overta og beholde nettopp de oppgavene Vabo-utvalget ikke vil overlate til primærkommunene. Vabo sa selv at de nettopp ikke er et oppgavefordelingsutvalg, og at de måtte vite noe om regionnivåets oppgaver dersom de skulle gjennomført en mer fullstendig analyse.
Vabo-utvalget ble et lite og smalt sammensatt utvalg som fikk for kort tid til å utrede spørsmål som har store konsekvenser. Sluttrapporten viser at oppgaven ble for stor og vanskelig og at de ikke klarte å komme fram til en konklusjon. Hele kommunereformen er preget av hastverk og mangel på helhet og grundighet. På dette grunnlaget kan ikke Stortinget gjennomføre en gigantisk reform av kommunesektoren!