Debatt

Bra analyse med feil konklusjon

Jon Ingebretsen fra Venstre har i Kommunal Rapport nr. 33 et innlegg med tittelen «Alvorlige tanker etter kommunevalget». Innlegget arter seg som en analyse av den maktarroganse og velgerforakt som kjennetegner ettervalgssituasjonens kjøp og salg av posisjoner i kommuner og fylker.

Jeg er enig i Ingebretsens beskrivelse, og det at folkevalgte burde avstå fra å tukle med valgresultatet slik at velgerne ikke kjenner igjen stemmetallene.

Men Ingebretsens konklusjon om at man rydder opp i sølet ved å innføre direkte ordførervalg, er etter min mening en politisk kortslutning. Det er det motsatte som skjer. Årets valgkamp har i altfor stor grad dreid seg om hvem som skal bli ordfører og i tilsvarende liten grad hva slags politikk som skal føres. Resultatet blir en kamp mellom to-tre personer fra de største partiene, enten velgerne liker det eller ikke, for mediene elsker det konseptet og kjører på med sine «ordførerdueller».

Vi risikerer å få en ordfører som gjennom sin dobbeltstemme kan sitte «på vippen» helt alene. Det som er i ferd med å utvikle seg, er en «amerikansk valgkamp» hvor enkeltpersoners evne til å takle (og bruke) mediene vil bli helt avgjørende for utfallet. Det vil også øke tendensene til å ta i bruk såkalt «skitten valgkamp».

Medienes samfunnsoppgave bør være noe mer enn å selge annonser og aviser. God journalistikk burde i et demokratisk perspektiv være å analysere hva en gitt politikk eller forslag kan føre til, og spesielt hva en ført politikk har gitt av resultater.

Lokalaviser er på leder- og kommentarplass (med rette) bekymret for rikspolitikernes påvirkning av lokalvalgene, men er ytterst beskjedne i forhold til sine egne prioriteringer. Det er ingen sak å «bygge opp» en ordførerkandidat med bildevalg og løsrevne sitater, for deretter å omtale «den populære ordføreren» i hytt og pine. Mediene er jo mer populistiske enn noen politiker. Det har med salg å gjøre.

Skrevet av: Terje Enger

Powered by Labrador CMS