Debatt

Ansvar på toppen

I flere uker har sentrale politikerne virret rundt og lurt på hva i all verden som er galt med den norske skolen. Resultater fra internasjonale undersøkelser viser at våre elever taper i konkurranse med elever fra andre land.

Årsakene til det er mange og sammensatte. Strakstiltak og paniske ideer monner ikke. Men vi kan se på de skolene som gjør det bra. Hvorfor lykkes de?

Denne uka har vi besøkt Oppegård. Der har elevene gjort det bra lenge, men det holder ikke for politikerne. Ordfører Sylvi Graham (H) forteller at de stadig vil bli bedre, og at langsiktige planer er på plass. Planer som ikke nødvendigvis betyr pengedryss.

I Oppegård arbeides det målrettet og systematisk. Det viktigste for skolene bør ikke være å sammenligne seg med hverandre, men med seg selv. Politikerne stiller resultatkrav til skolene, som igjen ser det som sin oppgave å innfri dem. Skolen har lenge kartlagt elevenes ferdigheter. Bare slik kan de bli bedre. Samtidig lager kommunen arenaer der skolelederne både kan møte hverandre og kommuneledelsen.

Dette bør være en ledestjerne for alle norske skoler, uavhengig av ressurser og andre bakgrunnsvariabler. God organisering og systematikk i opplæringen kombinert med forventninger og krav fra politikerne om resultater, trenger ikke koste mer penger. Men det koster kanskje en holdningsendring.

opp

Skrevet av: Kommunal Rapport

Powered by Labrador CMS