Debatt
Anbud og etikk
Regelverket for offentlige anskaffelser kan gi offentlige oppdragsgivere rett til å avvise leverandører som har opptrådt uetisk.
De aller fleste kommuner og fylkeskommuner som har eller har hatt kontrakt med bemanningsforetaket Adecco har enten hevet kontrakten eller besluttet at kontrakten ikke skal fornyes ved utløp. I privat sektor var blant andre Coop Norge tidlig ute med å oppheve vikaravtalen sin med Adecco. Det var NRKs avsløringer om lovbrudd ved flere sykehjem som gjorde at kommunene og Coop hevet avtalene med Adecco.
Et annet spørsmål er om oppdragsgivere som er omfattet av anbudsreglene har rett til å avvise leverandører som opptrer uetisk i framtidige anbudskonkurranser. Etter regelverket for offentlige anskaffelser kan oppdragsgivere «avvise leverandør som i sitt yrke har gjort seg skyldig i alvorlige forsømmelser mot faglige og etiske krav i vedkommende bransje». Det må foreligge objektive bevis for slike brudd, men det kreves ikke at det foreligger en rettskraftig dom. Det er neppe tvil om at omfattende og systematiske brudd på arbeids- og hviletidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven vil være brudd på etikkbestemmelsen. Andre eksempler fra arbeidslivet kan være brudd på EU-direktivene om likebehandling av arbeidstakere og manglende overholdelse av kravene i regelverket for utstasjonerte arbeidstakere og vikarbyrådirektivet. Det vil også kunne være grunnlag for å avvise leverandører som bryter de grunnleggende ILO-konvensjonene. Omfattende brudd på forskrift 112/2008 om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter vil etter omstendighetene gi grunnlag for avvisning. Et klassisk eksempel på uetisk atferd er der leverandøren systematisk har overfakturert oppdragsgiver. Oppdragsgiver kan også avvise i tilfeller der leverandørens underleverandører har opptrådt uetisk.
Det skal vurderes hvor alvorlig forholdet er, eventuelle tiltak som er gjort for å unngå nye forseelser og om det er tale om et enkeltstående tilfelle eller gjentatte brudd. Forsømmelsen må være relevant for den konkrete anskaffelsen.
Etikkbestemmelsen retter seg mot «leverandør». Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) har i sak 2006/153 lagt til grunn at identifikasjon må kunne skje i tilfeller der det er tette bånd mellom formell leverandør og fysisk eller juridisk person hvis handlinger rammes av avvisningsgrunnen. Uten en slik identifikasjonsregel ville det være lett å omgå etikkbestemmelsen. Mange kommuner og fylkeskommuner har vedtatt etiske retningslinjer. Det er i denne sammenheng viktig at offentlige oppdragsgivere er klar over at regelverket for offentlige anskaffelser på nærmere vilkår gir rett til å avvise leverandører som har opptrådt uetisk.