Debatt
Å bli låst inne i lukkede IT-standarder
Vi representerer offentlige organisasjoner som i flere år har forsøkt å være bevisst på åpne IT-standarder. Det er derfor med tilfredshet vi har registrert at politiske myndigheter er blitt mer bevisst på åpne IT-standarder.
Dette arbeidet begynte med Morten Meyer i den forrige regjeringen, og er blitt forsøkt videreført av den nåværende regjeringen, om ikke annet på et konseptuelt plan foreløpig.
Åpne standarder gir den fordelen at vi kan blande produkt fra ulike leverandører. Innen alle andre former for kommunikasjon mellom mennesker er åpne standarder et grunnfast prinsipp. Vi kan kjøre på de samme veiene med ulike bilmerker, vi kan ringe hverandres mobiltelefoner, selv om vi har ulike fabrikkmerker. Vi kan kjøpe de produktene vi ønsker, uten at standarder eller infrastruktur lager noe problem.
Det er derfor litt underlig at situasjonen er en helt annen i IT-verdenen. Her har vi fortsatt problemer med å sende informasjon til hverandre, når sender og mottaker ikke har samme kontorprogram. Mesteparten av offentlig informasjon ligger i formater som krever at man betaler for et program eller tjeneste før man kan gjøre seg nytte av det.
Når vi sender e-post til hverandre, får vi fortsatt problemer når sender og mottaker har ulike e-postsystemer. Teksten kommer rett nok som regel fram hos mottaker, men det ser ofte sørgelig lite pent ut hos mottaker.
Ettersom IBM og Novell har lansert løsninger som støtter åpne standarder, har vi valgt å holde på disse systemene. Lotus Notes og Novell leverer utmerkede verktøy, men vi møter fortsatt uventede utfordringer når vi skal kjøre disse i nettverk med ulike andre brukerapplikasjoner og fagsystemer.
Når vi bruker Notes/Domino, opplever vi for eksempel problemer med enkelte filvedlegg som kommer fra Microsoft e-post servere, oftest fordi overraskende mange Microsoft-servere har for vane å ta for gitt at også mottaker er av samme produsent. Sak/arkivsystemene er oftest tilpasset Microsoft e-postserver, og integrering av Lotus Notes e-post i saksbehandling og arkivering blir mer tungvint. De som har Windows-baserte mobiltelefoner, får ikke synkronisert avtalebok og e-post mot Notes.
I Møre og Romsdal fylke bruker vi Novell som leverandør av produkter til tjenester som fil/utskrift, katalog og programdistribusjon. På flere sak/arkivsystem skaper dette problemer med pålogging, ettersom sak/arkivsystemet kun støtter Microsofts katalogsystem (Active Directory). Det må lages spesialløsninger for å få dette til å flyte tilfredsstillende.
Når Microsoft også tar seg betalt for tjenestene som konkurrentene leverer på fil/utskrift og katalogtjenester via måten Windows 2003-lisensieringen fungerer, blir monopoliseringskreftene i IT-bransjen enda mer forsterket. Mange har merket seg at dominerende leverandører som Visma Unique og Ergo flagger «Microsoft business-partner» i sine annonser. Vi er noe usikre på hvilke konsekvenser dette får for disse leverandørenes forhold til åpne standarder.
På tjenester som kjøres fra Internett, ser vi at mange leverandører bruker «låseteknologier» fra Microsoft (.Net, Active X m.fl.). Problemet med disse teknologiene er at de stort sett bare fungerer i Microsofts nettleser Explorer. Det funker ikke i det hele tatt i Opera eller Firefox. Skal man for eksempel registrere fysiske aktiviteter i nettsiden «Sykle til jobben», er man nødt til å bruke Microsoft Explorer.
Manglende bruk av åpne standarder innen videoformat, gjør at mange skoler får problem når de skal laste ned video fra NRKs arkiv på for eksempel Linux-maskiner.
Moralen i IT-verdenen er foreløpig: Du kan ikke velge IT-verktøy helt fritt ut fra pris og kvalitet, du er låst av noen nøkkelprodukt som binder deg til produktporteføljen til en bestemt leverandør. Årsak: Det er brukt lukkede standarder som kontrolleres av én leverandør.
Vi er noe usikre på om departement og politiske myndigheter har noen oversikt over problemstillingene rundt åpne og lukkede standarder. I staten generelt er det standardisert 100 prosent på lukkede standarderfra Microsoft, dette omfatter alle departementer, embeter og tilsynsorganer. Innspillene fra de kommunene og fylkene som tar de politiske målsettingene om åpne standarder på alvor, kan gjerne prioriteres høyere.
Fornyingsdepartementet har fokusert på dokumentstandarder. Det er også på tide å fokusere på katalogstandarder, Internett-standarder, e-post-standarder, videostandarder, samt de andre standardene som fortsatt låser kundene ufrivillig til én leverandør.
Det ligger i enhver stor organisasjons agenda å få en trygghet ved å låse kunder til sine produkter og tjenester mest mulig. Det ligger i offentlige myndigheters og kundeorganisasjoners agenda å gi kundene frihet til å kunne velge ut fra kvalitet og pris - ikke fordi man er fanget og låst av en leverandør via finurlige mekanismer.