Alle bernt svarer artiklene finner du under
-
Bernt svarer: – Ikke forsvarlig saksbehandling å avskjære berørte naboer
Velforeningen ville heise opp et svært seil på offentlig grunn for å markere høyden på et planlagt hotell. Men kommunen sa nei til markeringen.
-
Bernt svarer: – Ikke adgang til å velge en «setteordfører» under ordførers midlertidige fravær
Hvor lenge kan en ordfører være borte fra sine plikter, uten å være sykemeldt, og hvem tar over ansvaret når ordfører ikke er der?
-
Bernt svarer: – Det ligger i rollen som folkevalgt å engasjere seg i offentlig debatt
Det blir sagt at jeg kan bli inhabil av å delta på folkemøte i en sak jeg skal behandle som folkevalgt. Kan ikke folkevalgte møte opp på folkemøter?
-
Bernt svarer: «Kommuner som har slike forretningsutvalg må se nøye på reglene»
Kan man utelukke småpartiene fra å delta i møter i forretningsutvalget?
-
Bernt svarer: – Regel om kjønnsbalanse kan overstyre hvem som kan velges til ny ordfører
Ordføreren vår har blitt valgt inn på Stortinget. Hvordan skal vi få valgt ny ordfører på lovlig måte?
-
Bernt svarer: – En tilsatt i kommunen må tåle ubehagelig oppmerksomhet og kritikk for tjenestefeil
Kan saksbehandlere i kommunen kreve at det blir satt i gang varslingssak etter reglene i arbeidsmiljøloven hvis de får krenkende karakteristikker fra politikerne?
-
Bernt svarer: – Skal ikke føres referat i møteboken fra orienteringssak
Jeg synes det er rart at det ikke blir laget noe referat fra muntlige orienteringer i folkevalgte organ. Er det lov å gjøre det slik?
-
Bernt svarer: – Muntlige henvendelser må noteres ned
Er det brudd på god forvaltningsskikk hvis kommunedirektøren har et formøte med en interessent i forkant av et formelt møte med kommunens administrasjon?
-
Bernt svarer: – Kan sladde opplysningene, men ikke vente med arkiveringen
Filmselskapet vil at vi skal hemmeligholde opplysninger om opptakssted. Har vi anledning til det?
-
Bernt svarer: – Folkevalgte har krav på godtgjøring, men størrelsen er det kommunestyret som bestemmer
Kan kommunestyret fjerne godtgjørelsen til ordføreren?
-
Bernt svarer: – Forvaltningslovens regler gjelder selv om kommunedirektøren har sagt fra seg oppsigelsesvernet
Kan kommunedirektører nå sparkes på dagen ved et enkelt kommunestyrevedtak?
-
Bernt svarer: – Varsler må tas alvorlig, men de må ikke druknes i uforholdsmessig omfattende granskinger
Hvem skal avgjøre varslingssaken hvis kommunedirektøren er inhabil. Og når blir kommunedirektøren inhabil?
-
Bernt svarer: – Ingen bestemmelser om protokolltilførsler i kommuneloven
Ordfører nekter å ta inn en protokolltilførsel i møteboken. Har han rett til det?
-
Bernt svarer: – Statsforvalteren kan ikke instruere kommunen, bare prøve lovligheten av vedtaket
Verken kommunedirektøren eller Statsforvalteren mener kommunestyret fattet et lovlig vedtak. Hva skjer hvis kommunestyret ikke vil føye seg?
-
Bernt svarer: – Politikere blir ikke inhabile av meninger
Et kommunestyremedlem har markert seg som motstander av vindkraftutbygging og er med i styret i en interesseorganisasjon. Blir hen inhabil når kommunestyret så skal behandle en sak om vindkraftutbygging?
-
Bernt svarer: – Rektor er i utgangspunktet ikke inhabil
Blir rektor inhabil når hen sitter i oppvekstkomiteen og i kommunestyret?
-
Bernt svarer: – Terskelen for inngrep i ytringsfriheten må være svært høy
Kan kommunestyremedlemmer gå kledd som de vil under møter, eller er det grenser for hvilke politiske slagord man kan ha på T-skjorta?
-
Bernt svarer: – Ansvaret må etter min mening ligge hos kommunestyret
Kan kommunestyret egentlig gi en sparket kommunedirektør en retrettstilling i kommunen, og i hvilken grad er ny kommunedirektør forpliktet til å beholde eksdirektøren i organisasjonen?
-
Bernt svarer: – Regnskapet er ikke lenger internt når det har blitt sendt til revisor
Kan jeg få oversendt et regneark med kommuneregnskapet og når i arbeidsprosessen vil et slikt dokument være offentlig?
-
Bernt svarer: – Medlemmer har krav på å bli kalt inn med rimelig varsel
Det skulle vært kalt inn et varamedlem til kommunestyremøtet, men det ble uteglemt. Kan kommunestyremøtet likevel gjennomføres?
-
Bernt svarer: – Budsjettvedtak er en komplisert kabal der hensyn må veies mot hverandre
Hvorfor er det ulike regler om stemmeplikt ved budsjettvedtak i Stortinget og kommunestyrene?
-
Bernt svarer: – Utvalgslederen har ikke noen form for «oppsigelsesvern»
Utskifting av medlemmer i utvalget må imidlertid foretas ved fullstendig nyvalg av alle.
-
Bernt svarer: – Kommunedirektøren har møte- og talerett, men ikke formell forslagsrett
Har kommunedirektøren og representantene fra administrasjonen tale-, forslags- og stemmerett i administrasjonsutvalget selv om de ikke er personlig valgt av kommunestyret?
-
Bernt svarer: – Kan ikke frikoble kommunedirektøren fra den rolle og det faglige ansvar hen har
Kan ordfører sende en spørreundersøkelse til kommunens ansatte uten å gå via kommunedirektøren?
-
Bernt svarer: – Kan ikke foreta utbetalinger hvis det ikke er avsatt midler på budsjettet
Kan kommunestyret bevilge penger til saker hvor disse ikke er nevnt i vedtatt budsjett?
-
Bernt svarer: – Det skal mye til før et slikt delegeringsvedtak er ugyldig
Kan kommunestyret delegere avgjørelse av skoledagsordningen til kommunedirektøren?
-
Bernt svarer: – Habilitetsreglene gjelder ved alle typer saksbehandling i kommunestyret
Kan en inhabil ordfører skrive saksframlegg til kommunestyret, når kommunestyret bare skal komme med en henstilling?
-
Bernt svarer: – Kommunen kan ikke stoppe klagesaksbehandlingen bare ved å treffe et nytt vedtak med omtrent samme innhold
For andre gang ble søknaden om BPA avslått. I det siste vedtaket vedtok kommunen også at vedtaket ikke kunne bringes inn for retten før det på nytt var påklagd og klagen avgjort. Er det lovlig?
-
Bernt svarer: – Ordfører bør ikke delta i offentlig debatt der hen er inhabil
Kan ordføreren delta i offentlig debatt om saker der han har private interesser?
-
Bernt svarer: – Vedtaket om oppsigelse er etter alt å dømme ugyldig
Kommunestyret ble kalt inn på kort varsel. Under møtet ble kommunedirektørens arbeidsforhold satt på sakslista, men det forelå ingen skriftlige saksdokumenter i saken. Er dette lovlig saksbehandling?
-
Bernt svarer: – Kan nekte innsyn i advokatens råd, men må vurdere merinnsyn
Kommunen nekter fullt innsyn i kommuneadovkatens råd i spørsmålet om kommunen skal anke en sak til lagmannsretten. Har kommunen rett til det?
-
Bernt svarer: – For lite hvis vedtaket er lovstridig, og uten hjemmel hvis vedtaket er lovlig
Statsforvalteren mener en paragraf i vedtektene ikke er ulovlig, men anmoder kommunen om å fjerne den. Hvordan skal man forstå en slik anmodning?
-
Bernt svarer: – Vi verken har eller bør ha rettslige regler om stillingsvern og krav til arbeidsmiljø for politiske ledere
Kan man varsle mot ordføreren eller andre folkevalgte?
-
– Vervet som ordfører er personlig
Kan en ordfører melde seg ut av partiet sitt og inn i et annet og likevel fortsette som ordfører?
-
Bernt svarer: – Ikke inhabil, men rom for ulike meninger om dette
Blir styrelederen i det kommunale kraftselskapet inhabil når han som kommunestyremedlem behandler retningslinjer for utbygging av vindkraft?
-
Kommunestyret kan delegere myndighet til å fastsette kommunedirektørens lønn
Er det i strid med kommuneloven når formannskapet og ikke kommunestyret behandler kommunedirektørens lønnsbetingelser?
-
Bernt svarer: Ikke adgang til å etablere en skjermet «Teams-gruppe» som arena for testing av prøveballonger
Når kan partiene i komiteene i fylkestinget publisere sine forslag i Teams, og når blir de offentlige?
-
– Inhabilitetsreglene er ikke bare et spørsmål om finjuss
Det er usikkert hvem som kan få ansvaret for å utarbeide forslag til vedtak når kommunedirektøren er inhabil. Det er ikke bare et spørsmål om finjuridisk tolkning, men om tillit til forvaltingens integritet.
-
Bernt svarer: – Kan være vanskelig for en ansatt å legge fram en innstilling i strid med en inhabil kommunedirektørs interesser
Ansatte som er underordnet en inhabil kommunedirektør, kan ikke legge fram innstillinger for folkevalgte organer.
-
Bernt svarer: – Utvalgsleder skal være med å stemme
Flertallet i kommunestyret vil skifte ut en utvalgsleder som også sitter i kommunestyret. Kan utvalgslederen være med på avstemmingen, eller er han inhabil.
-
Bernt svarer: – Advokatutgiftene er ikke underlagt taushetsplikt
Kan kommunen holde hemmelig hvor mye penger de har brukt på advokat i en sak?
-
Bernt svarer: – Det er bare medlemmene som kan sette fram forslag
Kan man i et utvalg fremme forslag på vegne av et parti som ikke er representert i utvalget?
-
Bernt svarer: – Habiliteten må vurderes fra sak til sak
Økonomisjefen har blitt styreleder i et interkommunalt selskap, men er det lurt?
-
Bernt svarer: – Befaring må settes som et formelt møte
Når et utvalg er på befaring, er medlemmene da i et utvalgsmøte?
-
Bernt svarer: – Selvsagt nyttig for begge parter å ha en plan for kontrollutvalgets virksomhet
Gjorde lederen av kontrollutvalget feil, da han hadde et eget formøte med utvalgets sekretær for å diskutere utvalgets arbeid fremover?
-
Bernt svarer: – De beste grunner taler for at forbudet mot fjernmøter ikke gjelder i en hastesituasjon
Kan et fjernhastemøte behandle en sak om arbeidstakers tjenstlige forhold?
-
Bernt svarer: – Administrasjonen bør ikke lage forslaget til vedtak
Kan administrasjonen lage saksfremlegg når kommunedirektøren er inhabil?
-
Bernt svarer: – En kommune kan ikke slås konkurs
Hva skjer om en kommune ikke kan betale regningene sine?
-
Bernt svarer: – Reglene om inhabilitet i forvaltningsloven gjelder fullt ut
Er jobben med å ivareta barn og unges interesser et offentlig tillitsverv eller bare «en jobb»?
-
Bernt svarer: – Styremedlemmet er klart inhabil
Jeg trodde man kunne være med i lag og foreninger uten at man havnet i habilitetstrøbbel som kommunestyrerepresentant, men så ser jeg at det ikke alltid er tilfellet. Hva er det jeg ikke har forstått?
-
Bernt svarer: – Ledelsen i organisasjonen vil trolig ikke være inhabile
Kan en leder i PBL som også er folkevalgt, skrive forslag til høringsuttalelse om barnehageloven?
-
Bernt svarer: – Møteleder bør spørre om det er noen som motsetter seg at det treffes vedtak
Kan utvalgsleder eller tre medlemmer av et utvalg bestemme at saken likevel ikke skal behandles, selv etter at den er tatt opp til diskusjon i utvalget?
-
Bernt svarer: – En ansettelse skal bare skje når kommunestyret har avsatt penger til det
Er det kommunestyret eller kommunedirektøren som avgjør om det skal innføres ansettelsesstopp?
-
Bernt svarer: – Budsjettvedtaket behøver ikke ha opplysninger om hvordan kuttene skal gjennomføres
Må budsjettet beskrive hvordan kommunen skal gjennomføre en vedtatt effektivisering?
-
Bernt svarer: – Legitimt å gi politiske signaler om hva man legger vekt på
Kan politikerne pålegge administrasjonen å være en næringsvennlig ja-kommune?
-
Bernt svarer: – Trenger ikke danne et flertall for å få vedtatt et budsjett
Hva gjør man når man ikke klarer å danne et flertall for budsjettforslaget?
-
Bernt svarer: – En lovbestemt fullmakt som kommunestyret ikke kan frata ordfører
Kan noen andre enn ordføreren være kommunens rettslige representant?
-
Bernt svarer: – Opp til ordfører om begjæring om omgjøring skal på sakslisten
Kan stadige begjæringer om omgjøring av vedtak etter forvaltningslovens § 35 sette forvaltningen sjakk matt?
-
Bernt svarer: – Reglene om inhabilitet gjelder ikke ved valg til kommunalt tillitsverv
Eg finn ingen klar definisjon av «offentlige tillitsverv». Skal føresegna forståast slik at kommunestyremedlemmane ikkje vert inhabile ved val av kommunen sine representantar i aksjeselskap og stiftingar?
-
Bernt svarer: – Uavhengigheten bør vurderes fra sak til sak
Kan en tilsatt i et større kontrollutvalgssekretariat med flere tilsatte og som leverer tjenester til flere kommuner, være medlem i et kommunestyre?
-
Bernt svarer: – Kommunestyret kan velge ny leder
Hva skjer når komitélederen får fritak, blir vararepresentanten automatisk ny leder?
-
Bernt svarer: Ettergodtgjøring avkortes krone for krone
Mister man hele ettergodtgjøringen når man begynner å jobbe?
-
Bernt svarer: Ordfører må sette alle innkomne innbyggerforslag på saklisten
Hvordan bør kommunestyret behandle et innbyggerforslag som inneholder flere delforslag.
-
Bernt svarer: Antall medlemmer blir bestemt under det konstituerende møtet
Hvordan går vi fram hvis vi vil endre antall medlemmer i formannskapet?
-
Bernt svarer: Kravet om kjønnsmessig balanse gjelder formannskapet som helhet
Når formannskapet skal velges ved avtalevalg, har ett parti bare kvinner på lista, de andre har ingen. Er det lov?
-
Bernt svarer: Lukking av møte må vedtas av det folkevalgte organet
Kommunestyret skal drøfte forholdet til kommunedirektøren. Kan kommunestyret behandle denne saken bak lukkede dører?
-
Bernt svarer: – Åpenbart et bevisst valg fra lovgiver
Kan vi hente inn tilfeldige innbyggere for å oppfylle kravet til kjønnsmessig balanse når vi skal sette sammen ulike utvalg?
-
Bernt svarer: – Inhabiliteten må knyttes til «særegne forhold»
Er kommunestyret og administrasjonen inhabil når kommunestyret skal avgjøre anke i dom om ulovlig gjengjeldelse?
-
Bernt svarer: – Kontrollutvalget er verken klageinstans eller domstol
Det går rykter om korrupsjon i kommunen. Er det noe kontrollutvalget bør undersøke?
-
Bernt svarer: – Innbyggere kan ikke kreve at kontrollutvalget behandler en sak
Hva gjør kontrollutvalget når innbyggere henvender seg og ber utvalget undersøke en sak?
-
Bernt svarer: – Departementet kan tre inn i kommunestyrets sted når det skal lages arealplan
Må vi legge inn byggeområder for konsesjonsgitt vindkraft i kommuneplanen selv om det ikke er politisk flertall for utbyggingen?
-
Bernt svarer: – Mulig å opprette rådgivende utvalg
Ordfører sier det ikke går å opprette et rådgivende utvalg for eldreomsorgen. Stemmer det?
-
Bernt svarer: Kjønnsmessig balanse «så langt det er mulig»
Hva skjer med kravet til kjønnsmessig balanse når kun ett kjønn er representert på valglista?
-
Bernt svarer: AS med kommunedirektør som daglig leder kan føre til inhabilitet
Blir det habilitetsproblemer når kommunen lager investeringsselskap med kommunedirektør som sjef og kommunestyret som generalforsamling?
-
Bernt svarer: Kontrollutvalget kan kreve at kommunedirektøren møter
Kommunedirektøren ville ikke gi opplysninger til kontrollutvalget og heller ikke stille til møte i utvalget. Kan kommunedirektøren nekte dette?
-
Bernt svarer: Kommunestyret må treffe det formelle vedtaket om endring
Kan ikke kommunestyret delegere fastsettelse av kommunedirektørens lønn til andre organer?
-
Bernt svarer: – Ikke tillatt med uformelle «arbeidsmøter»
-
Bernt svarer: – Det er forventninger om at det gamle kommunestyret ikke treffer kontroversielle vedtak
Hvilken myndighet har det gamle kommunestyret etter valgdagen, men før det nye kommunestyret er konstituert?
-
Bernt svarer: Lukket møte er ikke hjemmel for å holde dokumenter hemmelig
Lønna til kommunedirektøren blir diskutert bak lukkede dører, og det finnes ikke saksdokumenter. Er dette lovlig?
-
Bernt svarer: – Må ha hjemmel i kommunebudsjettet
Dersom en ordfører har ansatt en politisk rådgiver, skal denne da betales av gruppetilskuddet?
-
Bernt svarer: – Har ikke gyldig planvedtak før prosessen er avsluttet
Kan kommunen gi byggetillatelser mens departementet behandler innsigelse på arealplanen hvor det er søkt om bygging?
-
Bernt svarer: – Nyvalg av hele eldrerådet kan være en løsning
Hva gjør man når ingen vil være leder av eldrerådet?
-
Bernt svarer: – Personvern kan være en relevant begrunnelse for møtelukking
Har offentligheten krav på å få vite om en representant har gyldig forfall?
-
Bernt svarer: – Stemmenekt kan medføre straffansvar
Politikerne nektet å stemme over budsjettet, selv om de har plikt til å avgi stemme. Kan de straffes?
-
Bernt svarer: – Vesentlige feil i saksutredningen kan gjøre vedtaket ugyldig
Flere mener saken til kommunestyret var dårlig utredet, betyr det at vedtaket som ble fattet, kan være ugyldig?
-
Bernt svarer: Planvedtak må være offentlige
Planvedtak, og premissene for disse, må være offentlig for å ha rettsvirkninger. Unntak fra dette må ha hjemmel i lov.
-
Bernt svarer: – De nye fylkene avgjør godtgjøringen
Kan det sammenslåtte fylket vedta godtgjørelse for politikerne i de to nye fylkene når fylket splittes i to?
-
Bernt svarer: – Kommunen må ha et realistisk budsjett i balanse
Kommunen mener det ikke er mulig å finne dekning for alle utgiftene som kommer til neste år, og har latt være å føre opp utgifter til deling av kommunen. Hva skjer med kommunen nå?
-
Bernt svarer: – Forslaget som får flest stemmer, blir kommunens budsjett
Det er ikke flertall for forslaget til budsjett, så hva skjer nå?
-
Bernt svarer: – Det rette må være at fritatt likevel deltar i møtet
Hva skjer når den som har meldt forfall likevel møter opp?
-
Bernt svarer: Rett til fri, men ikke med lønn
Arbeidsgiver vil ikke gi folkevalgt fri med lønn til å delta i møter i forliksrådet eller i et kommunalt selskap. Kan arbeidstaker be om frikjøp?
-
Bernt svarer: – Møteboken skal inneholde opplysninger om hvilke vedtak som ble fattet
Formannskapet fattet vedtak i en sak, men ville ikke opplyse om hva de hadde vedtatt.
-
Bernt svarer: – Må først finne ut om det er utbygger eller kommunen som har gjort feilen
Byggetillatelse ble gitt, bygget ble oppført, men så kom beskjeden om at kommunen må behandle tillatelsen på nytt. Kan utbygger bli nødt til å rive?
-
Bernt svarer: Kommunestyret må selv vurdere om saken er godt nok opplyst
Vedlegg ble holdt hemmelig, møtet ble lukket, men tross det var flere enn kommunestyrets medlemmer til stede. Var dette en lovlig måte å behandle kommunens beredskapsplan på?
-
Bernt svarer: – Må rekonstituere lokallaget
Partiets lokallag satt under administrasjon av fylkeslaget. Hvem kan nå levere listeforslag til kommunevalget?
-
Bernt svarer: Samsvar i maktforhold blir avgjørende
Må begge kjønn være representert med minst 40 prosent i formannskapet?
-
Bernt svarer: – Kommunen kan gripe inn ved fare for forurensing
Bilvrak på en privat tomt skaper bekymring og irritasjon for nabolaget. Kan kommunen gripe inn?
-
Bernt svarer: – En kommune kan ikke bli inhabil
Kan kommunen bli inhabil når den selv er part i saken som er oppe til behandling?
-
Bernt svarer: – Viktig at ordføreren passer på at alle følger spillereglene
Kommunedirektøren ble sittende på plassen sin selv om han var inhabil. Er det lov?
-
Bernt svarer: – Ganske opplagt at ansatt bør få fri
Kan politikeren kreve fri fra nattevakt før møtet i kommunestyret?
-
Bernt svarer: – Ikke automatisk inhabil fordi man har behandlet samme sak før
Kan en politiker behandle innsigelser i en plansak både i kommunestyret og i fylkesutvalget?
-
Bernt svarer: Formannskapets feil endret neppe utfallet i kommunestyret
Er vedtaket ugyldig på grunn av feil i voteringstema?
-
Bernt svarer: Ytringsfriheten kan ikke begrenses mer for folkevalgte enn andre
Kan formannskapet vedta hvordan en navngitt folkevalgt skal opptre?
-
Bernt svarer: Avslag på etterlønn var ulovlig vedtak
Kan kommunestyret innvilge fritak, men avslå etterlønn?
-
Bernt svarer: – Må lage årsregnskap
Skal kommunale oppgavefellesskap lage årsregnskap?
-
Bernt svarer: – Må velge hele utvalget på nytt
Hva gjør vi med medlemmer som ikke møter opp på møtene?
-
Bernt svarer: Loven sier ikke noe om hva «forslagsrett» betyr
Kommunedirektøren har møte- og talerett, men ikke forslagsrett. Samtidig legger jo kommunedirektøren fram forslag til vedtak, hvordan skal man forstå dette?
-
Bernt svarer: – Nytt varamedlem må velges
Når første vara rykker inn, rykker da andre vara opp?
-
Bernt svarer: – Habiliteten må vurderes grundig juridisk
Kan et kommunestyremedlem være inhabil i saker om tilskuddsordninger eller reguleringsplaner?
-
Bernt svarer: – Kan kreve å få saken behandlet på neste kommunestyremøte
Kan kommunestyremedlemmer kreve å få en ekstra sak inn på sakslista?
-
Bernt svarer: – Problematisk gråsone
Politikerne har opprettet et tverrpolitisk forum, men uten åpenhet og offentlig sakskart. Har de lov til å ha et slikt forum?
-
Bernt svarer: – Kommunestyret kan normalt ikke overprøve kommunedirektørens personalavgjørelse
Hvis kommunedirektøren avskjediger en ansatt, kan kommunestyret da be om en begrunnelse?
-
Bernt svarer: Ordfører kan be om nytt valgoppgjør
Vi mangler varamedlemmer, hva gjør vi nå?
-
Bernt svarer: Retten til å klage gjelder fortsatt
Hva skjer med klageretten nå som kommunedirektøren har fått lovfestet det løpende personalansvaret?
-
Bernt svarer: – Kommunestyret kan opprette et supplerende organ for trepartssamarbeid
Er den nye kommuneloven til hinder for å etablere en styringsgruppe for utvikling og samarbeid?
-
Bernt svarer: – Loven har ingen frist for søknad om deling av kommunen
Kan Kommunal- og distriktsdepartementet nå bare avvise søknader om deling av kommuner siden tidsfristen har gått ut?
-
Bernt svarer: – Mulig med en begrunnet «siling» av saksdokumenter på nett
Er vi forpliktet til å publisere sjikanøse saksopplysninger på internett?
-
Bernt svarer: – Ingen absolutt vetorett for ordfører
Ordfører mente saken ikke var godt nok utredet, og ville ikke sette den på sakskartet til kommunestyret. Har ordfører rett til å nekte å føre opp saken?
-
Bernt svarer: – Dette bør departementet se på én gang til
I flere kommuner reises spørsmålet om uavhengige representanter kan ha krav på gruppestøtte og gruppelederstøtte. Kommunaldepartementet sier nei i en sak fra Viken fylkeskommune, men Bernt mener departementet syn vil kunne ha store konsekvenser for enkeltmedlemmers arbeidssituasjon.
-
Bernt svarer: – Relevant hva innbyggerne i de enkelte tidligere kommuner mener
Kan ikke en tvangsammenslått kommune oppløses hvis ikke flertallet i det nye kommunestyret krever det?
-
Bernt svarer: Taushetsplikten gjelder konkrete opplysninger om personlige forhold
Skal en e-post til kontrollutvalget med sjikanøse påstander mot ordføreren unntas offentlighet eller ikke?
-
Bernt svarer: – Kommunale utvalg må opprettes og velges av kommunestyret
Formannskapet har valgt medlemmer til et utvalg, men ordfører vil be formannskapet bytte ut et medlem. Kan han det?
-
Bernt svarer: – Ikke et lovkrav å begrunne støttefordeling
Kommunens vedtak om hvem som koronastøtte begrunnes ikke. Kan det være lov?
-
Bernt svarer: – Ordfører bestemmer sakslisten til kommunestyret
Kontrollutvalget vil ha penger til en gransking, men ordfører vil ikke bringe spørsmålet opp for kommunestyret. Kan han nekte å legge fram en bevilgningssak?
-
Bernt svarer: – Skal ikke være usaklig forskjellsbehandling
Kan kommunen bestemme at den bare gir økonomisk støtte til organisasjoner hvor alle medlemmene er likeverdige?
-
Bernt svarer: – Bør kunne få papirversjon av saksdokumenter
Kan representantene kreve å få tilsendt saksdokumentene i papirversjon?
-
Bernt svarer: – Kravet om likebehandling er avgjørende
Er elektronisk folkeavstemning lovlig?
-
– Foretak har sin myndighet delegert fra kommunestyret
Begrenser kommuneloven hvor mye makt et kommunalt foretak kan ha?
-
Bernt svarer: – Fylkesdirektøren skal påse at saker er forsvarlig utredet
Kan rådmannen nekte å lage saksframlegg?
-
Bernt svarer: Terskelen for å overprøve kommunestyrets vurdering er ganske høy
Omstillingsprogrammet ble ikke behandlet i administrasjonsutvalget eller arbeidsmiljøutvalget før omstillingen ble vedtatt i kommunestyret. Er det en forsvarlig saksbehandling?
-
Bernt svarer: – Meget langt fra mønstergyldig lovgivningsteknikk
Er vervet som leder av representantskapet i et IKS et kommunalt tillitsverv?
-
Bernt svarer: Ny ordfører må være valgt når sittende går av
Ordfører er blitt stortingsrepresentant, men kan kommunestyret nekte ordføreren permanent fritak fra ordførervervet?
-
Bernt svarer: Usikkert om ny jobb er gyldig fritaksgrunn
Ordfører har fått seg ny jobb og vil be seg fritatt fra vervet som ordfører. Bør hun få fritak?
-
Bernt svarer: Kan man holde kommunestyremøte utenfor kommunegrensen?
Kommunen har plikt til å legge til rette for at allmennheten kan være til stede under møter i folkevalgte organer. Men hva hvis møtet strømmes på internett?
-
Bernt svarer: Gjelder regler om habilitet også ved orienteringssaker?
Bør inhabile også fratre når kommunestyret behandler en orienteringssak?
-
Bernt svarer: Ordfører er reklamemodell, er det lov?
Kan en ordfører reklamere for butikker og annet privat næringsliv?
-
Bernt svarer: Arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten
En avdelingsleder ble ansatt uten at andre ansatte skal ha fått vite at stillingen var ledig. Er det greit?
-
Bernt svarer: Er et brev til byråden et offentlig dokument?
Hvordan er reglene for dokumentoffentlighet i kommuner med parlamentarisk styresett?
-
Bernt svarer: Er samarbeidende partier «én gruppe»?
Vi skal velge hovedutvalg og lurer på om samarbeidende partier kan lage felles varamedlemsliste.
-
Bernt svarer: Kan et interkommunalt samarbeid selge tjenester?
Her må vi holde tungen rett i munnen når det gjelder hva slags type samarbeid det er tale om.
-
Bernt svarer: Hvis ordfører fritas for resten av perioden, må det velges ny ordfører
Hvem skal være ordfører hvis nåværende blir fast møtende vara på Stortinget?
-
Bernt svarer: Hva med klagebehandling i kommuner med egen klagenemnd?
Kommunestyret er klageinstans for klager på enkeltvedtak i formannskapet, men gjelder det også i kommuner som har opprettet en klagenemnd?
-
Bernt svarer: Kommunestyret er klageinstans
Formannskapet fordelte korona-krisepakker, men nå har noen klaget. Hva gjør vi med denne klagen?
-
Bernt svarer: Når slutter sensitive opplysninger å være sensitive?
Magefølelsen sier at de fleste konkurransesensitive opplysninger slutter å være sensitive etter kort tid, men hva sier lovverket?
-
Bernt: Ulovlig sammensatt formannskap kan føre til ugyldige vedtak
Hvis formannskapet er ulovlig sammensatt, blir da alle vedtakene som er fattet, ugyldige?
-
Bernt svarer: Referatsaker er også saker som behandles
Skal alle referatsaker protokolleres, og skal disse referatdokumentene oppbevares «for alltid»?
-
Bernt svarer: Reglene om ettergodtgjøring er litt av en rebus
Er det riktig at en folkevalgt som går av med alderspensjon og søker om ettergodtgjøring, skal få økt inntekt, uten å arbeide?
-
Bernt svarer: Hvem skal varsle kontrollutvalget?
Hvem har ansvaret for å varsle kontrollutvalget når det holdes generalforsamling i kommunale aksjeselskap eller representantskapsmøter i IKS-er?
-
Bernt svarer: Det er leders ansvar å sørge for at det blir holdt møter
Har styret i kommunale foretak plikt til å behandle saker i møte, eller kan de vurdere at det ikke er nødvendig med møte?
-
Bernt svarer: – Hva skjer når ordføreren kommer på Stortinget?
Rykker varamedlemmet inn i kommunestyret når ordfører blir valgt inn på Stortinget?
-
Bernt svarer: – Kan kommunedirektøren nekte å oppgi regnskapstall?
Kommunen har rammebudsjettering og det er vanskelig å få vite hva driften av et bo- og dagsenter koster.
-
Bernt svarer: Mer om regionråd og postjournaler
Bommet i lovhenvisning om virkeområdet til offentleglova.
-
Bernt svarer: – Skal regionråd føre postjournal?
Er regionråd underlagt samme krav til offentlighet som kommunen?
-
Bernt svarer: – Det er meningen at dette skal svi
Et skjenkested fikk midlertidig inndratt bevillingen. Men iverksettelsen er utsatt til etter at nasjonal skjenkestopp er over. Er det lov, når inndragelse ikke er å regne som straff?
-
Bernt svarer: Kan et politisk organ ha gruppearbeid?
Her er vi klart nok i en litt vanskelig gråsone.
-
Bernt svarer: Vertskommunesamarbeid handler om å overføre myndighet fra en kommune til en annen
Vår kommune har et slags jusnettverk. Er dette en form for vertskommunesamarbeid?
-
Bernt svarer: – To alternative grunnlag for rett til å stille liste til stortingsvalg
Må man ha stemmerett i valgdistriktet for å kunne levere inn valglister der?
-
Bernt svarer: Hvem bestemmer over sakslisten?
Er det ordfører, en tredel av utvalget eller flertallet som avgjør om en sak skal på sakslisten?
-
Bernt: – Rett til innsyn i saksframlegg og vedlegg
Lærer fikk ikke innsyn i internt dokument lagt fram for et utvalg. Kan kommunen virkelig nekte å gi innsyn i et slikt dokument?
-
– Det vil også kunne være situasjoner der en folkevalgt kan ha behov for å forelegge taushetsbelagt informasjon for partifeller i andre organer, for å få råd og veiledning.
Hvem kan man diskutere taushetsbelagte opplysninger med?
-
– Vedtatte budsjettposter kan bare endres av kommunestyret, ikke av rådmannen
Kan rådmannen bestemme hvor budsjettkuttene skal tas?
-
– Kommunen har ikke plikt til å forfølge alle ulovligheter i byggesaker
Har kommunen plikt til å sjekke om pålegg gitt etter plan- og bygningsloven faktisk blir fulgt opp eller rettet?
-
– Ettergodtgjøring i tre måneder
Hva er egentlig grensen for hvor lenge folkevalgte kan få ettergodtgjøring?
-
– En generell fullmakt til å bruke fjernmøter må gis ved vedtak i kommunestyret i samtlige deltakerkommuner
Må alle samarbeidende kommunestyrer i et interkommunalt samarbeid vedta at samarbeidsorganet skal kunne få ha fjernmøter?
-
– Et slikt hemmelighold som det her spørres om, vil etter min mening, være ulovlig
Kan jeg få innsyn i anbudsdokumentene til et firma som tapte anbudet?
-
– Kan man kreve at «spørretimen» gjøres skriftlig?
Må svarene som gis under kommunestyrets «spørretime» være muntlige?
-
– Kan jeg få utlevert rådmannens powerpoint-presentasjon?
For å informere politikerne i kommunestyret bruker rådmannen ulike presentasjoner. Er disse presentasjonene saksdokumenter?
-
– Den folkevalgte avgjør selv hvor hun vil møte ved møtekollisjon mellom kommune og fylke
Når to møter kolliderer, hvilket skal jeg da velge?
-
– Ikke taushetsplikt for bruttolønn
Er det riktig at det er taushetsplikt for lønnsopplysninger til privat ansatte når disse opplysningene finnes i kommunens saksdokumenter?
-
– Er det to forslag til budsjett, stemmes det alternativt slik at ett får flertall
Hvordan skal man stemme over budsjettet?
-
– Forbudet mot konkurransevridende støtte kan ramme eiendomssalg til underpris
Også statsstøttereglene etter EØS-avtalen kan få betydning når kommunen selger eiendom.
-
– Må kunne dokumentere saklige hensyn når kommunen selger til en som ikke hadde høyeste bud
– Kan kommunen la være å selge til den som har gitt det høyeste budet?
-
– Fullt mulig å bruke internett til underskriftskampanjer
Må innbyggerinitiativ dokumenteres med håndskrevet underskriftsliste?
-
– Plikten til å være møteleder gjelder til man har fått gyldig fritak
Kan møteleder bare be noen andre være møteleder i en bestemt sak?
-
– Kommunen har plikt til å legge til rette for møtepublikum
I hvilken grad plikter kommunen å legge til rette for at befolkningen skal kunne følge med på det som skjer under kommunestyremøtene?
-
Kommunestyret må kunne gi regler om ettergodtgjøring også for andre enn heltidspolitikere
-
Hva skjer når varaordfører er lensmann og kona er leder av forliksrådet?
Kan kona til lensmann og varaordfører være leder av forliksrådet?
-
– Ufornuftig å velge en utvalgsleder som motsetter seg dette
Må den som skal velges til leder av et utvalg, samtykke skriftlig til å bli valgt?
-
– Ingen plikt til å foreslå kandidater til kontrollutvalget
Må opposisjonen stille liste til valg av kontrollutvalget?
-
– Innsynsretten gjelder også i saker til arbeidsmiljøutvalget
Er saksdokumenter til arbeidsmiljøutvalget offentlige?
-
– Får du jobb som formannskapssekretær, mister du plassen i kommunestyret
Kan en formannskapssekretær sitte i kommunestyret?
-
– Utbrytergrupper har også krav på støtte
Har utbrytere krav på gruppestøtte slik de andre partiene i kommunestyret får?
-
Særegne forhold som kan svekke tilliten avgjør habiliteten
Når blir en eiendomsmekler inhabil?
-
Kommuner kan ikke gå konkurs
Budsjettet er i ubalanse, kan kommunestyret vedta betalingsinnstilling?
-
Vide fullmakter til å begrense sammenkomster
Hva er hjemmelen for å forby arrangementer?
-
Bernt svarer: Hva er et folkevalgt organ?
Er representantskapet i et kommunalt oppgavefellesskap et folkevalgt organ?
-
Hvem er kommunens leder når kommunedirektøren går på dagen?
Kommunedirektøren gikk på dagen, hvem sitter nå med det juridiske ansvaret?
-
Bernt svarer: Skal ordfører nå ha full lønn ved sykdom?
Gir ny kommunelov kommunens heltidspolitikere en bedre betingelser ved sykdom?
-
Bernt svarer: Politiske saker må være tilstrekkelig opplyst og utredet
Når politikerne skal diskutere en sak på sakslista, hvor vide er da rammene for hva man kan diskutere og ta stilling til? Og hva med saker som ikke har funnet veien til sakslista?
-
Slutt for oppgaveutvalg?
Ny kommunelov reiser spørsmål om hvordan man skal opprette et utvalg.
-
Bernt svarer: – Byråd med mistillit må sitte til nytt er på plass
Mistillit fremmes i ett møte og behandles i neste. Det betyr at en byråd eller et helt byråd som ikke har flertallets tillit, blir sittende på oppsigelse i en måned.
-
Bernt svarer: – Utvalg er ikke bundet av administrasjonen
På samme måte som kommunestyret selv, er et utvalg ikke bundet av administrasjonens faglige vurdering. Det står også fritt å bestemme hvilke avgjørelser det vil overlate til administrasjonen, og hvilke det selv vil gå inn i og avgjøre selv, skriver Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan fritak lovlighetskontrolleres?
Kan et vedtak om å gi en folkevalgt fritak i en enkeltsak lovlighetskontrolleres?
-
Bernt svarer: Hva betyr det at avstemmingsresultatet skal inn i møteboka?
Den nye kommuneloven har krav om at avstemmingsresultat skal inn i møteboka. Men loven sier ikke noe om hvor detaljert resultatet skal nedtegnes.
-
Bernt svarer: Er regionrådsleder valgbar?
Ledere på tilsvarende nivå som kommunalsjefer og etatssjefer kan ikke velges til folkevalgte organer, men hva er egentlig «tilsvarende nivå»?
-
Hvem signerer kontrakten når kontrollutvalget skal granske?
Kontrollutvalget skal få ekstern hjelp til å gjennomføre en undersøkelse, men så er spørsmålet om hvem som kan signere en slik anskaffelseskontrakt.
-
Bernt svarer: Hvordan sette sammen et administrasjonsutvalg
Flere synes det er vanskelig å forstå reglene om partssammensatte utvalg/administrasjonsutvalg i den nye kommuneloven. Her går professor Jan Fridthjof Bernt gjennom reglene.
-
Bernt svarer: Inhabil som følge av generelle regler man selv har fordel av?
Kommuneansatt politiker vedtar betalt spisepause, og barnehagestyrer er med på å vedta barnehagetilskudd. Habil eller inhabil? Professor Bernt gir svar.
-
Bernt svarer: Hvem har ansvaret når kommunen ikke lenger finnes?
Alle kommunesammenslåingene reiser spørsmålet om hvem som skal saksøkes, hvis man måtte ønske å saksøke en kommune som ikke lenger eksisterer.
-
Bernt svarer: Hvem er opposisjonen når leder av kontrollutvalg skal velges?
Hvem som er posisjon og hvem som er opposisjon i et kommunestyre eller fylkesting vil kunne variere både over tid og fra sak til sak, skriver Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Må de nye kommunestyrene delegere myndighet til IKS-er?
Det er kommunelovens § 5–4 som regulerer kommunestyrets adgang til å delegere vedtaksmyndighet, forteller Jan Fridthjof Bernt i denne ukas utgave av Bernt svarer.
-
Bernt svarer: Kan barnehagevikaren sitte i kontrollutvalget?
Hvor mye må man jobbe for kommunen før man ikke kan sitte i kontrollutvalget?
-
Hvem kan være til stede når møtet er lukket?
Noen innbyggere var til stede under et lukket møte. Er det lov?
-
Bernt svarer: Når blir rådmannen kommunedirektør?
Merknadene i proposisjonen til ny kommunelov gir svaret, forklarer Jan Fridthjof Bernt.
-
– Ikke kommunedirektørens oppgave å anbefale sekretariat for kontrollutvalget
Kan kommunens administrasjon forberede sak om valg av sekretariat til kontrollutvalget?
-
Politisk hestehandel uten juridisk bindende kraft
Kommunestyret velger ordfører på fritt grunnlag i det konstituerende møtet. Politikk er en usikker levevei, med krevende plikter uten rettslig vern av arbeidsvilkår og avlønning.
-
Bernt svarer: Når må en søkerliste utleveres?
Kommunen brukte bemanningsbyrå og hadde derfor ikke søkerlista klar da søknadsfristen gikk ut.
-
Bernt svarer: – Kan folkevalgte tvinges til å ta verv?
Nemnda manglet kvinner og Fylkesmannen satte foten ned.
-
Bernt svarer: – Rådmannen kan kreve å få ta stilling til besøk
Utgangspunktet må være at det er ledelsen ved den enkelte barnehage som sier ja eller nei til besøk fra utenforstående, men rådmannen kan kreve å få ta stilling til saken, mener Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Hvem kan representere arbeidsgiver?
Flertallet av medlemmene i administrasjonsutvalget skal representere arbeidsgiver, men hvem kan være arbeidsgivers representant?
-
Bernt svarer: – Kan ikke fjerne ekskludert fra valglista nå
Hva skjer hvis partiet ekskluderer ordførerkandidaten etter at fristen for å tilbakekalle valglisten har gått ut?
-
Alle må sitte i en komité – med to unntak
Dersom kommunestyret eller fylkestinget organiserer seg i komiteer, må alle medlemmene være med – med to unntak, skriver Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Engasjement skaper ikke inhabilitet
En politiker engasjerer seg sterkt for en gruppe ungdommer. Kan hun da bli inhabil når økonomisk støtte til disse ungdommene skal avgjøres?
-
Bernt svarer: Hvilken kommunelov er det som gjelder?
Denne høsten blir det ny kommunelov og sammenslåingskommuner får en kort periode to kommunestyrer. Men hvilken lov gjelder for hvilket kommunestyre?
-
Bernt svarer: Hva hvis kontrollutvalget vil sjekke vertskommunen?
Hva skjer når barnevernet er interkommunalt og kontrollutvalget ønsker seg en forvaltningsrevisjon?
-
Bernt svarer: Om kommunale ledere og valgbarhet
Hva skjer hvis ordførerkandidaten er ansatt i en ledende stilling i kommunen?
-
– Lovlighetsklage bør ses som et personlig utspill, ikke som saksbehandling
Kan en inhabil politiker fremme lovlighetsklage?
-
Bernt svarer: Hvilke habilitetsregler gjelder for arbeidsmiljøutvalget?
Arbeidsmiljøutvalget er ikke en del av kommunens eget forvaltningsapparat, men en frittstående kontrollinstans, påpeker Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Når kommunestyret er konstituert, har det overtatt styringen
Hva slags saker kan det nyvalgte kommunestyret i en sammenslåingskommune fatte vedtak om i perioden fra konstituering og fram til sammenslåingstidspunktet?
-
Bernt svarer: Kan man klage på gebyret for vann og avløp?
Etter å ha fått innvilget søknaden om å koble seg på vann og avløp kommer fakturaen fra kommunen to ganger i året. Men kan man klage på gebyret?
-
– Bør vurdere karantenebestemmelse for kommunepolitikere
I dag har vi ingen lovbestemmelser om karantene for kommunalpolitikere når de går inn andre verv eller stillinger. Det bør departement snarest vurdere å innføre, mener professor Bernt.
-
Bernt svarer: Bare utvalget selv som kan utsette en sak
Har ordfører myndighet til å fjerne en sak fra saklisten til et av kommunens utvalg?
-
Bernt svarer: Kan kommunen selge skole med forbehold?
Denne uken svarer professor Bernt på spørsmål om fritt skolevalg og kommunens rett til å nekte etablering av privatskoler.
-
Bernt svarer: Kan rådmannen la være å svare på spørsmålet mitt?
Rådmannen sier at hun ikke har tid til å svare på spørsmål fra de enkelte representantene utenom kommunestyremøtene, skriver kommunestyrerepresentant og lurer på om ikke rådmannen er forpliktet til å svare.
-
Bernt svarer: Partigrupper er ikke kommunale organer
Saksbehandling i partiene er et internt anliggende for partiet selv, skriver professor Jan Fridthjof Bernt.
-
Var det lov å nekte folkevalgt innsyn i konsulentrapport?
Et kommunestyremedlem ba om innsyn i en konsulentrapport, men fikk avslag selv om kommunestyret skulle få den utdelt i et senere møte. Er det lov?
-
Bernt: Ny HR-sjef blir først sjef etter sammenslåing
Fellesnemnda har ingen fullmakter når det gjelder personalforholdene i kommuner som skal slås sammen, påpeker professor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt: Ordfører kan «stjele saken» fra innbyggerinitiativet
Hvilke muligheter har en ordfører til å komme et innbyggerinitiativ i forkjøpet?
-
Kan sammenslåingskommuner selge verdiene sine?
Vedtak om nye tiltak i sammenslåingskommuner bør legges fram for fellesnemnda til uttalelse, mener professor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan kommunestyret kreve lukkede oppdrettsanlegg?
Kommunestyret kan ikke kreve at oppdrettsanlegg som drives i dag, skal erstattes med lukkede anlegg, mener professor Jan Fridthjof Bernt.
-
Man kan bli valgt inn i utvalg selv om man ikke vil
Har man ikke gyldig grunn til å takke nei, må man godta å bli valgt inn i kommunale råd og utvalg.
-
Representantskap til et IKS skal velges av kommunestyret selv
Det er ikke lov med indirekte oppnevninger til IKS-enes representantskap, påpeker Jan Fridthjof Bernt.
-
Tror ikke Finnmark vinner fram med søksmål
Finnmark fylkeskommune har varslet søksmål mot staten for å få kjent Stortingets sammenslåingsvedtak av Finnmark og Troms ugyldig, men professor Jan Fridthjof Bernt tror ikke Finnmark har noen god juridisk sak.
-
– Prøveavstemning kan løse budsjettfloke
Hvordan blir stemmerekkefølgen når flere budsjettforslag har samme antall stemmer?
-
Fylkesmannens rett til å omgjøre vedtak
Min konklusjon er at slik loven lyder i dag, vil en fylkesmann kunne treffe nytt realitetsvedtak når hun omgjør et kommunalt vedtak etter plan- og bygningsloven «av eget tiltak», altså utenfor klagesak.
-
Rådmannen må forholde seg til folkevalgte organer
Kan rådmannen fortelle om arbeidet med budsjettforslaget til utvalgte grupper?
-
Kan rådmannen nekte å møte i kontrollutvalget?
Et kontrollutvalg kan gjøre de undersøkelser det mener er nødvendig for å utføre sin lovpålagte oppgave.
-
Begrenset makt for kommunestyrer som skal avvikles
Hvilket ansvar og fullmakter har kommunestyret i en kommune de siste månedene før kommunen slår seg sammen med en annen og et nytt kommunestyre tar over?
-
Møter i lovens gråsone
Kan partienes gruppeledere samles til møte bak lukkede dører for å diskutere en sak de samtidig behandler i kommunestyret?
-
Inhabilitet, støtteordninger og særegne forhold
Kan jeg som kommunestyremedlem stemme for en tilskuddsordning som jeg selv senere kan søke på, eller er jeg inhabil?
-
«Næringsstyre» må organiseres som folkevalgt organ
Hva skal til for at et næringsstyre skal bli et lovlig folkevalgt organ etter kommuneloven?
-
Hva slags avtaler har et kommunalt foretak lov til å inngå?
I utgangspunktet ligger det innenfor foretaksstyrets alminnelige kompetanse å inngå avtaler med økonomiske virkninger ut over det enkelte budsjettår, mener Jan Fridthjof Bernt.
-
Har rett til å spørre, men ikke til å få fullstendige svar
Det kan ikke gjøre begrensninger i kommunestyremedlemmenes rett til å stille ordføreren spørsmål, forklarer Jan Fridthjof Bernt.
-
Hva skal med i budsjettet?
Budsjettet skal være en mest mulig presis fullmakt til administrasjonen, påpeker Jan Fridthjof Bernt.
-
Kan en kommune straffes hvis elever mobbes?
Alle som jobber i skolen, har ansvar for å følge med på om barna har et godt skolemiljø.
-
Kan man tvinges til å stemme for noe man er imot?
Bruk av alternativ votering kan føre til at man tvinges til å stemme for noe man er imot. Er det greit?
-
Snevre rammer for hva domstolene kan overprøve
Kan en kommune gå til sak mot staten for å få omgjort et delingsvedtak?
-
– Uheldig å sile vekk uønskede forslag
Styremedlemmer i partilag bør ikke forsøke å få forslagsstillere til å trekke nominasjonsforslag som styremedlemmene ikke liker.
-
– Må ikke gjøre grensene mellom rådmann og ordfører utydelige
At rådmannen kalte inn kommunestyret og tillitsvalgte til seminar ligger klart utenfor rådmannens kompetanse, mener professor Jan Fridthjof Bernt.
-
Kan ikke tvinge folkevalgte til å medvirke
Selv om det må anses som lovbrudd, har vi ikke noe effektivt tvangsmiddel mot folkevalgte som nekter å uføre sitt verv ved at de uteblir fra møter i fellesnemnda, skriver Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Klar for Robek?
Skal kommunen rett i Robek hvis den ikke klarer å dekke inn underskuddet innenfor en selvpålagt frist på ett år, eller må fylkesmannen vente for å se om kommunen oppfyller kravet om inndekning innen to år? – Et komplisert regelverk, medgir professor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ikke noe problem med delt innstilling
Ikke krav om et budsjettforslag får absolutt flertall i formannskapet, mener Jan Fridthjof Bernt.
-
Konflikt kan rettferdiggjøre hemmelighold
Dokumenter kan unntas offentlighet av hensyn til arbeidsmiljøet.
-
Saker skal avgjøres uten «ugrunnet opphold»
Når saksbehandlingen drøyer kan det skyldes manglende evne eller vilje til å ta tak i og prioritere vanskelige saker, mener Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Hva er en tilrettevisning?
En adgang til å gi skriftlige irettesettelser til tilsatte som ytrer seg kritisk, uten noen form for formell saksbehandling, og uten klagemulighet, vil gjøre det enda vanskeligere å få tilgang til nødvendig informasjon om forvaltningens virksomhet, mener Jan Fridthjof Bernt.
-
Sammenslåingen står ved lag
Om en sammenslåingskommune nekter å oppnevne medlemmer til en fellesnemnd, så hindrer ikke det selve sammenslåingen, skriver Jan Fridthjof Bernt.
-
Strenge vilkår for fritak
Å få fritak fra vervet som folkevalgt er noe man må søke om, ikke noe man har krav på, påpeker Jan Fridthjof Bernt.
-
Komitémøte kan være fjernmøte
Hva skal det kommunale utvalget gjøre når ett av medlemmene kun kan delta i et møte via telefon?
-
Komitéleder bestemmer sakslista
Komitéleder har det avgjørende ordet når sakslista til kommunestyrekomiteer skal settes opp, skriver Jan Fridthjof Bernt.
-
Ikke alle kan sitte i kontrollutvalget
Kan din politiske fortid gjøre at du ikke kan være kandidat når det skal velges kontrollutvalg?
-
Høringer sikrer demokratisk legitimitet
Bestemmelsene om høring av lovforslag er ikke bare et sett regler som skal gi regjeringen den informasjon den selv synes den trenger. De skal også sikre den demokratiske legitimitet, mener professor Jan Fridthjof Bernt.
-
Må fortelle om hvem som stemte hva
I proposisjonen til ny kommunelov finner vi en viktig presisering om føring av møtebok.
-
Bernt svarer: Kan kommunestyret omgjøre vedtak om fritak?
En politiker har ikke noe rettskrav på å få tre inn i verv hun er fritatt fra, før permisjonen faktisk er over, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Kritikk er ikke nok til å lukke møte
Møter kan ikke lukkes bare fordi kommunen utsettes for kritikk, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
– Signaler må ikke framstå som vedtak
– Uformelle signaler fra politikerne i orienteringssaker har ingen bindende kraft. De må ikke framstå som vedtak i møteboka, sier jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Folkevalgte kan snakke med hvem de vil
Politikere står fritt til å arrangere møter med personer de ønsker informasjon fra. Ordfører eller rådmann kan ikke stoppe dette, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Erstatning kan ikke hemmeligholdes
Dersom en kommune betaler erstatning etter mobbing eller omsorgssvikt, for eksempel, kan dette ikke holdes hemmelig, fastslår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Hva skjer når grunnlaget for permisjonen blir borte?
Hva skjer når grunnlaget for en permisjon fra et politisk verv faller bort? Kan politikeren bare gjeninntre i posisjonen igjen?
-
Må fratre ved valg av revisor
Medlem av representantskapet i revisjonsselskap må fratre når kommunen behandler eierskapet og valg av revisor, fastslår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Slik løser du at rådmannen er inhabil
Om rådmannen er inhabil er det viktig at det likevel er faglig kompetanse som bidrar til saksutredningen, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt. Her forklarer han hvordan det kan løses.
-
Bernt svarer: Ordfører kan ikke avlyse fastsatte politiske møter
Det er ikke fritt fram for ordfører å avlyse møter i formannskapet, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt
-
Bernt svarer: Må være armlengdes avstand mellom sekretær og revisor
Om det er tett samarbeid mellom kontrollutvalgets sekretær og revisor, blir det usikkert om avstanden mellom dem blir stor nok. Dermed kan sekretæren bli inhabil i alle saker om revisjonen, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Inhabil når rådmannen skal ansettes?
Kan kommunestyremedlemmer som er ansatt i kommunen bli inhabile når kommunestyret skal rekruttere rådmann?
-
Bernt svarer: Hvem kan avsette en rådmann?
Bare kommunestyret kan avsette en rådmann. Men forut for vedtaket trengs en ansvarlig saksbehandling som følger regelverket, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Når blir styremedlemmer inhabile som politikere?
Jussekspert Jan Fridthjof Bernt gyver løs på det han omtaler som noe av det minst forståelige i forvaltningsloven. Les og lær.
-
– Ordfører kan ikke «sile» vekk saker fra kontrollutvalget
Rapporter fra kommunens kontrollutvalg skal sendes til kommunestyret, påpeker Jan Fridthjof Bernt i denne ukes spalte.
-
Når kommunestyret har hastverk
Hva er forsvarlig behandling av en sak i kommunestyret, spør en leser. Professor Bernt gir svaret.
-
Retten til informasjon
I hvilken grad har folkevalgte rett til informasjon fra kommunens administrasjon?
-
Bernt svarer: Ikke automatisk inhabil når ektefelle er involvert
Om en ektefelle til en politiker nyter godt av en omorganisering, gjør det ikke politikeren umiddelbart inhabil, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ikke lov å presse noen til å melde forfall
Hva må til for at du som folkevalgt skal kunne melde forfall til et politisk møte?
-
Bernt svarer: Taushetsplikt gjelder enkeltopplysninger
Størrelsen på eiendomsskatten vekker engasjement mange steder. Men er klagene på takstene underlagt taushetsplikt, eller er det fritt fram for alle å lese dem?
-
Kommunestyret må avgjøre habiliteten
En rådmanns vurdering av egen habilitet kan selvsagt overprøves av kommunestyret, sier jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan ikke ta lett på søknader om fritak
Å få fritak fra politiske verv krever fortsatt gode og troverdige grunner, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Elevavgifter kan finansiere investeringer
Inntekter fra foreldrebetaling eller fra kulturskolens konserter må kommunene kunne bruke til å finansiere investeringer som er relevante for tjenesten, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Må finne setterådmann når rådmann er inhabil
Når rådmannen er inhabil, må innstilling til et folkevalgt organ utformes og avgis av noen som ikke er tilsatt i kommunens administrasjon, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Kan ikke avsette ordfører som velges til Stortinget
Ordførere som blir innvalgt til Stortinget i høst, velger helt og holdent selv om de vil gå av som ordførere, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt. Kommunestyret kan ikke ta fra ordføreren vervet.
-
Kan innbyggeraksjon stoppe sammenslåing?
Utgangspunktet er her klart nok at Stortingets vedtak gjelder, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt om hvorvidt innbyggerforslag kan få en vedtatt kommunesammenslåing opp på det lokale sakskartet igjen.
-
Også kommuneadvokatens journal er offentlig
At et dokument inneholder opplysninger som er underlagt taushetsplikt, er ikke en hjemmel for å unnta hele dokument fra innsyn. Og det fjerner aldri plikten til journalføring, ei heller hos kommuneadvokaten.
-
– Varslerens identitet må beskyttes
Identiteten til den som varsler må anses som et «personlig forhold» underlagt taushetsplikt, skriver jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Alle dokumenter skal journalføres fortløpende
Når det skjer grove brudd på plikten til journalføring, bør det reageres tjenestemessig, sier jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt: Riktig å lukke møtet når rådmannsoppsigelsen drøftes
Det kan være ubehagelig for flere enn bare rådmannen selv hvis rådmannsoppsigelsen skal diskuteres i kommunestyret, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt som denne gangen svarer på spørsmål om lukking av møter.
-
– Stortinget burde ha et eget organ for vurdering av etiske spørsmål
Forvaltningslovens bestemmelser om habilitet gjelder ikke stortingspolitikere, men Stortinget burde hatt et eget organ for vurdering av etiske spørsmål knyttet til stortingsrepresentantenes virke, skriver jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Rådmann kan nekte å svare revisor i møte
Revisor kan stille spørsmål til rådmannen i kontrollutvalgets møter. Men rådmannen kan nekte å svare, hvis hun mener spørsmålene ligger utenfor det hun ble innkalt for å besvare, skriver jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Åpne opplysninger i personalsak tillatt
Når kommunestyret behandler personalsaker som angår «en arbeidstakers tjenstlige forhold», er det ikke riktig å sladde navn og begrunnelse i sakspapirene.
-
Uformell kanal trolig på kant med loven
Ad hoc-utvalg der administrasjon og politikere har samtaler, er lovlige bare hvis de er oppnevnt etter kommunelovens regler om komiteer og følger reglene for folkevalgte organer.
-
Bernt svarer: Møte om varslingsrutiner må være åpent
Et formannskapsmøte må være åpent når politikerne og rådmannen skal ha «en dialog» om arbeidet med nye etiske retningslinjer og varslingsrutiner, sier jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Også medlemmer av formannskap må med i komité
Flere kommuner bryter kommuneloven når medlemmer av formannskapet ikke blir plassert i en komité. Alle skal med når kommunen velger denne formen, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Sakspapirer om ny rådmann kan være hemmelige
Selv om søkerlisten er offentlig, er det hjemmel i kommuneloven og offentlighetsloven for å holde sakspapirene om ansettelse av ny rådmann unntatt offentlighet, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Også uformelle samtaler kan være "møte"
Også uformelle samtaler om samhandlingen mellom politikere og administrasjon vil kunne omfattes av kommunelovens møteregler, skriver jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ulovlig å fjerne saksdokument
Å fjerne arkivverdig materiale er et lovbrudd som kan straffes med bøter, advarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Offentlig møtebok også ved lukkete møter
Lukkete møter betyr ikke at politikerne kan skjule hvem som stemte hva, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ordfører kan ikke avtale sluttpakke alene
Ordføreren alene kan ikke framforhandle en sluttavtale med rådmannen, fordi saken er av prinsipiell betydning, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt i sin ukentlige spalte. Sjekk også når en sluttavtale faktisk er offentlig.
-
Bernt svarer: Avhoppere mister vararett
En politiker som har meldt seg ut av et parti skal erstattes av en vara fra det opprinnelige partiet når partiavhopperen melder forfall. Avhopperen kan heller ikke tre inn som vara for andre i partiet, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Hasteparagrafen er ingen blankofullmakt
Hasteparagrafen kan bare brukes om formannskapet eller andre uttrykkelig har fått lov til det av kommunestyret, slår Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Bare folkevalgte kan kreve kontroll
Om store grupper utenfor kommunestyret er misfornøyde med budsjettet, er det eneste de kan håpe på at fylkesmannen selv fatter interesse for vedtaket, forkarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt i årets siste Bernt svarer.
-
Bernt svarer: Kan holde budsjettavtale hemmelig
Det er lov å holde flertallspartienes budsjettforslag hemmelig helt fram til kommunestyremøtet, men det er i strid med demokratiske og etiske prinsipper, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Taushetsplikt i offentlige selskap
Offentlige selskap kan bruke taushetsplikt som hjemmel til å unnta forretningshemmeligheter, i motsetning til et forvaltningsorgan.
-
Ikke forbudt for ordfører å uttale seg om rettssak
Det er som utgangspunkt ingen rettslige hindre for at en ordfører svarer på spørsmål eller kommenterer pågående rettssaker, ifølge professor emeritus Jan Fridthjof Bernt.
-
Taushet om det som ikke er "alminnelig kjent" for upresist
Formuleringen «andre forhold som ikke er alminnelig kjent» er altfor upresis til å kunne brukes i en taushetserklæring, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Begrenset myndighet i arbeidsutvalg
Et arbeidsutvalg i en bydel kan ikke fatte vedtak i saker av prinsipiell betydning, med mindre det eksplisitt har fått myndighet fra bydelsutvalget, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Fort inhabil når foreldre er involvert
Hvis det er tvil om en politiker er inhabil når foreldre er involvert, kan han eller hun også søke om fritak fra møte ved hjelp av kommuneloven, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ordfører bør ikke fastsette egen lønn
Kommuneloven bør endres slik at ordfører ikke lenger kan være med og behandle egen lønn i kommunestyret, foreslår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt i denne utgaven av hans faste spalte i Kommunal Rapport.
-
Bernt svarer: Du kan ikke bli nektet taletid
Flertallet kan ikke påtvinge mindretallet mindre taletid enn dem selv, og ordføreren kan ikke nekte å gi noen ordet fordi andre representanter fra samme parti har "brukt opp tiden". Taletiden er individuell, påpeker Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan ikke stoppe omkamp
En ordfører kan ikke nekte kommunestyret å ta omkamp i kontroversielle saker når et flertall krever at saken blir behandlet på nytt, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Trenger ikke grunnlovsendring ved regionreform
Når det blir færre regioner betyr det ikke at det må bli færre valgdistrikter, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt. Flere valgdistrikt i én region er uproblematisk.
-
Bernt svarer: Inhabil etter aksjon?
Jussprofessor Jan Fridthjof Bernt tar i dag for seg lokalpolitikeres mulighet til å delta i aksjonsgrupper som kjemper for eller imot konkrete tiltak i nærmiljøet.
-
Bernt svarer: Du kan ikke saksøke rådmann eller politikere
Det er bare i helt spesielle tilfeller det er mulig å fremme søksmål mot rådmannen og enkeltpolitikere som følge av et vedtak i kommunestyret, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan ikke hindre at ansatte møter politikere
Rådmannen kan ikke nekte politikere å besøke skoler og barnehager for å få kunnskap, eller å nekte ansatte å snakke med dem, understreker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt i sin faste spalte på kommunal-rapport.no.
-
Bernt svarer: Uformelle møter er lov - men binder ingen
En rådmann må kunne ha uformelle møter med et utvalg toppolitikere, men verken rådmannen eller politikerne blir bundet av det man blir enige om på møtene, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Kan ikke skjerme identitet til siktet politiker
En politiker siktet for alvorlige forbrytelser kan ikke få behandlet en søknad om fritak fra politiske verv i all hemmelighet, uten at navnet blir kjent, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Grenser for sommerfullmakt
Det er ikke fritt fram for ordførerne med sommerfullmakt, understreker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt idet vår faste jusspalte tar sommerferie.
-
Bernt svarer: Grenser for kontroll med aksjeselskaper
Kontrollutvalget kan ettergå aksjeselskaper kommunen har eierinteresser i, men med klare begrensninger, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan ikke lukke forhandlinger uten eget vedtak
Forhandlingene om kommunesammenslåing skal som hovedregel gå for åpne dører om ikke kommunestyrene eksplisitt har vedtatt at forhandlingsutvalgene skal ha lukkete møter, slår jussprofessjor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Du kan ta ordet til orienteringer
Folkevalgte kan godt ta ordet til muntlige orienteringssaker fra ordføreren eller andre, understreker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Hvordan håndtere referatsaker?
De er ikke nevnt i kommuneloven, men alle kommuner har hundrevis av dem hvert år. Så hvordan skal egentlig referatsakene håndteres i sakspapirene?
-
Bernt svarer: Sanner kan ikke pålegge utredning
At Jan Tore Sanner vil at kommunene utreder kommunesammenslåing er uttrykk for et politisk ønske som ikke skaper noen direkte forpliktelse for noen kommune, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarar: Berre kommunestyret kan vedta lån
-
Bernt svarer: Ordfører kan ta omkamp
Det er fullt lovlig for en ordfører å ta en omkamp i kommunestyret etter å ha tapt en avstemning i et underliggende organ – selv om saken egentlig skulle avgjøres av nettopp dette organet, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Habilitet ved lovlighetsklager
Blir rådmannen inhabil ved lovlighetsklager?
-
Inhabil som styremedlem?
En kommune har hatt bygging av nytt omsorgssenter ute på anbud. Er lederen av plan- og byggenemnda inhabil når han er styremedlem hos en av de aktuelle underleverandørene?
-
Bernt svarer: Vanlig medlemskap kan gi inhabilitet
Når en motorsykkelklubb vil kjøpe tomt av kommunen, skal det mindre til at kommunestyremedlemmer blir inhabile ved slektskap med vanlige medlemmer hvis klubben er liten, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
En SMS kan være et saksdokument
Hvis jeg sitter i et kommunestyremøte og sender en tekstmelding til en partikollega, kan da andre kreve å få innsyn i den? Jussprofessor Jan Fridthjof Bernt drøfter her når en SMS er et saksdokument og når den ikke er det.
-
Bernt svarer: Frimurere kan være inhabile
Hvis frimurere er forpliktet gjennom medlemskapet til å gi særlig hjelp til andre frimurere, blir både ansatte og politikere som er med i Frimurerlosjen inhabile, advarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt i sin ukentlige spalte.
-
Bernt svarer: Kontrollutvalg kan få regnskapet før revisjon
Det er ingenting i veien for at kontrollutvalget kan få det ureviderte regnskapet fra kommunen, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Mener Fylkesmannen bør behandle møteklager
Selv om Fylkesmannen har en formell juridisk rett til å avvise klager på lukking av møter, bør han likevel behandle klagene seriøst.
-
Bernt svarer: Styreleder for foretak må bo i kommunen
En dårlig regel at styreledere i kommunale foretak må være bosatt i kommunen, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Fellesutvalg er et politisk utvalg
Om ikke annet er eksplisitt vedtatt av kommunestyrene skal møtene i felles politiske utvalg som diskuterer sammenslåing, være åpne og følge møtereglene i kommuneloven, slår Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Kan en kommune bli inhabil?
Kommunens privatøkonomiske interesser kan noen ganger utgjøre et utenforliggende hensyn – noe som kan føre til at vedtak blir ugyldig, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Folkevalgte må kunne bruke samisk i møtene
Tospråklige kommuner må stille med simultantolk hvis folkevalgte foretrekker å bruke samisk når de skal holde innlegg i kommunestyret, forklarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt. Sjekk også om tospråklige kan tjene mer enn andre.
-
Bernt svarer: Ulovlig å kreve respektfull omtale
Kommunestyret kan ikke vedta et reglement som pålegger politikerne å omtale egen kommune med respekt, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Fylkesmannen kan underkjenne urealistisk budsjett
Råderett over de økonomiske ressursene er selve kjerneområdet i det kommunal selvstyret. Men statlige myndigheter kan gripe inn etter krav om lovlighetskontroll eller «av eget tiltak».
-
Bernt svarer: Inhabil når budsjettøkning gagner kjæresten
Et formannskapsmedlem er ganske sikkert inhabil i behandlingen av en ekstrabevilgning til kirken, hvis pengene skal gå til å øke kjærestens stilling.
-
Bernt svarer: Bør gi opplysninger i Excel-formatet hvis mulig
En kommune som ved hjelp av enkle framgangsmåter kan lage en excel-fil med regnskapsopplysninger, bør gjøre det, konkluderer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Uheldig med politisk rådgiver i kommunestyret
Det er ikke forbud mot å sitte i kommunestyret hvis du samtidig er politisk rådgiver til et byråd. Men det er uheldig, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Brannsjef og rektor kan godt være folkevalgt
Kommunale ledere kan godt sitte i kommunestyret selv om de har budsjettansvar, men de blir gjerne inhabile som folkevalgte når saker på eget arbeidsfelt kommer opp, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Felles forhandlingsutvalg skal ha åpne møter
Når kommuner som vurderer sammenslåing oppretter felles forhandlingsutvalg, er det et politisk utvalg som i utgangspunktet skal følge vanlige møteregler, forteller jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kjønnsmessig balanse i formannskap
Fordelingen av kvinner og menn i kommunale råd og utvalg fortsetter å volde problemer i mange kommunestyrer. Nå drøfter professor Jan Fridthjof Bernt sammensetningen av formannskap.
-
Bernt svarer: Byregjering er uheldig og ulovlig
Å kalle seg en byregjering kan oppfattes som et signal om at man nå ønsker å fjerne seg ytterligere fra den tradisjonelle modellen for kommunaldemokrati, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Mer om valg av komiteer
Selve resultatet av årets kommunevalg har vært klart en stund, men nå er mange veldig opptatte av reglene for fordeling av verv. Jussprofessor Jan Fridthjof Bernt har tidligere vært innom kjønnsmessig balanse. Denne gangen dreier spørsmålet seg om selve fordelingen av vervene.
-
Bernt svarer: Slik er reglene om kjønnsmessig balanse
Et vanskelig landskap å manøvrere i, mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Fullt mulig å ignorere velgerne
Hvem som helst kan velges som gruppeleder i kommunestyret. Det trenger verken være den som sto øverst på valglisten eller den som fikk flest stemmer av velgerne, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Dette er «gammelordførerens» plikter
Innen utgangen av oktober må ordføreren kalle inn til et konstituerende møte i det nyvalgte kommunestyret.
-
Bernt svarer: En folkevalgt kan ikke instrueres
En folkevalgt kan ikke instrueres, heller ikke om hva han eller hun forteller eller uttaler til media eller andre, verken av administrasjonen eller av kommunestyret eller annet folkevalgt organ, forteller jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Rådmannen kan ikke gi store sluttpakker
Hvis rådmannen vil gi en uvanlig stor sluttpakke til en kommunal leder ligger det høyst sannsynlig utenfor rådmannens fullmakter. Saken må til politisk behandling, forteller jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Valgloven er brutt
Rot med forhåndsstemmingen er brudd på valgloven, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Må ikke bli for avslappet til hemmelig valg
Det er ikke mulig å si at stemmesedlene må trykkes på nytt, men det spørs om ikke Kommunaldepartementet kan ha en for avslappet holdning til det prinsipielle spørsmålet om hemmelig valg, antyder jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Møtebøker fra byråd er offentlige
Både innkalling og møtebok fra såkalt forberedende byrådsmøter må være offentlige dokumenter, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast. Dermed kan ikke parlamentariske kommuner utøve politikk i fullstendig hemmelighet.
-
Bernt svarer: Du har plikt til å forklare deg til kontrollutvalget
Både ansatte og folkevalgte har til en viss grad plikt til å forklare seg for kontrollutvalget. Konsekvensene kan bli alvorlige for tilsatte som ikke stiller, mens ordføreren kan ignorere plikten uten straff.
-
Bernt svarer: Kan offentlighetsloven brukes for å lukke møter?
En kommune kalte inn til et politisk møte hvor det i innkallingen framgår at møtet er lukket – med henvisning til offentlighetsloven.
-
Bernt svarer: Kan offentlighetsloven brukes for å lukke møter?
En kommune kalte inn til et politisk møte hvor det i innkallingen framgår at møtet er lukket – med henvisning til offentlighetsloven.
-
Bernt svarer: Blir utvalgsleder inhabil når han søker jobb i kommunen?
Det er ikke gitt at en leder av et kontrollutvalg blir inhabil, bare fordi vedkommende har søkt en lederjobb i kommunen, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Ikke alle kan granske
Bare kommunestyret og kontrollutvalget har myndighet til å sette i verk granskinger i Kommune-Norge. Les jussprofessor Jan Fridthjof Bernts svar på leserspørsmål i vår ukentlige jusspalte.
-
Bernt svarer: Administrasjonen må holde seg unna politiske møter
Hvis flertallet i bystyret har jevnlige planleggingsmøter for å planlegge hva de skal mene i fellesskap, må administrasjonen holde seg langt unna, advarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ordfører kan ikke trekke saker fra sakslisten
Ordfører har en selvstendig plikt til å vurdere om saker er tilstrekkelig forberedt til å bli behandlet. Men når sakene først er på sakslisten har ordfører ingen myndighet til å fjerne dem igjen, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Ulovlig med gruppemøte for alle
Et politisk utvalg kan ikke samles til utvidet gruppemøte for å unngå å diskutere en sak i offentligheten, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Påfallende å endre offentlighetsloven nå
Å stramme inn offentlighetsloven like før sittende byråder skal skiftes ut, uten noen offentlig høring, er oppsiktsvekkende og påfallende, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Lov å la gammelt kommunestyre fatte vedtak etter valget
Det er lovlig, men ikke klokt, å planlegge at det «gamle» kommunestyret skal vedta en stor plansak bare dager etter kommunevalget. Akkurat det planlegger Kristiansand kommune.
-
Kommune-Norges svar på Pontius Pilatus
Professor Bernt er lite imponert over lovarbeidet som ligger bak kommunenes regelverk om finansforvaltning. Han etterlyser mer konkrete krav rundt Kommune-Norges finansforvaltning.
-
Bernt svarer: Usikker på om hasteparagrafen er nødvendig
En søknad om fritak fra politisk verv bør ikke kunne skyves igjennom i ekspressfart i formannskap eller fast utvalg som en «hastesak», mener professor Bernt. Han betviler at hasteparagrafen har livets rett.
-
Bernt svarer: Slik håndterer du oppheving av taushetsplikten
En som opphever det offentliges taushetsplikt, bestemmer selv hvor langt samtykket rekker. – Hvis det er tvil om hva den som er vernet har ment, må dette avklares før man sprer opplysningene videre, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Må se på totalen for å vurdere habilitet
Det er ikke nok bare å se på enkeltdetaljer for å vurdere om saksbehandler eller politikere er habile, for eksempel i saker som berører selskaper de folkevalgte selv er i konkurranse med, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt: Regnskapet offentlig når det går til revisor
Regnskapet vil være et offentlig dokument fra det oversendes revisor, enten kommunen har formannskapsmodell eller byråd, konkluderer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ulovlig ikke å ha nytt kommunevalg
Nye kommuner må holde nye valg – de gamle kommunestyrene kan ikke utpeke det nye, slik Kommunaldepartementet legger opp til. Det mener jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ordfører har ansvar for at vara møter
Ordføreren kan ikke overlate til gruppelederne å kalle inn vararepresentanter, uten å kontrollere at det faktisk blir gjort, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast. Feil innkalling av vara kan føre til plikt til å ta opp saken på nytt.
-
Bernt svarer: Åpne styremøter i foretak må gjøres kjent
Meningsløst å fastsette åpne styremøter i kommunale foretak, hvis foretaket ikke samtidig har plikt til å gjøre det kjent at det skal holdes møte og hva som skal behandles, slår jussprofessor fast.
-
Bernt svarer: Mindretallet kan be om ny behandling gang etter gang
Et mindretall som krever samme sak på sakskartet gang etter gang må få sin vilje oppfylt. Men flertallet i kommunestyret kan vedta å utsette saken fram til det foreligger nye opplysninger, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Strenge krav til hasteutvalg
Det er mulig å opprette et eget hasteutvalg, slik minst én kommune har gjort, men det er lite betryggende for saksbehandlingen, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Ikke umulig å være både rådmann og privat investor
Det er greit for en rådmann å være styreleder i et privat selskap, men det er omdømmemessig krevende og kan være utfordrende å håndtere i praksis, advarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Godtgjørelse kan gjøre deg inhabil
Størrelsen på godtgjørelsen i et styreverv kan bli avgjørende for om du som politiker må regnes som inhabil eller ei, hvis kommunestyret skal behandle spørsmål om salg av selskapet. Det påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan ansatte i rådmannens stab sitte i kommunestyret?
Det kan bli krevende for rådmannen om ansatte i egen stab blir valgt inn i kommunestyret. Rådmannen har ansvaret for at vedkommende ikke blir inhabil som politiker.
-
Bernt svarer: Helt feil å omplassere vara til formannskap
Et kommunestyre kan ikke skifte ut et varamedlem til formannskapet, bare fordi representanten har byttet parti, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast – med basis i en strid i Trondheim kommune.
-
Bernt svarer: Kan ikke framskyve møter uten varsel
Formannskapsmøtet ble framskjøvet en time, slik at varamedlemmet ikke fikk møtt opp. Det er en alvorlig feil, konkluderer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt: Lukket prosess om sammenslåing omgår kommuneloven
Å nedsette en politisk komité med lukkede møter framstår som en ren omgåelse av kommunelovens regler om åpenhet, konkluderer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Kan ikke avfeie opplysninger som kommer sent
Å avvise saksopplysninger bare fordi de kommer like før kommunestyremøtet, er ikke forsvarlig saksbehandling, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Du kan stille på to lister til valget
Det er fullt mulig å stille for to ulike lister ved fylkestings- og kommunestyrevalg, forteller jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Er det grenser for politiske verv en tillitsvalgt kan ha?
Hvis tillitsvalgte i kommunen også har sentrale politiske verv, legger det klare begrensninger på hva vedkommende kan gjøre – både som tillitsvalgt og som politiker.
-
Bernt svarer: Feil lovforståelse i Oslo
Byrådet i Oslo kan ikke hemmeligholde notat fra kommuneadvokaten om offentlighet, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast i sin faste spalte på Kommunal-Rapport.no.
-
Bernt svarer: Kan ikke nekte å stemme
Lokalpolitikere kan ikke la være å stemme i en votering, understreker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt: Skal vurdere habiliteten i god tid
Administrasjonen kan ikke lene seg tilbake og si at det er opp til politikerne å finne ut av habilitetsspørsmål, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Jeg vil ikke stå på liste – kan jeg nekte?
Folk som blir satt opp på valglister mot sin vilje, kan uten begrunnelse søke om å bli strøket – men de må passe på tidsfristen, advarer jussprofessor Jan Fridthjof Bernt. Men du kan ikke nekte å bli valgt til andre organer enn kommunestyret eller fylkestinget.
-
Bernt svarer: Tre begrensninger for ansatte som vil kjøpe fra kommunen
Rådmannen eller kommunestyret må kunne gi regler om at kommunalt tilsatte ikke skal levere anbud i saker som blir behandlet av deres egen avdeling, kommenterer jusprofessor Jan Fridthjof Bernt i spalten Bernt svarer.
-
Bernt svarer: Er det lov å ha ekspresshøring i ferien?
Raske høringer midt på sommeren er et betydelig problem, mener jusprofessor Jan Fridthjof Bernt. Men det er opp til kommunestyret å vurdere om høringen har vært god nok.
-
Bernt svarer: Kan ikke saksøke for manglende opplæring ved streik
En langvarig skolestreik kan få konsekvenser for undervisningen til elevene. Men verken de eller foreldrene kan vinne fram med søksmål mot kommunen eller fylkeskommunen for manglende opplæring av den grunn, slår jussprofessor fast.
-
Bernt: Eierskifte må ikke stoppe handel
Hvis en kommune vedtar å kjøpe en eiendom, stopper ikke prosessen om eiendommen skifter eier innen kommunen får gjennomført kjøpet – så sant ikke vilkårene endres.
-
Bernt svarer: Ordfører kan ikke gå av uten videre
En ordfører som går lei av vervet, kan ikke trekke seg før valget uten gyldig grunn, påpeker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Kan ordføreren få fritak for å bli rektor?
Ordførere som ikke tar gjenvalg må i enkelte tilfeller kunne slutte i vervet før tiden – men kommunestyret bør ikke gi automatisk etter eller gi fritak for alle andre verv til ordføreren, slår jussprofessor Jan Fridthjof Bernt fast.
-
Bernt svarer: Er rådmannen din sønn? Du er ikke automatisk inhabil for det
Slektskap med rådmannen er ikke nok til å gjøre en lokalpolitiker inhabil, understreker jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Også inhabile politikere kan påvirke
Selv når kommunestyrepolitikere melder seg inhabile kan de ha stor og avgjørende påvirkning på utfallet av en sak, skriver jussprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Bibliotekene må gi lik adgang til debatt
Biblioteksjefen kan ikke etter eget forgodtbefinnende bestemme hvem som skal få lov til å bruke biblioteket som debattarena, og hvem som skal holdes utenfor. Avgjørelse må være juridisk begrunnet, og kan til sjuende og sist bli gjenstand for lovlighetskontroll hos Fylkesmannen.
-
Bernt svarer: Hvor mye av anbudet skal være hemmelig?
Justisministeren bør på banen for å avklare hvilke enkeltopplysninger i et anbud som skal være offentlige, anbefaler jusprofessor Jan Fridhtjof Bernt.
-
Bernt svarer: Hva kan en kommune publisere på nett?
Det trengs en kritisk vurdering av offentlighetsloven, blant annet for å oppklare hvilke regler som faktisk gjelder for publisering på internett, mener jusprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Sluttpakken til topplederne er ikke hemmelige
Når en toppleder går, vil de fleste detaljene i avtalen mellom lederen og kommunen være offentlig informasjon, slår jusprofessor Jan Fridthjof Bernt fast i dagens utgave av Bernt svarer.
-
Bernt svarer: Rådmannen har en lojalitetsplikt
Selv om budsjettvedtaket ikke er spesifisert på hver enkelt post, betyr ikke det at rådmannen kan ignorere signaler fra kommunestyret og kutte i tilbud som han eller hun selv vil. Les om hvordan rammevedtak i budsjettet må tolkes.
-
Bernt svarer: Når har folkevalgte taushetsplikt?
Folkevalgte kan ikke instrueres til taushet, verken av kommunens ledelse eller av sine kolleger ved vedtak i for eksempel bystyret, slår jusprofessor Jan Fridthjof Bernt fast. Les om taushetsplikten til folkevalgte her.
-
Bernt svarer: Når ordføreren skiftes ut
Når ordføreren slutter midt i perioden og de politiske konstellasjoner har endret seg siden valget, hjelper det lite å vise til de avtalene som ble inngått i den opprinnelige konstitueringen.
-
Bernt svarer: Rådmannslønn må diskuteres bak lukkede dører
Kommunestyret har ikke noe valg når lønna til rådmannen skal diskuteres. Men vedtaket er offentlig, understreker jusprofessor Jan Fridthjof Bernt.
-
Bernt svarer: Når særegne forhold svekker tilliten til rådmannen
Hvis en rådmann får sterk kritikk for håndteringen av en sak, kan det være klokest å tre til side og la andre ta ansvaret for saksbehandlingen.
-
Bernt svarer: Politikere kan sjelden få innsyn i taushetsbelagt informasjon
Det er problematisk å gi enkeltpolitikere innsyn i taushetsbelagte opplysninger. Bare folkevalgte organer kan pålegge administrasjonen å utlevere slike.
-
Bernt svarer: Erstatningssum kan ikke være hemmelig
Det skal mye til for at en kommune kan holde en erstatningssum hemmelig for omverden, slår jusprofessor Jan Fridthjof Bernt fast i den nyeste utgaven av spalten Bernt svarer.
-
Bernt svarer: Kan ordfører avgjøre søknad om fritak?
Noen kommunestyrer har delegert til ordføreren å innvilge eller avslå søknader om fritak fra politiske verv. Men har ordføreren lov til å avgjøre det på egen hånd? Sjekk svaret fra jusprofessor Jan Fridthjof Bernt her.
-
Bernt svarer: Mer om skolevedtak
Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt går i dybden om det å vedta ny skolestruktur, på spørsmål fra leser.
-
Bernt svarer: Om å vedta skolestruktur
Kan kommunestyret vedta skolestruktur på ett møte, for så tre dager etter endre vedtaket i forbindelse med budsjettbehandlingen? Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt svarer.
-
Ny spalte: Bernt svarer - i dag om habilitet
Kommunal-Rapport.no presenterer i dag en ny spalte i vår digitale utgave. Jusprofessor Jan Fridtjof Bernt svarer på spørsmål om kommunelov, forvaltningslov og offentlighetslov. Første spørsmål handler om habilitet og skolenedleggelser.