Nyheter
Hva er god service?
Kommunal service er slett ikke dårlig, men kan bli langt bedre. 54 kommuner får nemlig strykkarakter i den omfattende testen Forbrukerrådet tidligere i høst gjennomførte av kommunal service på nett, telefon og e-post.
Denne uka samles servicemedarbeidere fra land og strand til den årlige servicekonferansen, i regi av FOSK, Forum for offentlige servicekontor. I den anledning stiller vi spørsmålene: Hva er god service, og hvorfor lykkes noen kommuner?
Vi har snakket med noen av testvinnerne, for å høre hvordan de jobber for å gi innbyggerne så god service som mulig. Her er kanskje noen tips din kommune kan dra nytte av. Men uansett hvor godt ditt rådhus kom ut av Forbrukerrådets test eller andre undersøkelser, må alle kommuner stålsette seg: Ingenting tyder på at publikums forventninger blir lavere i tiden framover. De krever lett tilgjengelig informasjon på Internett, de vil sende inn søknad om barnehageplass elektronisk, de sender e-post klokka 11 om kvelden og forventer svar neste morgen - og de tar kontakt på telefon og chat og regner med at noen kan gi dem krystallklare svar på deres omfattende spørsmål.
Det skal kommunene ta som en tillitserklæring. Den gjelder det å gjøre seg fortjent til videre.