Nyheter

For mye måling gir dårlig service

Kommuner som driver med for mye måling av kvalitet, ender med å gi dårligere service, ifølge engelske forskere.

Stadig flere norske kommuner innfører såkalt balansert målstyring eller lignende måleinstrumenter.

Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut (KREVI) har nå analysert engelske erfaringer med resultatmålinger. I Storbritannia er resultatene på målingene blitt stadig bedre, men samtidig blir innbyggerne stadig mindre tilfreds med kommunal service, skriver bladet Danske Kommuner.

Mens 61 prosent av innbyggerne var fornøyd for fem år siden, har andelen nå sunket til 51 prosent.

- En forklaring kan være økte forventninger til kommunal service. En annen mulighet er at bedre målinger er resultat av strategisk atferd i kommunene. Kommunene kan spille spillet og oppnå gode måleresultater, på bekostning av den servicen som ikke blir målt, sier direktør Tim Jeppesen i KREVI.

Ifølge instituttet har flere engelske kommuner innrømmet at de prioriterer aktiviteter som raskt gir bedre resultater på målingene. KREVI advarer blant annet kommuner mot å ha noen få samlekarakterer. I stedet bør målingene ta hensyn til spesielle forhold i hver enkelt kommune.

Skrevet av: Ole P. Pedersen

Powered by Labrador CMS