Nyheter
Dårlig service i Vestre Toten
Steinar Larssen trodde det skulle bli enkelt å skaffe seg informasjon om planer Vestre Toten har for en eiendom han er interessert i. - Alt jeg fikk var dårlig service, sier han.
Lektoren fra Gjøvik har sett på et småbruk med adresse Grane i Vestre Toten. Han er begeistret for både bygningene og tomta med panoramautsikt mot Gjøvik og Mjøsa.
Men begeistringen har kjølnet etter møtet med kommunen. For når Steinar Larssen ringer kommunen og lurer på om det i framtiden vil få noen økonomiske konsekvenser at eiendommen ikke er tilknyttet det offentlige vann- og avløpsnettet, får han til svar at disse opplysningene er sendt til mekler.
Larssen opplyser saksbehandleren om at han ikke har fått disse opplysningene hos mekleren. Han ber også om en skriftlig redegjørelse for eventuelle krav til utbedring eller omlegging av det private avløpet og hva dette vil koste ham.
Svaret er at han må regne med en merkostnad på mellom 50.000 og 100.000 kroner, men at det ikke er mulig å få dette skriftlig.
- Det gjør meg irritert. Alt jeg ønsker er en skriftlig redegjørelse som jeg kan forholde meg til.
Etter å ha snakket med saksbehandler uten å nå fram, prøver Larssen å få tak i rådmann Jan Olav Grønland. Like etter får han en faks fra rådmannen, der han kort redegjør for at samtlige opplysninger som gjelder eiendommen er sendt til mekler, og at pålegg om utbedringer av avløpsanlegget først vil bli klarlagt når kontroll er utført.
Larsen er ikke imponert over servicen.
- Jeg lurer på om de ansatte har forstått hvilken rolle de har overfor innbyggerne. Er det ikke naturlig å henvende seg til kommunen når man har spørsmål som gjelder opplysninger i kommuneplanen, spør han.
Larssen vet ikke om han skal slå til på eiendommen eller ikke og har foreløpig ikke lagt inn bud.
- Ikke vanlig
Rådmann Grønland sier det er vanlig at mekler innhenter alle opplysninger om eiendommen hos kommunen.
- Når vi får henvendelser fra folk og sier at de får opplysningene hos mekler, pleier de fleste å være fornøyd med det, sier han.
Grønland mener kommunen har ytt så god service den kan, men at det ikke er mulig å svare på det Larssen spør om.
- Hvorfor ikke?
- Vi skal ha kontroll med alle private anlegg i løpet av en femårsperiode. Før vi har gjort det, kan vi ikke gi konkrete tilbakemeldinger. Da binder vi oss opp.