Nyheter

Brukerne mindre fornøyd med Nav

Bare litt over halvparten av brukerne har tillit til Nav. Andelen som er fornøyd med Navs service synker viser etatens brukerundersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

- Vi er bekymret over at bare halvparten av brukerne sier de har tillit til oss. Vi kan bare løse dette ved å levere bedre tjenester, sier arbeids- og velferdsdirektør Tor Saglie.

Etatens egen brukerundersøkelse viser at brukerne er mindre fornøyd med Nav nå enn på samme tid i fjor. 62 prosent av brukerne er fornøyd med servicen, en nedgang fra 68 prosent i fjor. Andelen som har tillit til Nav har sunket fra 67 prosent i fjor til 55 prosent i år, mens andelen av dem som er fornøyde med ventetid på telefon har sunket fra 55 prosent til 49 prosent. Arbeidsledige er i hovedsak like fornøyde med Nav som i fjor og tre av fire sier de blir møtt med respekt. Undersøkelsen er gjennomført i februar og mars.

Arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen (Ap) sier at brukerundersøkelsen gjenspeiler den situasjonen Nav var i på den tiden.

- Den uholdbare situasjonen var grunnlaget for den stortingsproposisjonen regjeringen la fram 20. mars der etaten har fått 710 millioner kroner ekstra, sier Andersen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS