Nyheter

Best på nett bytter nettsted

Bærum kommune gir svar på nesten alt på nettet, men planlegger likevel ny nettportal og veiledningstorg for nettbrukerne.

- Vi er ikke helt fornøyd med nettsidene slik de er i dag, sier webredaktør Petter Thürmer i Bærum kommune. For kort tid siden gikk Bærum til topps med 24 av 25 punkter i Forbrukerrådets rangering av kommunale nettsteder. Det eneste Bærum manglet i testen, var informasjon om røykvarslerkravet i bolig.

- Brannvesenet har informasjon om røykvarslere på sitt nettsted, men vi hadde ikke lenket direkte til denne informasjonen fra våre nettsider, forklarer Thürmer. Han presiserer at lenken nå er på plass.

Bærum kommune er imidlertid ikke er tilfreds med en nyhetsbasert tjeneste med informasjon om tilbud, frister og åpningstider.

- Vi vil at brukerne skal betjene seg selv, kunne fylle ut skjemaer og gå gjennom søknadsprosedyrer skjermbilde for skjermbilde, sier Thürmer.

Veiledningstorg

Knut Edvard Helland er prosjektleder for eBærum 2009. Han mener kommunen har langt igjen før nettsidene er gode nok. Nylig skrev kommunen kontrakt om elektroniske skjemaer, og i høst får Bærum en splitter ny portalløsning.

- Undersøkelsen fra Forbrukerrådet er helt topp fordi den fokuserer på service, men den sier ikke noe om tjenesten utover innholdet.

Helland mener Bærum var heldig som hadde lett tilgang på svar på spørsmålene Forbrukerrådet stilte. Den nye nettportalen etableres sammen med et fysisk veiledningstorg, som blir en miniutgave av det kommunale servicetorget.

- Folk skal kunne ringe inn, chatte via Internett eller møte opp personlig og få hjelp til å få utført elektroniske tjenester på Bærum sine nye nettsider, sier Helland.

Halvannet minutt

For å score høyt på Forbrukerrådets test av Internett, må kommuner blant annet legge ut åpningstider i barnehager, klageordning ved manglende søppeltømming, frist for søknad om kulturstøtte og interaktiv kontakt med kommunerepresentanter på nett. Opplysningene skal være lette å finne, og testbrukerne fikk bare halvannet minutt på seg til å finne informasjon om hvert enkelt punkt på listen.

- Fant de informasjonen for sent, ble punktet strøket, forteller Geir Røed, som står bak testen i Forbrukerrådet.

Ønsker selvbetjening

Internettjenestene som ga flest poeng i undersøkelsen, var kontaktinformasjon for varsling av barnevernet, elektronisk reservasjon av bibliotekbøker og informasjon om hvem som kan søke omsorgslønn. De minst viktige opplysningene gjaldt elektronisk barnehagesøknad, referat fra kommunestyremøtene og oppdaterte postlister på nett.

- Innbyggerne i Bærum kan være fornøyd med å bo i en kommune som satser på å ha fyldige nettsider og å oppdatere dem, sier Røed.

Powered by Labrador CMS