Nyheter

Vil frigjøre tid til brukerne

- Vi flytter vekk byråkratiske oppgaver for å frigjøre tid til veiledning og oppfølging av brukerne, sier arbeids- og velferdsdirektør Tor Saglie.

Publisert Sist oppdatert

Han vil flytte 1.400 trygdeansatte - den såkalte ekspertisen - fra lokale trygdekontorer til en rekke nye spesialenheter. Men han avviser at dette vil svekke kompetansen ved de lokale NAV-kontorene, som skal etableres i alle kommuner med felles førstelinje for trygd, arbeid og kommunal sosialhjelp.

- Vi styrker kompetansen lokalt på rådgivning, oppfølging og veiledning. Det er den viktigste kompetansen for å lykkes med NAV-reformen, sier Saglie til Kommunal Rapport.

I alt vil NAV-etaten opprette 35 nye spesialenheter innen trygd. Disse skal behandle alle søknader om pensjon, dagpenger, attføring, sykepenger og andre økonomiske ytelser fra NAV. Dette gjøres i dag dels ved lokale trygdekontor, dels i fylkesvise enheter.

- Bedre kvalitet

- Beslutningsmyndigheten skal sentraliseres i alle fylker. Det skal både avlaste de lokale NAV-kontorene og sikre bedre kvalitet i saksbehandlingen, sier direktør Yngvar Åsholt i NAV.

Spesialenhetene skal også gi informasjon til publikum på sine felt via telefon og mail. Særlig etter pensjonsreformen i 2010 forventes det en strøm av spørsmål. De som ikke er fortrolig med telefon og e-post, skal imidlertid få samme informasjon på sitt lokale NAV-kontor.

Det meste av tiden her, skal imidlertid brukes til å motivere og hjelpe brukerne til å kvalifisere seg for arbeidslivet. Her skal tiltak fra stat og kommune samordnes gjennom individuelle planer og velferdskontrakter.

- I noen tilfeller kan slike ytelser besluttes lokalt, andre ganger ikke. Den kommunale sosialhjelpen skal selvsagt fortsatt vedtas lokalt. Noen av de statlige ytelsene fattes formelt i fylkesleddet i dag også. Men hvilke fullmakter som skal ligge hvor, har vi ikke bestemt i detalj ennå, sier Saglie.

- Er ikke poenget med NAV-reformen at beslutninger skal tas nær brukerne?

- Vi skal ha en myndig førstelinje. Det er her samtalene skal foregå og skjønnet utøves. Men de formelle tingene, som utskrift av vedtak, kan skje andre steder.

Saglie håper på klarsignal fra Bjarne Håkon Hanssen i løpet av et par måneder. Det betyr at NAV-kontorer som nettopp er etablert, snart kan miste noen av sine stillinger, og at nye kontorer får færre statsansatte enn forventet. Bare kontorer med tre eller færre trygdeansatte, skal skjermes.

Powered by Labrador CMS