Nyheter

Vil blåse liv i forvalterrollen

TRONDHEIM: Forvalteridealet hos ledere i det offentlige må gjenreises, mener fire nestorer innen lederopplæring.

- Det virker som om kunnskapene om myndighetsutøvelse og tjenesteproduksjon har gått opp, mens kunnskapene og holdningene knyttet til forvalterrollen har gått ned, sier Jan Ole Vanebo, professor ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.

Han får følge av Kjell Arne Røvik, professor i statsvitenskap ved Universitet i Tromsø, samt Tor Busch og Ove Gustafsson, henholdsvis professor og dekan ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Alle synes forvalteraspektet ved å være leder i det offentlige er blitt satt under press.

Røvik sier det slik:

- Ledere i det offentlige har i mange år hatt ledere fra privat næringsliv som rollemodeller. Men det å lede en offentlig virksomhet er noe helt annet enn å lede en privat bedrift. En leder i det offentlige har som en av sine hovedoppgaver å forvalte verdier på vegne av fellesskapet. Da er det ikke sikkert at raske og lettvinte løsninger er det som trengs. På mange måter kan man si at den tradisjonelle forvalterrollen er kommet i miskreditt. Ja, den er nesten blitt antimoderne.

Bush ser behovet for en tydelig forankret «public ethos» - offentlig forvalterfilosofi - hos ledere i det offentlige. De andre er enige i dette.

- Man kan spørre seg om man hadde hatt Terra-saken, vannverkssaken på Romerike og andre store skandaler i det offentlige, dersom man hadde hatt et sterkere fokus på forvalterrollen ved det å være leder i det offentlige, sier Røvik.

Da Kommunalhøyskolen forsvant i 1994, ble det som for mange hadde vært selve lederutdanningen til kommunesektoren borte. Kommunalhøyskolen var et begrep, og man visste hva kandidatene sto for. De som nå rekrutteres til lederposisjoner i kommunal sektor, har en svært variert utdanningsbakgrunn.

Utdanningen av kommunalkandidater var med på å skape en identitet for kommunal sektor, som kanskje er blitt borte, mener Vanebo. Røvik er ikke så sikker på at den gamle kommunalkandidatutdanningen hadde vært gangbar i dag.

- Nå er utfordringen å finne en optimal miks av den spesialiserte profesjonsutdanningen, som sykepleier og en mer generell lederutdanning. Det er her masterstudiet fyller en rolle, hevder han.

Skrevet av: Frank Willy Larsen

Powered by Labrador CMS