Nyheter

Viktig med kvalitet på nett

Kvalitet på de offentlige nettstedene handler rett og slett om nasjonsbygging, mener Difi-direktør Hans Christian Holte.

For sjette år på rad har Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi) målt  kvaliteten og gitt karakterer til hundrevis av offentlige nettsteder. I år ble Tromsø kåret til årets nettkommune, mens Sørum kommune fikk Tilgjengelighetsprisen. Dette er viktige kåringer, mener Difi-direktøren.

– Tilliten til det offentlige er avhengig av kvalitet på nett. Det handler om nasjonsbygging i Norge, erklærer Holte, som innledet det årlige kvalitetsseminaret i Oslo sist uke, der prisene ble delt ut.

Økt kvalitet

De siste årene har det vært en jevn økning i kvaliteten på de kommunale nettstedene, noe som tydelig vises i den årlige kvalitetsundersøkelsen. Blant de 448 kommunale nettstedene fikk 29 toppkarakter med seks stjerner. I 2008 fikk bare 16 kommuner den samme æren. Men fortsatt har kommunene en stor jobb å gjøre på nettet.

– Elektronisk kommunikasjon skal være den primære form for kommunikasjon mellom innbyggerne og det offentlige. Det skal være mulig å gjøre ting på nett som man før måtte oppsøke offentlige kontorer for, sier Holte.

Difi har utarbeidet et omfattende kriteriesett for å måle kvaliteten på offentlige nettsteder, som de beste nettkommunene bruker aktivt i sitt arbeid med egne nettsider. Tromsø kommune hadde satt opp kriteriene som en del av kravspesifikasjonen til sin tekniske leverandør.

Still krav

– Det er viktig å stille høye krav til leverandøren for å få et bra nettsted. Underveis må man huske at nettsidene er til for innbyggerne, ikke oss selv, sier kommunikasjonssjef Morgan Lillegård i Tromsø kommune.

Årets nettkommune 2009 bruker soldagen 21. januar i Tromsø som fast lanseringsdag for oppdaterte nettsider. Morgan Lillegård lover at det vil skje noe nytt også denne gangen.

– Men det er ikke sikkert vi klarer vente så lenge før vi lanserer noe, sier Lillegård.

Se tidligere artikler om Årets nettkommune på www.kommunal-rapport. Alle resultatene fra Kvalitetsundersøkelsen 2009 og tidligere år er tilgjengelig på http://www.norge.no/kvalitet/

Skrevet av: Eirik Helland Urke

Powered by Labrador CMS