Nyheter

Sigrun Vågeng. Arkivfoto: Terje Lien
Sigrun Vågeng. Arkivfoto: Terje Lien

Vågeng er forberedt på storm

I denne typen jobb må du regne med å få pepper, sier påtroppende Nav-direktør Sigrun Vågeng. Enn så lenge blir hun ønsket hjertelig velkommen av både ansatte og brukere.

Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er utvidet og oppdatert)

– Jeg vet jeg kommer til å få pepper. I denne typen jobb må du bare regne med det. Men jeg har lang ledererfaring og stått i vanskelige situasjoner før, så jeg vet at jeg kan tåle det. Jeg må konsentrere meg om det fantastiske oppdraget dette er, sier Vågeng til NTB.

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) utnevnte Vågeng til ny velferdsdirektør fredag. 5. oktober er første arbeidsdag.

– Jeg er glad for at jeg har fått den direktøren jeg ønsker meg. Jeg er overbevist om at hun kan dra Nav i den riktige retning, sa Eriksson.

Norges verste jobb?

Vågeng vedgår at hun måtte gå i tenkeboksen da hodejegerne spurte om hun var interessert i å søke på jobben. Men det var ikke frykt for stormen, men hensynet til familielivet hun veide opp mot tilbudet om det hun ser som et viktig samfunnsoppdrag.

– Dette er en jobb som av mange blir omtalt som en umulig jobb, Norges verste jobb. Jeg ser på det som en utrolig krevende, men spennende jobb, sa Vågeng etter å ha takket Eriksson for tilliten.

Forgjengeren Joakim Lystad måtte gå av dagen etter at Vågeng hadde leverte en nokså knusende ekspertrapport om etaten. Nå får hun selv oppgaven med å «få A-en tilbake i Nav», som Eriksson sier det.

Kjempeetaten med 19.000 ansatte har hatt store problemer og brukt enorme summer på å få på plass IT-løsninger, og den har fått mye kritikk for å være lite brukervennlig.

Viktig erfaring

At Vågeng ledet ekspertutvalget holdes fram som viktig både av Eriksson, de ansattes organisasjoner og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), som representerer mange av Navs brukere.

– Vi har i utgangspunktet store forventninger til henne, sier FFOs styreleder Knut Magne Ellingsen til NTB. Han håper hun vil jobbe for bedre service på Nav-kontorene og ikke minst med å hjelpe de 85.000 funksjonshemmede som ønsker å jobbe, å finne en vei inn i arbeidslivet.

De ansattes organisasjoner er også positive.

– Jeg kjenner henne som en svært god samarbeidspartner, selv om vi ikke alltid er enige, sier Mimmi Kvisvik, leder for Fellesorganisasjonen, som organiserer sosionomer og mange andre Nav-ansatte, til NTB.

Leder for de Nav-ansatte i Norsk Tjenestemannslag, Hanne Nordhaug, er også positiv til Vågeng.

– Vi ser at vi har mange sammenfallende syn, sier hun til NTB. Hun mener ekspertutvalget hadde gode forslag til løsninger på Navs problemer.

– Jeg er positivt overrasket sier lederen for Unios medlemmer i Nav, Perly Paulsen. Hun trekker fram Vågengs erfaringer fra både NHO og kommunenes organisasjon KS.

– Og så er det en kvinne som blir direktør. Det er gledelig, konstaterer Paulsen, som sier hun var veldig enig i det som kom fram i ekspertutvalgets rapport. Paulsen satt selv i referansegruppen.

Stridstemaer

Vågengs og ekspertutvalgets virkelighetsbeskrivelse og konklusjoner ble i stor grad tatt godt imot i april, men det er også stridstemaer. Kvisvik i FO er skeptisk til forslaget om å få færre, men større Nav-kontorer og frykter avstanden til brukerne blir for stor.

NHOs bedrifter som tilbyr tiltaksplasser, har vært engstelige for at Nav skal hente tilbake flere av oppgavene knyttet til oppfølging av klienter.

Vågeng beroliger NHO med at det er mer enn nok oppgaver til både tiltaksbedriftene og Nav.

Den nye Nav-direktøren får også jobben med å lose etaten videre på den skandalebefengte veien mot nye IT-løsninger.

– Jeg vil fra dag en ha stor lederoppmerksomhet rundt dette feltet. Jeg vil sikre meg at jeg har den kompetansen rundt meg som trengs, understreker hun.

(©NTB)

(Artikkelen er utvidet og oppdatert)

Powered by Labrador CMS