Nyheter

Usikre på alkoholregler

Over 30 prosent av de kommuneansatte og -politikerne vet ikke om deres kommune har regler for omgang med alkohol i forbindelse med jobben.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse Helsedirektoratet har gjennomført blant 963 ordførere, andre folkevalgte, rådmenn og ansatte som jobber med rusrelaterte spørsmål i kommuneadministrasjonen.

På spørsmål om kommunen har regler for politikernes og tillitsvalgtes omgang med alkohol i forbindelse med representasjon, svarer bare drøyt 21 prosent «ja». 46,6 prosent svarer «nei», og over 32 prosent vet ikke om det finnes regelverk for dette.

Tendensen er den samme når man spør om kommunen har regler for alkoholbruk for ansatte i kommunen.

Seniorrådgiver Maj Berge Sæther i Helsedirektoratet mener at kommunene har en jobb å gjøre.

– Kommunene har en utfordring når sju av ti ansatte sier at de enten ikke har eller ikke vet om det finnes regler for bruk av alkohol i jobbsammenheng. Enten finnes det ikke regler, eller så er de ikke godt nok forankret, sier Sæther.

Hun minner kommunene på at de har ansvaret for skjenkebevillinger.

– Derfor vil det være naturlig at de i større grad enn private selskaper tenker på muligheten av å lage regler. Samtidig er det selvfølgelig viktig at alle arbeidsplasser har et bevisst forhold til egen alkoholpolicy og egen alkoholkultur.

Kommunene er ikke pålagt å lage egne alkoholregler for sine ansatte. Men ifølge Helsedirektoratet skjer 40 prosent av alkoholforbruket i Norge i jobbsammenheng. Antall tapte arbeidsdager i det norske samfunnet på grunn av alkohol er estimert av Rokkansenteret til å være mellom 1,2 og 1,3 millioner hvert år. Kostnaden knyttet til redusert arbeidskapasitet, sykefravær og helseutgifter knyttet til alkoholbruk anslås å koste mer enn 18 milliarder kroner i året. 

Powered by Labrador CMS