Nyheter

Strid om NAV-plassering

Hvor skal Ringsakers NAV-kontor ligge? Styringsgruppa peker i Brumunddal, politikerne på Moelv.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av våren skal regjeringen oppnevne ei tvistenemnd, som skal løse konflikter mellom stat og kommune om felles NAV-kontorer. Men rådmann Arne Olav Loeng i Ringsaker har ikke tid til å vente. NAV-reformens første lokaliseringsstrid er nemlig et faktum allerede.

- Det er fornuftig å etablere ei nemnd for å skjære igjennom slike uenigheter. Men for oss kommer den for sent. Det tar et år å bygge nytt. Vi må få en avgjørelse nå. Ellers risikerer vi at vi ikke får NAV-kontor før sommeren 2008, sier han til Kommunal Rapport.

Loeng sitter i styringsgruppa for NAV-kontor i Ringsaker sammen med fylkesdirektøren for Arbeids- og velferdsetaten i Hedmark. Sammen anbefaler de at kontoret skal ligge i Brumunddal, der sosialkontoret og Aetat ligger fra før.

Men formannskapet sier nei. Det vil ha de rundt 60 arbeidsplassene til Moelv, der trygdekontoret ligger.

Til fylkesmannen

Loeng vil ikke argumentere for noen av stedene.

- Jeg er i en dobbeltrolle. Som medlem av styringsgruppa står jeg bak dennes vedtak. Samtidig skal jeg fronte formannskapets oppfatning av at kontoret skal ligge i Moelv.

I et forsøk på å løse floken, foreslår styringsgruppa at Fylkesmannen skal få avgjøre stedsvalget. Dette skal formannskapet i Ringsaker ta stilling til denne uka.

Også Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) vil gi Fylkesmannen en sentral rolle som konfliktløser i NAV-reformen. I forslaget, som nettopp har vært på høring, heter det at alle konflikter skal mekles hos Fylkesmannen. Først hvis den mislykkes, skal saken avgjøres av ei sentral, partssammensatt nemnd.

Nemndas leder skal oppnevnes av regjeringen, mens KS og Arbeids- og velferdsetaten oppnevner ett medlem hver.

Hovedmålet med ei nemnd er å sikre at uenighet ikke stopper etableringen av NAV-kontor i alle kommuner.

Hvilke tjenester?

Sosial- og helsedirektoratet er bekymret på kommunenes vegne. Når tvistenemnda avgjør lokalisering og utforming av NAV-kontorene, legger den samtidig sterke føringer for hvilke tjenester kommunene kan tilby, påpeker det.

Mange kommuner vil ha hele spekteret av sosialtjenester på NAV-kontoret. Staten vil gjerne begrense dette til økonomisk sosialhjelp, som den eneste lovpålagte sosialtjenesten i NAV-samarbeidet. Partene må gjerne bli enige om flere tjenester. Men tvistenemnda får ikke myndighet til å bestemme at et kontor skal ha et tilbud utover minstekravet.

“Begrensningen i nemndas kompetanse vil i praksis kunne innebære at arbeids- og velferdsetaten kan bestemme omfanget av kommunale tjenester i NAV, og dermed ta avgjørelser også om det kommunale tjenestefeltet,” skriver Sosial- og helsedirektoratet.

Skien kommune tar opp det samme i sitt høringssvar og spør: “Er dette likeverdig partnerskap?” Bare ni kommuner har uttalt seg i høringsrunden. De er stort sett positive.

Powered by Labrador CMS