Nyheter

Store kommuner fikser IKT

De store kommunene med over 50.000 innbyggere er de flinkeste til å bruke ny teknologi. De med under 2.000 innbyggere henger etter.

Publisert Sist oppdatert

IKT-gapet øker i Kommune-Norge, viser en ny statusrapport fra eKommune-prosjektet. Alle kommuner har nå e-post, og de fleste har elektroniske kontaktskjemaer som innbyggerne kan bruke.

Av sosiale medier er Facebook mest brukt som kontaktkanal mot innbyggerne, men bare 13,4 prosent av kommunene er til stede her. Korte meldinger med lenke til kommunens hjemmeside på Twitter, er derimot noe stadig flere kommuner bruker, men dette er ikke med i undersøkelsen. Her er Utsira nesten like aktiv som Oslo kommune.

Statusrapporten viser at målene langt fra er nådd for et samlet Kommune-Norge, og på mange områder skulle KS ønske at resultatene hadde vært bedre.

– Det er mange positive resultater i denne kartleggingen, men de digitale skillene mellom de beste og de dårligste øker. Vi skulle ønske at gapet ble mindre. Når vi også vet at samhandlingsreformen må være fundert på elektronisk samhandling, hadde vi håpet på bedre resultater, sier utviklingsdirektør Trude Andresen i KS.

– Dette forteller oss at kommunene har en jobb å gjøre, men at også staten må komme på banen når det gjelder felles løsninger og stimulering til IKT-utvikling i kommunesektoren.

Rapporten viser at kommunene har prioritert IKT i helsesektoren. Helsenett og elektronisk postjournal er på plass i et flertall av kommunene. IKT-løsninger mellom Nav og kommunen funger også, og over 60 prosent har en egen IKT-strategi for skolene.

Kommunene har dessuten kastet seg ut i interkommunalt samarbeid om IKT. Og det brukes mye fri programvare.

Fremdeles er det kommuner som mangler bredbåndtilgang, men 91 prosent av administrasjonene har nå dette.

Powered by Labrador CMS