Nyheter
Sterk ubalanse på Nav-kontoret
Svak kommunal styring fører til at kommunale oppgaver nedprioriteres i forhold til statlige oppgaver på Nav-kontoret i Hamar.
Det går fram av en forvaltningsrevisjon utført av Hedmark Revisjon IKS.
– Det er lenge siden Nav-reformen var basert på prinsippet om likeverdig partnerskap, kommenterer ordfører Einar Busterud (By- og bygdelista) i Hamar.
Alt i 2007 advarte han i Kommunal Rapport mot statlig overkjøring i Nav-reformen. Han fryktet at Nav ville utvikle seg til stor mastodont som lokalpolitikerne ville miste styringen med. Busterud mener forvaltningsrevisjonen av Nav Hamar gir ham rett.
– Jeg tror det dreier seg om et systemproblem og ikke bare et problem her i Hamar. Men det er selvsagt varierende hvor flinke kommunene har vært til å følge opp Nav-kontoret. Jeg skal ikke frita oss selv for ansvar, sier ordføreren.
– Svak styring
Revisjonen har tatt for seg samhandlingen mellom stat og kommune. Den fant en sterk ubalanse i favør av staten:
• Svak overordnet styring og kontroll av Nav Hamar fra Hamar kommunes side.
• Kommunale oppgaver nedprioriteres i forhold til statlige, blant annet som følge av sterkt fokus internt på å nå statlige resultatmål.
• Kommunalt ansatte utfører langt flere statlige oppgaver enn statlige ansatte utfører kommunale oppgaver.
• Det gis liten opplæring av ansatte i kommunale (sosialfaglige) oppgaver.
Forholdet mellom statlige og kommunalt ansatte ved Nav Hamar er kollegialt og godt. Men alle opplever at staten er den dominerende parten. Mens det stadig kommer nye føringer, direktiver og rundskriv fra statlig hold, er den kommunale styringen lite synlig. Kommunens flate struktur bidrar til dette. Det er også lite kontakt mellom Nav-kontoret og kommunen, fastslår revisjonen på bakgrunn av intervjuer med ansatte.
Snudd om fem ganger
Hamar er en av Nav-reformens 25 pilotkommuner, som fikk Nav-kontor allerede høsten 2006. Det er også ett av dem som har hatt størst innkjøringsproblemer. Kontoret er blitt omorganisert hele fem ganger på fire år.
De mange omorganiseringene har gått ut over brukerne, blant annet ved stadige bytter av saksbehandlere. De ansatte er blitt omstillingstrøtte og endringsslitne, ifølge revisjonen, som mener dette også har påvirket utbetalingene av sosialhjelp.
«Et stort arbeidspress og høyt sykefravær ved Nav Hamar synes å ha bidratt til at det har blitt fattet langvarige vedtak om utbetaling av sosialhjelp. Dette synes igjen å ha medvirket til økte utbetalinger og til lite oppfølging», heter det i rapporten.
Revisjonen retter også særdeles sterk kritikk mot kontorets håndtering av kvalifiseringsprogrammet. Dette er en av Nav-reformens store nysatsinge, og har som mål å få langtidsmottakere av sosialhjelp over i arbeid. Kontorets håndtering av denne ordningen kan ha ført til «urettmessig bruk av ressurser og urettmessig måloppnåelse», skriver revisjonen.
– Må styrke kontrollen
Kontrollutvalget i Hamar behandlet revisjonsrapporten 7. september. Utvalget ber kommunestyret pålegge rådmannen å iverksette tiltak for å styrke kommunens oppfølging og kontroll med Nav-kontoret. Rådmannen bør også vurdere nærmere om intensjonene i samarbeidsavtalen mellom kommunen og staten er oppfylt, mener kontrollutvalget.
«Selv om Nav-leder er delegert fullmakt til å disponere over ressursene, kan det stride mot avtalens intensjoner dersom kommunalt ansatte over tid utfører vesentlig mer statlige oppgaver enn omvendt», påpekesdet.
Kontrollutvalget ønsker også selv å følge opp med nye kontroller av den kommunale styringen av Nav-kontoret, samt hvordan kvalifiseringsprogrammet håndteres.
Ordfører Busterud regner med at kommunestyret slutter seg til forslagene. Selv mener han Nav-lederen bør få fast plass i kommunens ledergruppe. Busterud oppfordrer andre kommuner til å gjennomgå sitt forhold til Nav, for eksempel ved en forvaltningsrevisjon.
– Det er absolutt grunn til å spørre hvordan og i hvilken grad kommunen er involvert i de problemstillingene Nav arbeider med. Selv føler jeg meg mye lenger unna sosialtjenesten nå enn før reformen, sier han.
– Tankegangen bak Nav er helt riktig. Derfor er det nedslående at vi ikke har fått mer ut av det.