Nyheter
Sosiale medier kan avgjøre neste lokalvalg
Hvem som bruker sosiale medier, kan avgjøre hvem som kommer inn i kommunestyrene i valget om to år, mener medierådgiver Ingeborg Volan.
Sosiale medier har et særlig stort potensial i lokalpolitikken, mener Volan.
- De kandidatene som bruker sosiale medier godt i lokalvalgkampen om to år, vil få flere ekstrastemmer og slengere fra andre lister, mener Volan, som er rådgiver i bruk av sosiale medier i Sermo Consulting.
I lokalvalg har velgerne sterkere direkte påvirkning på hvem som blir valgt. Kortere avstand til beslutningene gjør det også lettere for velgerne å komme med forslag og meninger.
De gir politikerne nye muligheter - og nye velgerne. På Facebook har for eksempel flere hundre innbyggere i Ski engasjert seg mot næringsutbygging på grensen til marka.
Må lytte mer
Volan følger flere politikere på Twitter og Facebook. Hun mener de har mye å lære.
- Mange politikeres refleks er å bruke disse nye mediene som enda en kanal til å få ut sine egne meninger. I stedet burde de spørre og lytte til hva folk sier tilbake.
Som flere andre, trekker Volan fram kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) som et forbilde for andre politikere.
- Han bruker Twitter og bloggen sin til å snakke med folk og utforme politikk, sier hun.
Den tidligere lokalavisjournalisten mener Drammen og Buskerud er et sted hvor det skjer en positiv utvikling i sosiale medier.
- Drammens Tidende er aktive brukere og har en svært engasjert ansvarlig redaktør i Geir Arne Bore. Det ser ut til at det har smittet lokale politikere som Drammen-ordfører Tore Opdal Hansen og Ap-fylkesleder Bjørn Tore Ødegården.
Overhypet
I neste lokalvalgkamp er kanskje ikke Facebook eller Twitter det heteste, men noe som ligner. Det viktige er å se hva som er kjernen i disse nye mediene, ifølge Volan.
Og kjernen i et medium som Twitter er at brukere følger hverandre, deler lenker, og at det er samtaler i nåtid. Facebook har mye av det samme og er nå det største sosiale mediet. Men Twitter vokser raskest. I Norge er det rundt 25.000 brukere.
- Noen plattformer blir veldig hypet nå og kritiseres for å inneholde mye uinteressant. Hovedpoenget er at denne typen nettmedier gir en helt ny mulighet til toveis kommunikasjon med mange mennesker samtidig. De er enkle å bruke og stedsuavhengige.
Volan tror sosiale medier vil ha begrenset effekt i denne valgkampen, men at lokalvalget om to år kan bli det virkelige gjennombruddet.